2019-07-11, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinterfjord
Jag är ledsen min vän men ålder har ingen bäring i detta fall. Vi diskuterar inte skillnad i smak på pastöriserad och opastöriserad mjölk.

LP visste på förhand att OP skulle bort. Faktum är att hon kan ha varit en av dem som gav grönt ljus för attentatet. Hon kunde lätt ha ordnat med en hjärtinfarkt istället och SAP hade hjälpt henne. Jag är ledsen om du tar mina spekulationer hårt men när du så småning om inser detta så är det dags att bearbeta och gå vidare.

Varför ingen hjärtatack? Man behövde få OP att bli en martyr/hjälte och inte en bortgången statsminister. Detta är tyvärr ett tecken på politisk girighet förmodligen av det verkställande utskottet i SAP.

Varför var det inte CP? Jag ska ge dig ett tips, se CP på youtube eller svt. Hör rättegångarna mot honom. Ingenting nytt dyker upp?

Ok, betänk nu att CP anar att LP är inblandad eftersom han själv står anklagad oskyldig. Lyssna och se på banden igen. Inget nytt dyker upp? Ok, se på klippet när CP frias av hovrätten. Inget nytt dyker upp? Lyssna igen... Nu kanske du hör att CP vill krama LP. Han har förstått att LP är inblandad och hon har sett till att han aldrig kan dömas. 1 För att hon har vägrat samarbeta med rättsväsendet och polisen. 2 Förstört sitt eget utpekande av honom från början. 3 För att hon vet att revolvern inte har dykt upp hos VG eller någon annan tilltänkt syndabock som CA, SE vilket gör att hon kan spela ut i rättegångarna (fullfölja sin del av kontraktet) och ändå vara förvissad om att han aldrig kommer att dömas.

Varför pekade hon inte ut VG? Hon klarade inte av det helt enkelt. Karln var ung, vårdad och helt och hållet oskyldig. Men VU och HH klarade tydligen av det...

Så vem höll i vapnet?

Ok. Detta var lite väl konspiratoriskt för min smak.

Men i ditt exempel ovan, vem höll i vapnet?

Var det Lisbet Palme själv som sköt?
Citera
2019-07-11, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Borgnäs är .... en bra startpunkt, att behärska honom är som en disputation om man så vill, sen börjar den riktiga forskning. Wall är lika bra men inte lika detaljerad i böckerna och det finns många andra, "blood on the snow" gillar jag skrivet av en professor med kunskap om hur fakta handhas akademiskt. Bröderna P är lika bra att läsa som Wall eller Borgnäs om man nu skulle ha en aversion mot någon av dem. Samtliga dessa författare finns i nyutgåva. Blood on the snow har jag postat en gratislänk till för någon månad sedan.
Mvh,
Professor X
Alla tre är grundläggande men observera att bröderna Poutiainen inte kan vara ett alternativ
till de andra eftersom den till största delen handlar om sådant som inte tas upp av de andra,
som i sin tur tar upp mycket som är nödvändigt att veta men inte finns hos bröderna P.
Citera
2019-07-11, 21:28
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Du ska veta att Lisbet Palme var inte vilken kvinna som helst. Lisbet var en kvinna med högt rättspatos och högt anseende. Hon skulle aldrig någonsin fara med osanning i en rättegång.

Säger Lisbet att det var Christer Pettersson som sköt tror jag på det.

Lisbeth Palmes rättspatos var lågt. Hon vägrade medverka i en rekonstruktion på mordplatsen. Därmed kan man inte heller rätt värdera hennes utpekande av en gärningsman utifrån vad hon faktiskt kan ha sett på brottsplatsen.
Citera
2019-07-11, 22:35
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Om nu Palme var döende i AIDS vilket det har spekulerats i så kanske han själv var införstådd i mordet. Vill man sväva ut lite kan han ju ha planerat sin egen död vilket skulle kunna förklara varför han inte ville ha livvakterna med den aktuella kvällen.
Citera
2019-07-11, 23:15
Medlem
Citat:
Så vem höll i vapnet?

Ok. Detta var lite väl konspiratoriskt för min smak.

Men i ditt exempel ovan, vem höll i vapnet?

Var det Lisbet Palme själv som sköt?
V*ctor G*nnarsson eller Christ*r Anderss*n
Citera
2019-07-11, 23:39
Medlem
hehehos avatar
Citat:
”Unge man”.... jag är för bövelen en gammal gubbe.

En gammal gubbe som var med ”då det begav sig”.

Jag minns nyhetsrapporteringen dagarna efter mordet. Jag minns Holmér och Ebbe Carlsson. Jag minns rättegångarna mot Christer Pettersson.

Förmodar att du fortfarande åt modersmjölk när Christer Pettersson gick ur tiden.

Lisbet Palme såg mordet. Hon kände igen Pettersson vid vittneskonfrontation och kunde peka ut honom och stå för sitt ord under ed i rättegång.

Du ska veta att Lisbet Palme var inte vilken kvinna som helst. Lisbet var en kvinna med högt rättspatos och högt anseende. Hon skulle aldrig någonsin fara med osanning i en rättegång.

Att sedan Borgnäs och Wall med flera försöker sko sig på böcker lägger jag ingen vikt i. Borgnäs och Wall var inte på plats den 28:e februari 1986. Det var Lisbet Palme.

Gissar att jag är äldre än du om det nu spelar roll. LP var en kvinna som inte var det skarpaste besticket i lådan.
Senast redigerad av heheho 2019-07-11 kl. 23:42.
Citera
2019-07-12, 00:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
”Unge man”.... jag är för bövelen en gammal gubbe.

En gammal gubbe som var med ”då det begav sig”.

Jag minns nyhetsrapporteringen dagarna efter mordet. Jag minns Holmér och Ebbe Carlsson. Jag minns rättegångarna mot Christer Pettersson.

Förmodar att du fortfarande åt modersmjölk när Christer Pettersson gick ur tiden.

Lisbet Palme såg mordet. Hon kände igen Pettersson vid vittneskonfrontation och kunde peka ut honom och stå för sitt ord under ed i rättegång.

Att sedan Borgnäs och Wall med flera försöker sko sig på böcker lägger jag ingen vikt i. Borgnäs och Wall var inte på plats den 28:e februari 1986. Det var Lisbet Palme.

Skaka i sina grundvalar, det vore bäst om sanningen inte kom fram, etc.

Stämmer sådana uttalanden in på CP?

Lite väl faktaresistent att 2019 tro att CP gjorde det.
Citera
2019-07-12, 01:02
Medlem
hehehos avatar
Sören Strand på helahelgoland.se

Citat:
En sedan länge pensionerad chef för Säpo har nyligen utkommit med den andra delen av sina memoarer. Där antyder han en koppling mellan Frivilliga Radioorganisation FRO och mordet på Olof Palme. Kopplingen skulle vara att det under mordkvällen hade iakttagits ”mystiska män” i Stockholms innerstad med så kallade walkie talkies, en till formatet större föregångare till dagens mobiltelefoner. Dessa mystiska figurer skulle enligt författaren ha koppling till FRO under ledning av en kraftfull ledare, som av Televerket lyckats bli tilldelad en sändareamatörsignal som motsvarade hennes initialer – SM5BAG. Förnamnet Barbro uppges även ha varit gruppens beteckning.

Att övningssignalering förekom inom FRO var då och i dag ingen hemlighet. I fallet kring Stockholms innerstad var enligt uppgift en övning i fonisamband i kombination med amatörmässig spaning via lånad utrustning mot den pågående knarkhandeln där och i huvudstadens förorter. Initierat av föräldrar med barn i farozonen.

Som tillika befattning och kretschef inom FRO i två försvarsområden i övre Norrlands milo på 60-talet hade jag förmånen att utbilda ett flertal gymnasieungdomar, som sedermera i några fall kom att placeras i utlandsbefattningar inom UD. Radiotrafiken då skedde såväl per telefoni som telegrafi på amatörbanden kortvåg och med mycket enkla telegram i substitutchiffer. Meddelanden som knappast torde ha utgjort några besvär att knäcka för eventuellt intresserade inom GRU eller KGB.

I dag är FRO en väl fungerande frivilligorganisation som även är aktiv här på Gotland. Som i sin utbildning ofta deltar med samband vid militära övningar och tävlingar. Att antyda kopplingar mellan denna organisation och mordet på Olof Palme – utan någon form av påtagliga bevis – är både förnedrande och bevis på dåligt omdöme. Lika svag är kopplingen till organisation Stay behind som kommenterades i denna tidning 27-29 december 2005.
Citera
2019-07-12, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
V*ctor G*nnarsson eller Christ*r Anderss*n

You are missing the guy who looked just like these two - but he actually had a S&W and he actually hated OP.
Looks so much alike - they could all 3 be brothers!
Citera
2019-07-12, 04:50
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Lisbeth Palmes rättspatos var lågt. Hon vägrade medverka i en rekonstruktion på mordplatsen. Därmed kan man inte heller rätt värdera hennes utpekande av en gärningsman utifrån vad hon faktiskt kan ha sett på brottsplatsen.
Initialt var det Holmer ensam som bestämde att varken Lisbet eller SE skulle delta i en rekonstruktion. I följande länk kan varken Solveig Riberdahl eller Anders Helin komma ihåg varför Lisbet aldrig tillfrågats eller varför man själva aldrig frågade. Ofrivillig komik. Från 1992. 51,30 in i länken.

https://www.youtube.com/watch?v=15JZSoMTZUw

Idag finns det ingenting som tyder på att LP någon gång blev tillfrågad om att delta i en rekonstruktion. Holmers beslut följdes slaviskt i all framtid. Man kan fråga sig varför.
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-07-12 kl. 04:53.
Citera
2019-07-12, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
You are missing the guy who looked just like these two - but he actually had a S&W and he actually hated OP.
Who?
Citera
2019-07-12, 09:26
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare

St*g Engstr*m?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in