2019-07-10, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Varför är det givetvis? Kanske du tolkar in sådant för du uppenbart hatar Åkesson och SD.

Under andra världskriget var nationalism i Sverige långt starkare än idag. Du ska inte vara så säker på att Moberg skulle tillhöra "de goda" idag.

I Utvandrar-serien, de böcker som utspelas i USA, förekommer indianer och "negrer" som man sa på den tiden. Jag tror att en i den svenska gruppen, Robert?, ser en neger som skalar potatis i en skrubb på hjulångaren och tycker synd om mannen, och Karl Oskar vill delta i inbördeskriget p g a slaveriet.

Indianer uppträder på flera ställen. Det finns ett stycke där Kristina ifrågasätter de vitas rätt att ta indianernas mark. Karl Oskar rättfärdigar det med att indianerna inte använder marken rationellt, och att denna icke-uppodlade jord kan ge bröd åt många fler människor när de vita kommer.

Den sista boken slutar med Kristinas död. Karl Oskar sitter bredvid henne och det är bara de två i hela området, eftersom alla andra har flytt det stora indianupproret i Minnesota. Danjel och hans barn, utom en tioåring som gömt sig på vinden, mördas av indianerna. Upproret var bestialiskt.

Om detta skriver Moberg konstaterande, inte moraliserande, så det är ganska svårt att veta hur han skulle ha ställt sig i dagens Sverige-situation.
Citera
2019-07-10, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
I Utvandrar-serien, de böcker som utspelas i USA, förekommer indianer och "negrer" som man sa på den tiden. Jag tror att en i den svenska gruppen, Robert?, ser en neger som skalar potatis i en skrubb på hjulångaren och tycker synd om mannen, och Karl Oskar vill delta i inbördeskriget p g a slaveriet.

Indianer uppträder på flera ställen. Det finns ett stycke där Kristina ifrågasätter de vitas rätt att ta indianernas mark. Karl Oskar rättfärdigar det med att indianerna inte använder marken rationellt, och att denna icke-uppodlade jord kan ge bröd åt många fler människor när de vita kommer.

Den sista boken slutar med Kristinas död. Karl Oskar sitter bredvid henne och det är bara de två i hela området, eftersom alla andra har flytt det stora indianupproret i Minnesota. Danjel och hans barn, utom en tioåring som gömt sig på vinden, mördas av indianerna. Upproret var bestialiskt.

Om detta skriver Moberg konstaterande, inte moraliserande, så det är ganska svårt att veta hur han skulle ha ställt sig i dagens Sverige-situation.

Personligen skulle jag be (kräva) alla som tolkar in vad jag skulle tycka 80 år senare, under andra förutsättningar, att dra åt helvete.
Citera
2019-07-10, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muhksat
Jodå, de tvingade oss att läsa skräpet när jag gick i skolan.

Och du kom huuuur långt i första boken ... ?
Citera
2019-07-10, 20:45
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krauthammer
Åkesson har alltså försökt hitta det mest provocerande Morberg-citat han kan hitta.

Han kastar ut det och väntar sedan på reaktioner i form av avståndstagande.

Detta ladies and gentlemen kallas för trollande.

Jimmie åkesson är sveriges största troll. han bevisade det precis på almedalen 2019

Vad säger man då om idioterna som gick på det? Helle och Olle har fått så mycket digitalt smisk att rumpan behöver vaselin och babypulver ett år framöver.
Citera
2019-07-10, 20:48
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Men brukar inte dom SD-intellektuella förakta Jonny, Sonny, Ronny, folklig dumhet och den sovande korkade semestersvensson?

Jag fick tvärtom intrycket av att dina partikamrater i tråden ser ner på låg bildning och intellektuellt svaga!?

Det är ju därför vi ser ner på identitetsvänstern.
Citera
2019-07-10, 22:05
Medlem
Det är pinsamt uppenbart att Åkessons egna anhängare på Flashback inte förstått att han läste Mobergs text,. Som iofs är inte är särskilt aktuell idag. Så jag tror inte att avsikten var att gillra en fälla för vänsterfolk eller andra som inte gillar SD. Jag lyssnade hela hans tal och jag förstår inte vilka han talade till.
Citera
2019-07-10, 22:34
Medlem
islamcultofdeaths avatar
Oh herregud vilken läsning. Väldigt roligt först, men när man sluttat skratta så blir det genast otäckt och obehagligt.

Dessa påverkar hur vårt land styrs. Inte undra på att ALLT går åt helvete.
Citera
2019-07-10, 23:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Han levde i en tid då vi hade officiella mätningar av samer, vi lobotomerade, kastrerade och mördade funktionshindrade barn och vuxna på våra mentalinsitutioner. Rasism var vardag och i gemenemans språkbruk.

Men det är ju inte själva citatet som du ska fokusera på, det är användningen av citatet. Åkesson citerar ett stycke av ett av Mobergs verk, som kan tänkas vara tillsynes helt oskylldigt. Sedan använder han citatet för att uttrycka en politisk åsikt, såsom att vi enbart har 6 miljoner svenskar i landet. Det är inte svårt att förstå detta.
6 miljoner härrör från citatet av Moberg, en siffra som gällde 1941.
Citera
2019-07-10, 23:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Dan Park kommenterar denna festliga "affär", där så många vänster-"intellektuella" förnedrat sig fullständigt.

https://4.bp.blogspot.com/-6yumAQ-PTqM/XSN9sRoXqTI/AAAAAAAAZCE/7shi9xz7FXEdjLyp9S1g-RVzpRlLgtbhgCLcBGAs/s400/DSC00084.JPG
Citera
2019-07-11, 00:35
Medlem
Citat:
Att Moberg var vänsterliberal är inte heller rätt. Han var emot kommunister på den tiden. Åter igen dålig koll på historien

Du har alltså inte fattat att liberaler är starka motståndare mot kommunism? Du måste ha riktigt dålig koll på politik... pinsamt.
Citera
2019-07-11, 02:04
Medlem
Citat:
Vet du ens vad du pratar om.
Ja. Det är du som slänger dig med uttryck som du uppenbarligen inte vet vad de innebär. Ett tips, använd inte ord som du inte vet vad de innebär.
Citera
2019-07-11, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
6 miljoner härrör från citatet av Moberg, en siffra som gällde 1941.

Nähä! Det säger du?! Hur kan jag vara så dum att missa det? Eller kan det helt enkelt vara så att Åkesson använde det antalet i citatet just för att påpeka att han anser att det också är så idag? För nej, så kan det ju inte vara. Det enligt er SD-anhängare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in