Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
TH hittade ett större kuvert (omslag) innehållande flera A4-sidor: hot om olika repressalier om polis blandades in, krav på lösensumma motsvarande 9 milj € (el. motsvarande i Monero), intrikat kodnyckel som ska ha bestått av en rad penningbelopp omsatta i en kryptovaluta (ej Monero). - Vid det senaste kontakttillfället ska kidnpparna ha berört bevis på att AE var i livet men omöjliggjort för TH att kontakta dem. - Parallellt härmed kan konstateras att utpressarna via pressen kontinuerligt delgetts en hel del information.
Om nu AE i hämndsyfte dödats i ett tidigt skede; varför då hålla på att krångla med koder och kryptovaluta..? - Vem kan rimligen ha någon motivation att bete sig på detta sätt? - En annan sak är förstås om AE försökt fly; dödats, el. likn., dvs om kidnapparnas planer kommit på skam.
Du kan ha nåt där, tack. Jag ska medge att jag missat stora delar av början på historien o detaljer där. Det ser ju onekligen bestickande ut vad gäller en mer omfattande förplanering.
Sen känner jag ju inte med säkerhet alla detaljer i tidslinjen kring brottet och tiden efter.
Men TH är förvisso säkert en så pass driven person att mycket kring detta kunnat vara tillgängligt i hans medvetande och möjligt att snabbt aktualisera. Likaså kan han ha s.a.s. lekt med tanken eller förberett sig långt tidigare för den händelse behovet plötsligt skulle uppstå. Så på det sättet så tycker jag nog ändå inte att det utesluter möjligheten. Det kan ju gå på ett ut vid en viss punkt också, men det är ngt tramsigt över hela scenariot, och det kan ju förvisso ha att göra med själva ”fingeringen”, men nånstans tycker jag karln borde vara kapabel till ngt ”vettigare”, om man säger så.
Ett hämndmord av ngn annan än TH kan jag ju liksom inte ta in. Inte minst i det fallet förefaller ju kidnappningshistorien helt absurd. Det borde ju vara säkrare för skurkarna att bara suga makan o sen inte höra av sig. Vem i hela världen skulle f.ö. mörda frun o sen pilla med krypterade meddelanden? Från var då?
Sen att frun dör exv av misstag borde ju inte hejda vissa typer av kidnappare. Men det kan väl bero på. Realistiskt sett så borde de ju inte kunna räkna med att hon överlevde det hela från början ändå. Det är en stor påfrestning på en äldre människa och hon skulle kunna ge ledtrådar om vart de hållit till etc. Överlämnande är ju också kritiskt för förövarna måste ju hinna undan. En riktigt korkad ensam ung kidnappare med datavana från någon arbetsplats som kikat mer på äventyrsfilm än läst Hänt i veckan kunde ju vara aktuellt, kanske.
Tillägg:
Men rent praktiskt så ser det ju inte riktigt ut som att TH skulle kunna komma undan med att utföra allt detta helt själv. Han borde ju ha en medhjälpare, en nära förtrogen eller en familjemedlem. Alla andra skulle ju normalt betyda omedelbar livsfara för endera eller stor flagga om sakens ogenomförbarhet.
Antingen så eller ett riktgt stolpskott till kidnappare, som kanske tagit livet av henne tidigt och chansat på pengar men sen fått kalla fötter.
Endast TH själv (eller annan familjemedlem) kan ju annars sen göra sig besväret med kidnappningshistorien, med vissheten om att fallets förlopp kommer dras i press och hävder till ragnarök och tillbaka. Det måste ju låta tillräckligt bra för att kunna accepteras som en tragedi.
Skulle fru H bara försvinna utan ett spår så skulle ju ngn behöva misstänkas och anklagas. Motivet skulle då visa sig saknas, ssk om inte ngn via meddelande låter TH få visshet från vem som hämnden har drabbat honom — vilket är halva vitsen med hämnd. Detta meddelande skulle då TH behöva gå till myndigheterna med, och någon skulle då bli intagen eller ansträngningar skulle göras för att binda vederbörande vid brott. Vederbörande skulle då lugnt förklara att sånt bara händer på film: människor i ngn ställning utsätter sig inte för såna risker för ngt så simpelt. Så där återstår bara på sin höjd en vrickad datanisse som förlorat jobbet och sen får kalla fötter.