2019-07-09, 18:51
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej. Ja, Södermalmspiketen var utan tvekan på plats både på DB Gata och vid mordplatsen. Borgnäs har dragit fram mycket i ljuset, inte minst då CGÖ.

Problemet är att det stannar vid indicier/misstankar. Man kommer liksom inte längre. Själv gjorde jag en större kartläggning av det svenska och internationella (sammankopplade) högerextrema nätverket för ett par år sedan.

Men inget konkret framkommer. Det fanns många Palmehatare och flera av dem hade tillgång både till WT och vapen.

CIA-agenten CA, då verksam i Belgien/Holland, med kopplingar till WACL i Sverige var en drivande kraft i försöken att få bort Palme från makten. Till den svenska WACL-kretsen hörde ÅJE som styrde Klara Lidingö FBU som ska ha övervakat Palme. I denna krets hittar vi CGÖ.

Via WACL kan man koppla både till Contra (esten AH) och till åtminstone en Säpoanställd, nämligen SJ som enligt Sten Anderssons tipsare deltog i den illegala övervakningen av Palme. Och det var från Säpo bokhandlare Ståhl i början av februari 86 fick veta att Palme skulle mördas "före Moskvaresan".

CA var medlem i en "konservativ" tankesmedja som hette Interdoc. I denna introducerade han den svenske WACL-ordföranden vid tiden för Palmemordet, den moderate riksdagsmannen BH.

Här i tråden har på senare tid framkommit att Interdoc hade en grupp kopplad till sig som kallades Den Dienst (tjänsten) och denna grupp ska, så vitt jag förstår enligt belgiska medier, ha utfört mord på vänsterpolitiker och misstänkta KGB-agenter i Västeuropa.

CA grundade och förfogade även över den privata nazistarmén Westland New Post som ägnade sig åt liknande övningar. WNP var kopplade till den belgiska rånmördarliga vars store blonde ledare PH här i tråden kopplats till Sthlm före o under mordkvällen.

CA var kompis med den svenske Sydafrika-agenten BW på Cypern.

Så där kan man hålla på rätt länge utan att komma närmare Sveavägen.

Borgnäs får i så fall sjunga ut och berätta vilken konkret koppling till mordet han funnit. Ett mordvapen hos CGÖ vore inte så dumt, men något sådant har vi ju ännu inte sett.

Sidetrack, en annan med mycket extra info är LGWP, han skröt med att han som polisforskare hade full tillgång till allt material i PU. Han har varit inne på Thomas Flyckt har jag förstått, men det kan vara bra att ha i bakhuvudet att Leffe vet mer än han säger. Dock är han inte i mål, då skulle han inte vara så frustrerad...
Citera
2019-07-09, 18:55
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Anta hypotetiskt att man hittar ett vapen ** hos person X. Detta vapen har fingeravtryck från person Y som genom flera av varandra oberoende vittnesmål kan bindas till mordplatsen och vapenteknisk undersökning mm bevisar att ** använts vid mordet PUH! Troligt att vi kan nå ens dit? Ok, anta att man lyckas. Men Kan man med detta säga att Y bevisligen är GM? .

Men det utgör ju inga bevis för att X är inblandad, bara ännu en indiciie eller hur?. Än mindre att X:s bästa vän Z är inblandad. M A O: Var skall ribban läggas?

Jag tror att det närmaste vi kan komma är att en cancersjuk gammal man med slangar i näsan vill lätta sitt hjärta och lägger upp en mycket trolig och konstistent historia där han själv är en av huvudfigurerna samtidigt som han namnger andra med datum tider och förklaringar på kända gåtor..
Skulle det övertyga mig? jag om det var rätt historia som satt ihop rakt igenom...Skulle det räcka för en fällande dom, till åt mig tvivla...
Citera
2019-07-09, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
AA är relativt lång

Är det 1.90 och över. Jag är själv 1.93 och anser mig vara relativt lång.
Citera
2019-07-09, 19:47
Medlem
Citat:
Jag tror att det närmaste vi kan komma är att en cancersjuk gammal man med slangar i näsan vill lätta sitt hjärta och lägger upp en mycket trolig och konstistent historia där han själv är en av huvudfigurerna samtidigt som han namnger andra med datum tider och förklaringar på kända gåtor..
Skulle det övertyga mig? jag om det var rätt historia som satt ihop rakt igenom...Skulle det räcka för en fällande dom, till åt mig tvivla...

Var det inte det Roger Östlund gjorde?
Citera
2019-07-09, 20:11
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
Var det inte det Roger Östlund gjorde?

Eller Sigge..... hmm nåja...
Citera
2019-07-09, 20:11
Medlem
hehehos avatar
Tog mig friheten att samla lite om CMTA från tråden och flashback här:

https://docs.google.com/document/d/1QTiuehXFFsR6O--2fz5TuehQModMYxoRODctjRbk1_c/edit?usp=sharing
Citera
2019-07-09, 20:18
Medlem
En annan tanke som förbryllar är hotet mot vittnet AH. En riktig mördare skulle väl aldrig riskera att söka upp vittnen och hota. Tack vare Ah berättade det så vet vi att svenskar är inblandade. Personen måste ha upplevt att Ah kan ha sett han eller något som inte skulle ha setts vad kan det va? en undflyende man? Op som andades o hade puls? Lisbet som inte var Lisbet? Såvida det inte är staten eller stay behind eller Ssi som hotar som anser sig ha rätt att stå över lag och göra vad de vill. Vi vet också att det är svenskar med militärliknande uniform med medaljer som är inblandade. Det konstiga är att Palmeutredningen inte kan finna vilken grupp det är. Eller är de låsta?Antingen för att dölja ett teatermord eller för att dölja ett riktigt mord. Vad kan den som hotade va rädd för att Hage sett? Hans Holmer i bilen till Dahlgren sa bara lugnt Palme är skjuten. Borde han inte sagt herregud Palme är skjuten kör för helvete gasen i botten.
Ett 100% konstaterande är att delar av svensk säkerhetstjänst var inblandad
En säkerhetstjänst våra politiker inte kan göra något åt. De har mandat.
Så säkerhetstjänsten är inblandad antingen för ett mord eller ett teatermord.
Staten har koll på alla säkerhetstjänster och borde enkelt kunna ta reda på vem personen var som hotade Hage. Eftersom det inte gjorts offentligt kan man dra vissa slutsatser, samarbete med främmande makt eller skydd av Sveriges bästa.

Om det vore ett riktigt mord och personen som sa "fan va kallt här uppe statsministern skjuten"
om han säger så bör han se när mordet sker från ett fönster eller liknande.
Ett mördarteam talar väl inte ytligt om vädret för att sen säga statsministern skjuten.
Fast iofs kan jag tänka mig en utländsk grupp som får hjälp och att svenskar på avstånd inte direkt inblandade skulle kunna tala så i wt.

Varför hör inte mannen på åsen i bilen mer i polisradion? Det borde hörts "jag ser Palme lastas in nu" "han verkar död" eller "jag måste dra fort som fan nu"Hur kan ett mördarteam använde ljudlinjer som kan höras på en vanlig polisscanner av en vanlig Svensson? Borde inte mördarteamet gett svenskarna riktig radiokomunikation så det inte gick avlyssna? Hur kan man va så oförsiktig så man går o talar om mord i en trappa dagen innan "blir det ett mord så blir det här" Ni måste väl känna att det inte verkar va jättebrajta mördarteam som går där o pratar bredvid mun dagen innan. Som en del säger här att det var en övning borde inte folk gått ut då poliser och andra och säga att vi fått reda på att det skulle va en övning men det har man inte hört. Frågan är om inte alla varningar som kom till Säpo och Sap veckorna innan nådde fram och man icensatte detta för man ansåg att Palme inte kunde va kvar och han ändå hade Hiv så var detta en smidig lösning.
Palme hade ju koll på sin säkerhetstjänst han hade själv byggt upp den, visst tappade han intresset för den men tror ni inte att han hade märkt och hade folk som varnade han för attentat.
Ps Jag är inte säker på vare sig teatermord eller vanligt mord. Holmer verkade ju veta i förväg förmodligen även Ebbe samt den de plockade upp. Skulle alla dessa verkligen va med på att Palme skulle skjutas och sen hålla i utredningen. Nej men ett teatermord känns mer sannolikt.
Om HH är på plats då känner han till planerna om mordet borde han inte då stoppat mordet?
Om han var invigd i mordplanerna verkar det inte orimligt att sen kunna låtsas i ett år medvetet jaga kurder o höll allt inom sig att han hatade Palme och var med i mordet på honom. Ebbe och HH var kompanjoner så Ebbes mördarjakt var bara ett spel för galleriet? Man kan ju också tänka sig att HH visste om att en främmande makt skulle skjuta Palme och körde runt och smög med Dahlgren i bilen men vad skulle det tjäna till? Det vore väl farligt för HH att vara nära mordplatsen om främmande makt var i stan. Då kan de ju gett sig på HH också. Var HHs införskaffande av vapen till sina livvakter ett sätt att låtsas vilja lösa mordet och att han minsann skulle in o riva bland farliga grupper?
Är det inte troligast att mordt inte löses för det avslöjar så mycket om alla lögener sossarna ägnat sig åt och svenska staten tappar man förtroendet är det helt kört. Bättre fortsätta ljuga då i all evenerlighet
Senast redigerad av aktapirenelskling 2019-07-09 kl. 21:06.
Citera
2019-07-09, 20:35
Medlem
bartrams avatar
Citat:

Skall vi bli riktigt optimistiska? Tänk om denne man är en hög-nivå-figur, en ligtht-variant på Angleton. Dödsmärkt av sin cancer säger Angleton I grund och botten var grundarna av den amerikanska underrättelsetjänsten lögnare----Jag gjorde saker som jag ,när jag ser tillbaka, beklagar. Men jag ingick i spelet och jag älskade att vara med i det---Om man var i samma rum som dem så befann man sig i ett rum fyllt av människor som utan tvivel välförtjänt skulle hamna i helvetet Jag antar att jag kommer att träffa dem där ganska snart Källa: Tallbot: Djävulens schackbräde.
Citera
2019-07-09, 20:45
Medlem
Peter Casselton blev ihjälklämd strax före han skulle vittna för sanningskomissionen, otur? olycka ?

"Sydafrikaspåret i Palmeutredningen fick stor uppmärksamhet i slutet av september 1996, efter att polisöversten Eugene de Kock vittnat inför en domstol i Pretoria om sin delaktighet i apartheidregimens brott och i förbigående omtalat att Craig Williamson organiserat mordet på Olof Palme som en del av "Operation Longreach", något han påstod sig ha förstahandsinformation om.

Men tips om sydafrikansk inblandning inkom till Palmeutredningen redan under dess första månad. Karl-Gunnar Bäck, som sedermera blev chef för Sveriges civilförsvarsförbund, har t ex uppgivit att han haft kontakt med en engelsman som för honom berättat att den brittiska underrättelsetjänsten MI6 hade information om mordet: Det var sydafrikanska säkerhetsagenter som låg bakom och även en svensk polisman, anställd vid Säpo, påstods vara involverad.

Bäck spelade in detta på en kassett som han därefter skickade till Säpo i Uppsala, men ingen tog kontakt med honom förrän under sensommaren 1986 då han fick reda på att man undersökt uppslaget, som dock inte hade lett någonvart. Bäck blev då överraskad. Ingen hade ju varit i kontakt med honom och frågat efter källans namn. Senare har det framkommit att bandet försvunnit och sålunda aldrig nått fram till polisens Palmeenhet.

Craig Williamson var heller inte ett okänt nämn för Palmegruppen; redan i mars 1986 fick man in uppgifter från en mycket trovärdig källa om Williamsons inblandning och att det fanns en svensk förgrening. Detta har också bekräftats av överåklagaren Solveig Riberdahl.

Det är också känt att Williamson befann sig i Stockholm under anti-apartheidkonferensen 21-23 feb 1986, där Palme kraftigt fördömde apartheidsystemet, och att han fanns kvar i Stockholm under mordnatten, vilket också har bekräftats av Palmeåklagaren Jan Danielsson.

Williamson bodde i en gästlägenhet på Kammakargatan i centrala Stockholm och som disponerades av IPA, International Police Association.

En annan centralfigur inom Longreach var Peter Casselton, som någon dag innan han skulle avge sitt vittnesmål inför sanningskommissionen blev ihjälklämd av en lastbil som han höll på att reparera i sitt garage. "

http://www.politiskamord.com/p2sydafrikasparet.html
Citera
2019-07-09, 21:04
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Anta hypotetiskt att man hittar ett vapen ** hos person X. Detta vapen har fingeravtryck från person Y som genom flera av varandra oberoende vittnesmål kan bindas till mordplatsen och vapenteknisk undersökning mm bevisar att ** använts vid mordet PUH! Troligt att vi kan nå ens dit? Ok, anta att man lyckas. Men Kan man med detta säga att Y bevisligen är GM? .

Men det utgör ju inga bevis för att X är inblandad, bara ännu en indiciie eller hur?. Än mindre att X:s bästa vän Z är inblandad. M A O: Var skall ribban läggas?

Ja, var ribban ska ligga avgör ju rättsväsendet. Men så vitt jag förstått så är det meningslöst att komma till rätten utan mordvapnet.

Vad som sedan krävs för att kunna knyta en viss person eller vissa personer till vapnet och mordet vet jag naturligtvis inte.

Vi får hoppas att KP och hans utredare lyckas i alla delar. Ganska snart.
Citera
2019-07-09, 21:07
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Sidetrack, en annan med mycket extra info är LGWP, han skröt med att han som polisforskare hade full tillgång till allt material i PU. Han har varit inne på Thomas Flyckt har jag förstått, men det kan vara bra att ha i bakhuvudet att Leffe vet mer än han säger. Dock är han inte i mål, då skulle han inte vara så frustrerad...

Ja även jag har förstått att LGWP har tillgång till hela materialet. I något tv-program menade han att 90% var ointressant.

Att han fokuserat på TF visste jag inte. Vad tror du om det?
Citera
2019-07-09, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja även jag har förstått att LGWP har tillgång till hela materialet. I något tv-program menade han att 90% var ointressant.

Att han fokuserat på TF visste jag inte. Vad tror du om det?

Har jag aldrig sett några källor till. Mer än att det börjades som ett rykte här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in