2019-07-07, 01:25
Medlem
Politiet sier at Monero-kontoen ble opprettet i slutten av juli 2018, like etter en artikkel om TH i Dagens Næringsliv.

Det jeg tenkte da jeg leste dette første gang, var at politiet bløffet, at det var et signal til TH om å ikke slette krypto-valuta-kontoene, om å ta vare på informasjon og datoer, hvis han ikke sørger for å ta vare på dette selv risikerer han å bli dømt for planlagt og overlagt drap, i stedet for uaktsomt drap/ulykke, som kanskje er mest vanlig også ved partnerdrap, at drapet skjer i et øyeblikks affekt og ikke er planlagt lang tid i forveien.

En annen mulighet er at Monero-kontoen tilhører noen annen, og/eller at hele kontoen er fake, oppdiktet. Hvis kommunikasjon fra de angivelige kidnapperne inneholder informasjon som identifiserer forfatterne av utpressingsbrevet, kan denne kommunikasjonen være hva som helst. Mullig hele eller deler Monero-kontoen, eller en annen fastsatt kode som skal identifisere de "ekte kidnapperne".

Da er det kun de to kryptovalutakontoene som helt sikkert er reelle, ut fra det vi vet om at det skal ha blitt overført penger mellom kontoene.

Opplegget virker konstruert, rigid og lite fleksibelt, og tilsynelatende avansert og primitivt, samtidig.

Jeg synes det er vanskelig å tro at noen annen enn TH kan stå bak. Han var på stedet, var den som så AEH sist og den som oppdaget at hun var forsvunnet, han fant utpressingsbrevet. Hva slags motiv han kan ha hatt vet jeg ikke. Mest sannsynlig var det en såkalt familietragedie, ting topper seg for en part og det går over styr, og noen dør.

Edit:
Det skjedde et slags uhell, AEH døde, og TH orker ikke at barn og barnebarn skal få vite hva han har gjort. Derfor, kidnappingshistorien. Godt tenkt, men dårlig gjennomført, tror jeg.
Senast redigerad av kornblomst 2019-07-07 kl. 01:32. Anledning: Edit
Citera
2019-07-07, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Politiet sier at Monero-kontoen ble opprettet i slutten av juli 2018, like etter en artikkel om TH i Dagens Næringsliv.

Det jeg tenkte da jeg leste dette første gang, var at politiet bløffet, at det var et signal til TH om å ikke slette krypto-valuta-kontoene, om å ta vare på informasjon og datoer, hvis han ikke sørger for å ta vare på dette selv risikerer han å bli dømt for planlagt og overlagt drap, i stedet for uaktsomt drap/ulykke, som kanskje er mest vanlig også ved partnerdrap, at drapet skjer i et øyeblikks affekt og ikke er planlagt lang tid i forveien.

En annen mulighet er at Monero-kontoen tilhører noen annen, og/eller at hele kontoen er fake, oppdiktet. Hvis kommunikasjon fra de angivelige kidnapperne inneholder informasjon som identifiserer forfatterne av utpressingsbrevet, kan denne kommunikasjonen være hva som helst. Mullig hele eller deler Monero-kontoen, eller en annen fastsatt kode som skal identifisere de "ekte kidnapperne".

Da er det kun de to kryptovalutakontoene som helt sikkert er reelle, ut fra det vi vet om at det skal ha blitt overført penger mellom kontoene.

Opplegget virker konstruert, rigid og lite fleksibelt, og tilsynelatende avansert og primitivt, samtidig.

Jeg synes det er vanskelig å tro at noen annen enn TH kan stå bak. Han var på stedet, var den som så AEH sist og den som oppdaget at hun var forsvunnet, han fant utpressingsbrevet. Hva slags motiv han kan ha hatt vet jeg ikke. Mest sannsynlig var det en såkalt familietragedie, ting topper seg for en part og det går over styr, og noen dør.
Hvis de ikke har noen fiender, hvorfor skal noen kidnappere absolutt gå etter nr 162 over Norges rikeste. Hvorfor ikke ta noen i familien til Norges rikeste isteden og innkassere 20 millioner euro på dagen?
Citera
2019-07-07, 01:40
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Edit:
Det skjedde et slags uhell, AEH døde, og TH orker ikke at barn og barnebarn skal få vite hva han har gjort. Derfor, kidnappingshistorien. Godt tenkt, men dårlig gjennomført, tror jeg.

Dårlig og dårlig.
Dama er ikke funnet. Og ingen som er tatt av politiet. Enda.
Citera
2019-07-07, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Hvis de ikke har noen fiender, hvorfor skal noen kidnappere absolutt gå etter nr 162 over Norges rikeste. Hvorfor ikke ta noen i familien til Norges rikeste isteden og innkassere 20 millioner euro på dagen?

Publikum er hjelpsomme. Når de får presentert at noe har skjedd, dukker det opp mange tilsynelatende gode grunner til at det skjedde. Her, tidligere kidnappingshistorie som avslørte at ekteparet Hagen sov med åpne ytterdører, at de ikke er sikkerhetsbevisste, at de holder lav profil og håper ingen skal legge merke til hvor rike de er, artikkelen i DN, bedragerisaken hvor russiske gullgruveeiere var involvert, osv osv. Det meste er sikkert rene tilfeldigheter.

Unntatt den gamle kidnappingshistorien, den kan ha påvirket valget av dekkhistorie.

Kidnappinger skjer nesten aldri. Men TH vet at det kan skje. Han har vært vitne til en sånn hendelse i 2005.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Dårlig og dårlig.
Dama er ikke funnet. Og ingen som er tatt av politiet. Enda.

Politiet har ventet veldig lenge med å si noe konkret om utpressingsbrevet. Jeg tror selve brevet er dårlig gjennomført, og er veldig avslørende for den som står bak. Altså TH.

Men, jeg tror også at politiet har hatt problemer med å tolke hva det egentlig er TH skjuler. At politiet har stilt seg spørsmålet om han kan ha hatt henne innelåst et sted. Og at de har vært mer enn vanlig tilbakeholdende av den grunn.
Senast redigerad av kornblomst 2019-07-07 kl. 01:56. Anledning: skrivefeil
Citera
2019-07-07, 01:56
Medlem
Niffys avatar
Og samtidig, i Norge, så prøver noen å påstå at de skal ta livet av seg ved å hoppe fra Gimsøybroa.. På KvinneGuiden..

Må jo være verdens dårligste arena å reklamere for et selvmord...
Citera
2019-07-07, 01:57
Medlem
Citat:
Publikum er hjelpsomme. Når de får presentert at noe har skjedd, dukker det opp mange tilsynelatende gode grunner til at det skjedde. Her, tidligere kidnappingshistorie som avslørte at ekteparet Hagen sov med åpne ytterdører, at de ikke er sikkerhetsbevisste, at de holder lav profil og håper ingen skal legge merke til hvor rike de er, artikkelen i DN, osv osv. Det meste er sikkert rene tilfeldigheter. Unntatt den gamle kidnappingshistorier, den kan ha påvirket valget av dekkhistorie.

Kidnappinger skjer nesten aldri. Men TH vet at det kan skje. Han har vært vitne til en sånn hendelse i 2005.

Politiet har ventet veldig lenge med å si noe konkret om utpressingsbrevet. Jeg tror selve brevet er dårlig gjennomført, og er veldig avslørende for den som står bak. Altså TH.

Men, jeg tror også at politiet har hatt problemer med å tolke hva det egentlig er TH skjuler. At politiet har stilt seg spørsmålet om han kan ha hatt henne innelåst et sted. Og at de har vært mer enn vanlig tilbakeholdende av den grunn.
Jo, men er noen ute etter jackpot så hadde de gått på noen annen, det eneste valget av person sier forteller meg er at GM er fra nærområdet.
Senast redigerad av Sugar-Daddy 2019-07-07 kl. 02:04.
Citera
2019-07-07, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Joda, det er alltid logisk, for noen.

I dette tilfellet er det om å gjøre å finne ut hvorfor akkurat dette var logisk, for den som har gjort det.

Motiv, og handllingsmønster.

Hva med følgende scenario: TH ble faktisk presset for penger (som følge av rettssaken mot russerne e.l), og han fikk beskjed om å overføre til den aktuelle Monerokontoen. Dette kan ha skjedd for et halvt år siden f.eks.

Han kan så ha brukt denne kontoen i kidnapingsbrevet for å slå to fluer i en smekk. Siden han ikke disponerer denne kontoen så må han derfor lage en annen konto hvor kommunikasjonen må skje på.

Kanskje ikke den mest sannsynlige teorien min, men slenger den ut allikevel da den gir et logisk svar på dette med to kontoer
Citera
2019-07-07, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajesticXII
Hva med følgende scenario: TH ble faktisk presset for penger (som følge av rettssaken mot russerne e.l), og han fikk beskjed om å overføre til den aktuelle Monerokontoen. Dette kan ha skjedd for et halvt år siden f.eks.

Han kan så ha brukt denne kontoen i kidnapingsbrevet for å slå to fluer i en smekk. Siden han ikke disponerer denne kontoen så må han derfor lage en annen konto hvor kommunikasjonen må skje på.

Kanskje ikke den mest sannsynlige teorien min, men slenger den ut allikevel da den gir et logisk svar på dette med to kontoer
Hvorfor skulle han bli presset for penger ?
Citera
2019-07-07, 02:07
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajesticXII

Vi kommer tilbake til dette med to kontoer...

Why?
Citera
2019-07-07, 02:10
Avslutad
Citat:
Jeg kan fint lite om kryptovaluta men monero er kryptert så det er umulig å spore avsender og mottager. TH har fått et brev der han kan logge seg på en konto som allerede er opprettet så da står sikkert datoen på for når den ble opprettet når han logger seg på.
Kriminella väljer ofta att använda Monero som betalningsmedel. Exakt eftersom det anses omöjligt att spåra. Men det kanske inte är sant.

I länken står lite om hur transaktionerna fungerar:
https://www.aftenposten.no/norge/i/m6o5jO/Kidnapperne-tar-ekstra-risiko-med-kryptovaluta
Citat:
Et team av sikkerhetsforskere fra amerikanske universiteter publiserte i fjor*en rapport*som viste en rekke alvorlige svakheter i skjulingsmekanismen. Selskapet bak monero hadde inntil da, og hevder fortsatt, at transaksjonene var fullstendig usporbare. Det viste seg å være helt feil.
Citat:
Det er også flere poenger som gjør at valget av monero som overføringsplattform for løsepenger ikke virker helt enkelt. I bortføringssaken i Lørenskog er kravet om løsepenger trolig temmelig nøyaktig 100.000 monero. I slutten av oktober, da kravet ble fremsatt, var én monero verdt 103 dollar. Nå er den verdt ca. 46 dollar.

Da kravet ble fremsatt, var løsepengebeløpet altså litt over 87 millioner norske kroner. Verdien av monero er mer enn halvert siden da, og verdien av 100.000 monero er nå litt under 40 millioner kroner.

I dag sirkulerer det nesten 17 millioner monero – tallet øker stadig fordi det utvinnes nye. Løsepengekravet utgjør nå 0,6 prosent av det totale antallet monero. Det er en betydelig andel av en valuta. Hvis noen vil prøve å kjøpe så mye monero for å utbetale løsepenger, vil det være krevende, rett og slett fordi det tar tid å få kjøpt opp så store mengder. Det er ikke mange som har 100.000 monero til salgs. Trolig må det gjøres via mange små kjøp. Et oppkjøp av 0,6 prosent av all tilgjengelig valuta vil trolig også medføre at kursen stiger kraftig på grunn av den økte etterspørselen.

Citera
2019-07-07, 02:11
Medlem
Citat:
Hvorfor skulle han bli presset for penger ?

Jøss, trodde ikke du likte at folk stilte spørsmål til andre i denne tråden?

Han kan ha blitt presset for penger som straff for at han vitna, eller for å dekke inn tapet «de» mente TH var ansvarlig for. Mener noen tidligere har nevnt at de TH vitnet mot tapte titalls millioner på dommen.

Kan også være noen som faktisk har plukka han ut som et mål pga saken i finansavisen. Og derfor oppretta kontoen samme dag. Også har alt dette blitt brukt av TH til lede politiet vekk fra ham, og samtidig får han hevna seg.

Som sagt ikke en veldig sannsynlig teori men
Citera
2019-07-07, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Vi kommer tilbake til dette med to kontoer...

Why?
Jeg forstår ikke hvorfor du svarer slik men har du en jobb innen ett eller annet som har med etterforskning å gjøre eller er du bare kjepphøy ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in