2019-07-03, 14:55
Medlem
Jag har funderat lite över hur jag själv tycker att media har varit väldigt öppen med just detta fall, undrar om någon annan har reflekterat över detta också?

Redan dagar efter själva händelsen spreds det en hel del information i tidningarna som gick in ganska starkt på vem denna man är, även intervjuer med vissa personer i dessa kretsar.
På ett sätt stör det mig för att det känns som att det är okej att gå ut med mer information om detta endast för att de är missbrukare, en lägre samhällsklass.. samtidigt som andra förövare kommer lindrigt undan då de är ”vanliga” svenssons eller stackars invandrare.
Förstå mig rätt, tycker det är bra att det går ut med information om förövaren.. tycker dock att de alltid borde vara lika självklart och inte endast för att de är en grupp i samhället som ”står lägre än andra” .. hmm?..
Citera
2019-07-03, 15:21
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrkaramell
Jag har funderat lite över hur jag själv tycker att media har varit väldigt öppen med just detta fall, undrar om någon annan har reflekterat över detta också?

Redan dagar efter själva händelsen spreds det en hel del information i tidningarna som gick in ganska starkt på vem denna man är, även intervjuer med vissa personer i dessa kretsar.
På ett sätt stör det mig för att det känns som att det är okej att gå ut med mer information om detta endast för att de är missbrukare, en lägre samhällsklass.. samtidigt som andra förövare kommer lindrigt undan då de är ”vanliga” svenssons eller stackars invandrare.
Förstå mig rätt, tycker det är bra att det går ut med information om förövaren.. tycker dock att de alltid borde vara lika självklart och inte endast för att de är en grupp i samhället som ”står lägre än andra” .. hmm?..

Ja, det ligger säkert något i det men tror ändå att det innehåller ett visst nyhetsvärde , människor är liksom inte vana vid denna miljö, dessutom är mordet rätt brutalt utfört och det vet säkert media.

Dessutom råder säkert lite torka i vad som finns att skriva om nu, de flesta svenskar är trötta på att läsa om gäng-skjutningar Osv.

Jämför med ett hedersmord som begicks här i stan så skrevs det inte lika flitigt om detta..
Citera
2019-07-03, 19:18
Medlem
Citat:

Kan delvis hålla med. Men det beror ju en del på att många av oss läsare vet en del vilka det är som media skriver om, någon från Vara som läser i tidningen vet ju inte det, de kan ju inte gissa sig till identiteten bakom personerna som nämns. Jag kan ju läsa väldigt ingående medierapportering om andra fall där jag inte vet mer än just det som står, medan andra i samma stad vet precis vilka som åsyftas - precis som vi gör nu. Eller?
Citera
2019-07-03, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Ja, det ligger säkert något i det men tror ändå att det innehåller ett visst nyhetsvärde , människor är liksom inte vana vid denna miljö, dessutom är mordet rätt brutalt utfört och det vet säkert media.

Dessutom råder säkert lite torka i vad som finns att skriva om nu, de flesta svenskar är trötta på att läsa om gäng-skjutningar Osv.

Jämför med ett hedersmord som begicks här i stan så skrevs det inte lika flitigt om detta..

BO för Hedersmordet var en minderårig person väl? Då skrivs det sällan några långa artiklar om brottet.
Citera
2019-07-03, 21:19
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byttan
BO för Hedersmordet var en minderårig person väl? Då skrivs det sällan några långa artiklar om brottet.

Vi är lite offtopic nu men nej det var hans fru
Citera
2019-07-03, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84

Det är sant, inte tänkt på det sättet. Tror det är lite både och i detta fall. Jaja, bara en fundering och ingen direkt intressant diskussion om själva ämnet!

Hoppas att polisen arbetar snabbt och syr in jönzon på livstid, alt att han blir dömd till rättspsykiatrisk vård.. vilket dock inte är speciellt troligt.

Det är nog många av dessa missbrukare i Alingsås som bör sitta inne...
Citera
2019-07-04, 02:07
Medlem
Paradocss avatar
Låt säga att det stämmer som ryktet säger att huvudet var avskilt från kroppen. Varför?

1. För att dölja dödsorsaken? Typ trubbigt våld mot skallen.

2. För att lättare transportera ut kroppen? S k transportstyckning.

3. För att man är en sjuk djävel i nivå med Madsen?

4. Alla ovan.

Vad tror ni?
Citera
2019-07-04, 06:38
Medlem
Coraxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradocs
Låt säga att det stämmer som ryktet säger att huvudet var avskilt från kroppen. Varför?

4. Alla ovan.

Vad tror ni?

Transport, helt klart
Citera
2019-07-04, 06:38
Medlem
prinsbuss avatar
Citat:

4. Alla ovan.

Vad tror ni?
Möjligt att huvudet är avskilt från kroppen jag har ingen aning. Jag fick bara höra av en bekant att nån Peter J bla bla skurit halsen av nån Malin i Alingsås och att han tydligen är totalt soppren i huvudet. För NN som berättade för mig undrade ifall jag visste vem Malin va. Å jag har ingen susning alls. Men som svar så anser ja nog alla ovan som svar asså nr 4
Citera
2019-07-04, 08:48
Medlem
Citat:

4. Alla ovan.

Vad tror ni?

Om det nu stämmer så är det säkert pga transport. Dock bör det finnas andra svåra skador då det inte skulle vara svårt att identifiera bara för att huvudet ligger vid sidan av.. eller ?
Citera
2019-07-04, 08:55
Medlem
Citat:

Det är väl självklart att dessa cancersvulster är mindre värda än andra människor. Växa upp i Sverige och leva så pinsamma liv på andras bekostnad. Usch för dessa äckliga avarter de borde avrättas istället. Och nej de är inte synd om dem.
Citera
2019-07-04, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onches
Det är väl självklart att dessa cancersvulster är mindre värda än andra människor. Växa upp i Sverige och leva så pinsamma liv på andras bekostnad. Usch för dessa äckliga avarter de borde avrättas istället. Och nej de är inte synd om dem.

Håller med. Samtidigt finns det gott om missbrukare, kanske framförallt alkholister som är ofarliga för andra människor och som egentligen inte gör någon skada för andra än sig själva.. skulle inte se dessa som mindre värda?

De människor som väljer att skada andra har förbrukat sin värdighet, men det gäller alla människor oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in