2019-07-07, 01:19
Medlem
Då har det slagit om till 2019-07-07 och blivit dags för SD-partiledaren Jimmie Åkesson att äntra Almedalens scen så småning om.

Observera tiden 14:00 och inte 19:00 som tidigare i veckan.

Vad tror ni, blir det som vanligt att större delen av talet ägnas åt vad sossarna gör för fel i stället för att prata om vad han själv vill åstadkomma?

Tror ni det blir några nya konkreta idéer, typ som förra årets "succé" och paradnummer: Hemma-larm-paket till reducerat pris?

Kommer han beröra med vilken glädje han börjat luncha med delar av sju (åtta?) klövern?

Allt som berör Jimmie Åkessons tal, före, under och efter framförandet är fritt för min del att diskutera.

Kan även passa på och önska en fin sommar!!

Mvh Conny
Citera
2019-07-07, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Då har det slagit om till 2019-07-07 och blivit dags för SD-partiledaren Jimmie Åkesson att äntra Almedalens scen så småning om.

Observera tiden 14:00 och inte 19:00 som tidigare i veckan.

Vad tror ni, blir det som vanligt att större delen av talet ägnas åt vad sossarna gör för fel i stället för att prata om vad han själv vill åstadkomma?

Tror ni det blir några nya konkreta idéer, typ som förra årets "succé" och paradnummer: Hemma-larm-paket till reducerat pris?

Kommer han beröra med vilken glädje han börjat luncha med delar av sju (åtta?) klövern?

Allt som berör Jimmie Åkessons tal, före, under och efter framförandet är fritt för min del att diskutera.

Kan även passa på och önska en fin sommar!!

Mvh Conny

Vi ser att du vädrar dina fördomar om vad han tänker tala om och det är ju fritt skriver du. Gråt du en skvätt redan nu för han kommer nog att kritisera S men inte tillnärmelsevis i nivå med de vidriga påhopp som Stefan Löfven alltid gör när han nämner Sd.
Citera
2019-07-07, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Vi ser att du vädrar dina fördomar om vad han tänker tala om och det är ju fritt skriver du. Gråt du en skvätt redan nu för han kommer nog att kritisera S men inte tillnärmelsevis i nivå med de vidriga påhopp som Stefan Löfven alltid gör när han nämner Sd.

Mig veterligen nämnde inte ens Magdalena Andersson, som var Sossarnas Almedalen talare, SD över huvudtaget.

Tyckte hennes tal var oerhört skönt befriat från pekpinnar och förmaningar till förmån för att fokus låg på S kärnvärden och djupare ideologi.

Jag skulle gärna se att Åkesson la lite av sin taltid på samma sak:

1. Redogöra själv för hur han och SD löser dom prövningar vi står inför.

Vi vet alla att Lövfen är ministern som bär huvudansvaret för sverige i dag och det är väl inte fel av SD att påminna om det, men det känns inte så konstruktivt om 20 av 30 minuter ska läggas på det.

Om det är så att SD själva har en klar politisk ide om hur man praktiskt och konkret ska komma till rätta med Sverige skulle det vara väldigt intressant om man också la fokus på att presentera den.

Varför ta så mycket dyrbar taltid för att prata om och skuldbelägga andra om man själv sprudlar av konstruktiva idéer och lösningar?

2. Att han en gång för alla slår fast var dom ligger på höger-vänster skalan och om han kommer försöka fördjupa samarbetet i det mörkblå läger där han nu för stunden tycks ha parkerat sig.

Vi blir titt som tätt genom utspel lovade en "allt åt alla" politik där allt från hemlöshet till vårdköer ska lösas och Åkesson är den stora garanten för fortlevnaden av vårt välfärdssamhälle där han låter mer som Sjöstedt. Samtidigt har Åkesson lierat sig med dom största privatiseringsivrarna och skattesänkarna.

Företräder han det nya breda Arbetarpartiet eller är hans parti inriktat i första hand på den rikaste lilla mörkblå klicken i samhället och att ta tillvara deras intressen?

Att Åkesson är en mycket skicklig talare vet vi, att han är duktig på problemformulering vet vi också, att allt som händer är alla andras fel förstår vi också. Men vad ska han göra åt saken är det vi undrar över. Vad är det vi får om vi lägger en röst på Åkesson.

Det skulle vara klädsamt om han kunde lägga i alla fall några minuter på att berätta lite om hur han kommer att agera och lösa situationen. Om han på riktigt har ambitionen att vara med och styra Sverige vill säga.

Det kanske känns lite små-mysigt för dom invigda men själv blir jag bara allt mer trött på att för 12:e året lägga 30minuter av mitt liv på att höra exakt samma tjatande om sossarna osv och jag tror fler resonerar som mig:

Du har en femtedel av befolkningen i ryggen , vad ska DU själv och DITT SD göra Åkesson??

Vad står ni för?

Vad vill ni med Sverige?

Hur ska det gå till?

Med vilka?

???
Senast redigerad av rotebro-conny 2019-07-07 kl. 09:28.
Citera
2019-07-07, 09:29
Medlem
Lol, vilket skämt. Det har gått 9 år sen SD kom in i riksdagen och under dessa år har jag fått veta mer om vilket Sverige Åkesson vill bygga och hur han vill bygga det än övriga 7 partier i riksdagen under samma period. Är nog bara Ulf Kristersson som kan tävla med Jimmie i klarhet och som levererar klara bilder av vad denne vill uppnå.

Med det sagt så kan jag hålla med om vissa saker du skriver TS, dock inte att Åkessons vision på något vis inte finns där.

Sjöstedt läste hela sitt tal från ett papper.
Sabuni alldeles för Inövad och robotlik.
Såg inte Magdalenas tal men har inte hittat en enda positiv recension.

Åkesson har en bra retorik och tar endast stödord från sin padda fåtal gånger. Han lever in i talet och det låter inte Inövad alls. Jag hoppas han slår tillbaka mot 7 klövern idag, speciellt S, C, L, KD och M.

Fokus på skjutningarna, Kil, Grums och det nya Sverige. Blanda in lite vårdpolitik också.
Citera
2019-07-07, 10:07
Medlem
MrsVanity1s avatar
Äntligen Sd och Jimmies dag !

Nu blir det vettigt och verkligheten som det blir tal om.
Citera
2019-07-07, 10:10
Medlem
Senaste utspelet från i morse måste ju bara komma in i talet. Men den stora
fotbollstriumfen "råkade" ju komma mycket lägligt för hans senaste samtalspartner,
vilket ju kunde höras igår, så just den blir det svårt att dra några större växlar på ...

Intressant att se att det faktiskt finns män som bär fotbollströjor med kvinnonamn
(nåja bara efternamnet än så länge).
Citera
2019-07-07, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mwhinchell10
Lol, vilket skämt. Det har gått 9 år sen SD kom in i riksdagen och under dessa år har jag fått veta mer om vilket Sverige Åkesson vill bygga och hur han vill bygga det än övriga 7 partier i riksdagen under samma period. Är nog bara Ulf Kristersson som kan tävla med Jimmie i klarhet och som levererar klara bilder av vad denne vill uppnå.

Citat:
Ursprungligen postat av mwhinchell10
Åkesson har en bra retorik och tar endast stödord från sin padda fåtal gånger. Han lever in i talet och det låter inte Inövad alls. Jag hoppas han slår tillbaka mot 7 klövern idag, speciellt S, C, L, KD och M.

Fokus på skjutningarna, Kil, Grums och det nya Sverige. Blanda in lite vårdpolitik också.

Håller med till 100% om att han är en bra talare. Klart bäst i regel. Och nästan värd att lyssna på enbart i det avseendet.

Men sen är det ju tvärstopp och nästan det enda han faktiskt är bra på.

Jag förstår inte alls hur du kan tycka att Ulf och Jimmie är klara med vad dom vill och hur det ska gå till.

Båda två är mästare på att rota fram fel hos dom andra. Helt rätt.

Det brukar låta något i stil med:

Folk skjuts på öppen gata i ×××, rån, bilbränder, kriminella ligor, överfall mitt på dagen osv oav

- Vad gör vår regering och Lövfen då, jo dom låter berätta att Sverige aldrig varit tryggare och att vi inte ska oroa oss.

Applåder.

Sen fortsätter det: under Lövfens regering har xxx ökat med xxx och xxx minskat med xxx

Lövfen gör ingenting, vår regering sitter helt handlingsförlamad

Applåder

Osv osv osv

Sen har det i regel gått 25 minuter och man har alltid samma kvarvarande känsla när Kristersson och framförallt Jimmie framträtt:

Vad ska dom själva göra då?

Hur ska dom kunna trolla fram massa poliser?

Vem ska betala dom?

Vad ska Åkesson göra mer för att få ordning i förorten, bara för att han kan konstatera att Lövfen misslyckas betyder det inte med automatik att han kommer att lyckas.

Helt obegripligt att du kan tycka att han är klar med vad han (och kristersson) vill göra och åstadkomma med Sverige.

Jag hör aldrig något som ens liknar konkreta åtgärder eller handlingsplaner från deras sida.

Om så är fallet, berätta gärna vad Åkessons lösning är för att komma till rätta med dom som springer runt och skjuter på varandra just nu och för att säkra att inte nya tillkommer?

Vad är det konkret han ska göra åt detta??
Citera
2019-07-07, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Senaste utspelet från i morse måste ju bara komma in i talet. Men den stora
fotbollstriumfen "råkade" ju komma mycket lägligt för hans senaste samtalspartner,
vilket ju kunde höras igår, så just den blir det svårt att dra några större växlar på ...

Intressant att se att det faktiskt finns män som bär fotbollströjor med kvinnonamn
(nåja bara efternamnet än så länge).

Vad var det för utspel? Tyckte han att det var fel att män har tröjor med kvinnonamn? Hänger inte med alls här.
Citera
2019-07-07, 10:38
Medlem
Åkesson gav en del vinkar i intervjun i morse. En var att det inte finns stöd hos folket för ändring av abortlagstiftningen. SD verkar utifrån detta inte för någon förändring i denna.

En andra var att SD vill stoppa stödet till länder som förföljer homosexuella. Reportern sa hbtq vilket Åkesson rättade och sa att det gällde homosexuella.

Vi får se vad talet kommer att innehålla utöver detta.
Citera
2019-07-07, 10:38
Medlem
Citat:
Vad var det för utspel? Tyckte han att det var fel att män har tröjor med kvinnonamn? Hänger inte med alls här.

Handlade väl om att Sverige skall villkora bistånd till länder som förföljer homosexuella ...
Citera
2019-07-07, 10:41
Medlem
Citat:
Mig veterligen nämnde inte ens Magdalena Andersson, som var Sossarnas Almedalen talare, SD över huvudtaget.

Tyckte hennes tal var oerhört skönt befriat från pekpinnar och förmaningar till förmån för att fokus låg på S kärnvärden och djupare ideologi.

Jag skulle gärna se att Åkesson la lite av sin taltid på samma sak:

1. Redogöra själv för hur han och SD löser dom prövningar vi står inför.

Vi vet alla att Lövfen är ministern som bär huvudansvaret för sverige i dag och det är väl inte fel av SD att påminna om det, men det känns inte så konstruktivt om 20 av 30 minuter ska läggas på det.

Om det är så att SD själva har en klar politisk ide om hur man praktiskt och konkret ska komma till rätta med Sverige skulle det vara väldigt intressant om man också la fokus på att presentera den.

Varför ta så mycket dyrbar taltid för att prata om och skuldbelägga andra om man själv sprudlar av konstruktiva idéer och lösningar?

2. Att han en gång för alla slår fast var dom ligger på höger-vänster skalan och om han kommer försöka fördjupa samarbetet i det mörkblå läger där han nu för stunden tycks ha parkerat sig.

Vi blir titt som tätt genom utspel lovade en "allt åt alla" politik där allt från hemlöshet till vårdköer ska lösas och Åkesson är den stora garanten för fortlevnaden av vårt välfärdssamhälle där han låter mer som Sjöstedt. Samtidigt har Åkesson lierat sig med dom största privatiseringsivrarna och skattesänkarna.

Företräder han det nya breda Arbetarpartiet eller är hans parti inriktat i första hand på den rikaste lilla mörkblå klicken i samhället och att ta tillvara deras intressen?

Att Åkesson är en mycket skicklig talare vet vi, att han är duktig på problemformulering vet vi också, att allt som händer är alla andras fel förstår vi också. Men vad ska han göra åt saken är det vi undrar över. Vad är det vi får om vi lägger en röst på Åkesson.

Det skulle vara klädsamt om han kunde lägga i alla fall några minuter på att berätta lite om hur han kommer att agera och lösa situationen. Om han på riktigt har ambitionen att vara med och styra Sverige vill säga.

Det kanske känns lite små-mysigt för dom invigda men själv blir jag bara allt mer trött på att för 12:e året lägga 30minuter av mitt liv på att höra exakt samma tjatande om sossarna osv och jag tror fler resonerar som mig:

Du har en femtedel av befolkningen i ryggen , vad ska DU själv och DITT SD göra Åkesson??

Vad står ni för?
Vad vill ni med Sverige?
Hur ska det gå till?
Med vilka?

???

Kolla min avatar, Sd är inte min likör längre. Jag tycker Sd ska ta avstånd från alla andra partier inte samarbeta med dem.
Citera
2019-07-07, 10:50
Medlem
Citat:

Nej, det där sista kanske borde stått i en fotbollstråd. Refererade till nyhetsbilder i TV
igår (såg inte matchen) där rusiga supporters (som de så ofta gör) bar tröjor med
fotbollsspelares namn på. Och man kunde alltså se tröjor med (kvinno)efternamn på
män. Har nog själv inte sett det förut ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in