2019-07-01, 17:19
Medlem
Har en fundering. Många tittar på omsättning och har man hög omsättning så är det bra.
MEN Överallt när jag läser om omsättning så är det bara det man säljer för (tjänster eller varor).
Som jag tolkar det så om man har högre utgifter än inkomster spelar väl omsättningen ingen roll.
10 milj i omsättning men utgifter på 9,9 miljoner är ju inget vidare.
Tänker jag fel?
Citera
2019-07-01, 18:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
10 milj i omsättning men utgifter på 9,9 miljoner är ju inget vidare.
Utgifterna kan även vara investeringar i företaget.
Citera
2019-07-01, 18:45
Medlem
I princip tänker du rätt. Ett företag som omsätter 2 miljarder och gör 1 miljard i vinst är bättre än ett bolag som med samma omsättning gör 1 miljon i vinst, speciellt om det håller i sig i flera år.
Citera
2019-07-01, 18:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
I princip tänker du rätt. Ett företag som omsätter 2 miljarder och gör 1 miljard i vinst är bättre än ett bolag som med samma omsättning gör 1 miljon i vinst, speciellt om det håller i sig i flera år.
Inte generellt. Det kan handla om att det ena företaget gör stora investeringar.
Citera
2019-07-01, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Inte generellt. Det kan handla om att det ena företaget gör stora investeringar.
Det finns alltid undantag......men det är ofta en god princip, speciellt för stora gamla bolag.
Citera
2019-07-01, 19:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Det finns alltid undantag......men det är ofta en god princip, speciellt för stora gamla bolag.
Absolut, jag ville bara få fram att vinst inte alltid är det man ska titta på.
Citera
2019-07-01, 19:22
Medlem
StefPhoenixs avatar
Ja, vinstmarginalen är givetvis avgörande för dig att beakta när du vill göra större och långsiktiga affärer med nya företagskunder.

Däremot med en högre omsättning (eller någorlunda jämlikt med vår egen) och en åtminstone tillbörlig tillstymmelse av kassalikviditet säljer vi på min arbetsplats även till företag med lägre vinstmarginal (kan ju som tidigare påpekats bero på stora långsiktiga kapital- eller lagerinvesteringar). Det blir ju då nästintill alltid en kalkylerad risk som vi säljer till dessa.

Självklart tar vi vid särskilda omständigheter andra risker, men är ju knappast dagligen eftersom att som litet företag blir ju stora fordringar mer kännbara för oss vid allt för osäkra förhållanden.
Citera
2019-07-01, 19:28
Medlem
Hittar man ett bolag med hög omsättning men låg vinstmarginal kan det ju också vara intressant att se var kostnaderna kommer ifrån, finns kanske stor besparingspotential utan att kapa omsättningen.
Citera
2019-07-01, 19:34
Medlem
Solig-citruss avatar
Det är riktigt, omsättningen är detsamma som totala intäkterna under ett år. Det säger ingenting om resultatet eller stabiliteten, så att säga. Men det talar om hur stort företaget är, eller hur mycket jobb man har, hur mycket man säljer.
Citera
2019-07-01, 19:35
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muceliduc
Hittar man ett bolag med hög omsättning men låg vinstmarginal kan det ju också vara intressant att se var kostnaderna kommer ifrån, finns kanske stor besparingspotential utan att kapa omsättningen.

Man plockar inte ut vinst i sverige om man inte vill skatta bedrövligt.

Bättre att låna ut kapital till moderbolaget på caymanöarna till en ränta som käkar upp all vinst. Då behåller du kontroll utan att skatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in