Citat:
Ursprungligen postat av
314Pi
Vi ser att du vädrar dina fördomar om vad han tänker tala om och det är ju fritt skriver du. Gråt du en skvätt redan nu för han kommer nog att kritisera S men inte tillnärmelsevis i nivå med de vidriga påhopp som Stefan Löfven alltid gör när han nämner Sd.
Mig veterligen nämnde inte ens Magdalena Andersson, som var Sossarnas Almedalen talare, SD över huvudtaget.
Tyckte hennes tal var oerhört skönt befriat från pekpinnar och förmaningar till förmån för att fokus låg på S kärnvärden och djupare ideologi.
Jag skulle gärna se att Åkesson la lite av sin taltid på samma sak:
1. Redogöra själv för hur han och SD löser dom prövningar vi står inför.
Vi vet alla att Lövfen är ministern som bär huvudansvaret för sverige i dag och det är väl inte fel av SD att påminna om det, men det känns inte så konstruktivt om 20 av 30 minuter ska läggas på det.
Om det är så att SD själva har en klar politisk ide om hur man praktiskt och konkret ska komma till rätta med Sverige skulle det vara väldigt intressant om man också la fokus på att presentera den.
Varför ta så mycket dyrbar taltid för att prata om och skuldbelägga andra om man själv sprudlar av konstruktiva idéer och lösningar?
2. Att han en gång för alla slår fast var dom ligger på höger-vänster skalan och om han kommer försöka fördjupa samarbetet i det mörkblå läger där han nu för stunden tycks ha parkerat sig.
Vi blir titt som tätt genom utspel lovade en "allt åt alla" politik där allt från hemlöshet till vårdköer ska lösas och Åkesson är den stora garanten för fortlevnaden av vårt välfärdssamhälle där han låter mer som Sjöstedt. Samtidigt har Åkesson lierat sig med dom största privatiseringsivrarna och skattesänkarna.
Företräder han det nya breda Arbetarpartiet eller är hans parti inriktat i första hand på den rikaste lilla mörkblå klicken i samhället och att ta tillvara deras intressen?
Att Åkesson är en mycket skicklig talare vet vi, att han är duktig på problemformulering vet vi också, att allt som händer är alla andras fel förstår vi också.
Men vad ska han göra åt saken är det vi undrar över. Vad är det vi får om vi lägger en röst på Åkesson.
Det skulle vara klädsamt om han kunde lägga i alla fall några minuter på att berätta lite om hur han kommer att agera och lösa situationen. Om han på riktigt har ambitionen att vara med och styra Sverige vill säga.
Det kanske känns lite små-mysigt för dom invigda men själv blir jag bara allt mer trött på att för 12:e året lägga 30minuter av mitt liv på att höra exakt samma tjatande om sossarna osv och jag tror fler resonerar som mig:
Du har en femtedel av befolkningen i ryggen , vad ska DU själv och DITT SD göra Åkesson??
Vad står ni för?
Vad vill ni med Sverige?
Hur ska det gå till?
Med vilka?
???