2019-06-30, 15:35
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascHack
Inte intresserad av att jobba på FRA eller dylikt? Lite Will Hunting känsla över dig.
Nja, ta inte i nu. Det här var faktiskt inte särskilt svårt.

Sedan var nu inte Selmer först i tråden att meddela att h*n löst kryptot, utan…
Citat:
Ursprungligen postat av GerudoValley
Lqpänmlvdnvzipfyojjcl
Citera
2019-06-30, 15:46
Medlem
ascHacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Nja, ta inte i nu. Det här var faktiskt inte särskilt svårt.

Sedan var nu inte Selmer först i tråden att meddela att h*n löst kryptot, utan…

Ja jag är medveten om att jag överdrev till en närmast fånig nivå. Tycker dock att frågan är intressant oavsett.
Citera
2019-06-30, 16:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Lätt som en plätt:

Svar:

Chiffer:

Till Radioriddarna och krypteringkonnässörerna i Faradays fängelse på Lovön:

Ditt kräk. Jag är extremt imponerad.
Citera
2019-06-30, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ascHack
Inte intresserad av att jobba på FRA eller dylikt? Lite Will Hunting känsla över dig.

Det här kryptot var väl ett slags pr-jippo för att göra reklam för FRA snarare än något som kan jämföras med de som de skapar eller försöker knäcka i sitt arbete. Klurigt förvisso, men inte i närheten av vad kryptografer sysslar med till vardags. Till det krävs det mer än en glad amatör som jag.
Citera
2019-06-30, 17:20
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Det här kryptot var väl ett slags pr-jippo för att göra reklam för FRA snarare än något som kan jämföras med de som de skapar eller försöker knäcka i sitt arbete. Klurigt förvisso, men inte i närheten av vad kryptografer sysslar med till vardags. Till det krävs det mer än en glad amatör som jag.

Ta en titt på Z340 vetja.

http://www.zodiackiller.com/images/340cipher.gif

Ingen har knäckt den sen den publicerades 1969, inte troligt att den gjordes med en dator, men också mycket möjligt att slarvfel gjort den oläslig.
Citera
2019-06-30, 18:42
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Jag är medveten om steganografins möjligheter och att korta texter kan vara omöjliga, men jag menar mer principiellt: går det verkligen inte att att hitta på regler utanför givna scheman?

checksum baserade krypteringar går inte rulla upp, dock svårt utläsa utan behöver flera verifikationssteg och flera källor

FRAs exempel är verkligen från nybörjarkursen (säger förmodligen ett o annat om FRA)

moderna kryperingar med rsa som bas på 1024 el högre klarar inte den mest avancerade superdatorn klura ut i överseelig tid
Citera
2019-06-30, 20:27
Medlem
genericnames avatar
Här är hela kryptot:

ÄTVVFVWWÅTYVYBYÅZMWASVRR

Ä 7tecken Å 7tecken Z 7tecken.

Vet inte om det hjälper någon...

edit, fanns visst lösning såg jag nu...
Citera
2019-06-30, 23:04
Medlem
MagisterBisters avatar
Nu har Selmer avslöjat lösningen, men för den som är intresserad ska jag visa hur jag löste det.

Citera
2019-06-30, 23:41
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolandOfGilead
Ni kanske såg nyheten imorse om FRA:s nyligen släppta kryptoutmaning.

Jag tittade efter varifrån det kom. Det är från den detta doukument som publicerades 2019-01-30.

Söker man på "ÄTVVFVWWÅTYVYBYÅZMWASVRR" på Google får man upp några oväntade träffar,
Senast redigerad av xituno 2019-06-30 kl. 23:48.
Citera
2019-07-01, 17:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Jag är medveten om steganografins möjligheter och att korta texter kan vara omöjliga, men jag menar mer principiellt: går det verkligen inte att att hitta på regler utanför givna scheman?
Menar du en krypteringskod där krypteringstexten ändrar sig, men där meddelandet och nyckeln är densamma?

I dagsläget har ingen kommit på hur man gör.
Citera
2019-07-15, 14:10
Medlem
https://en.wikipedia.org/wiki/Vigen%C3%A8re_cipher

"The Vigenère cipher, with normal alphabets, essentially uses modulo arithmetic, which is commutative. Therefore, if the key length is known (or guessed), subtracting the cipher text from itself, offset by the key length, will produce the plain text encrypted with itself. If any "probable word" in the plain text is known or can be guessed, its self-encryption can be recognized, which allows recovery of the key by subtracting the known plaintext from the cipher text. Key elimination is especially useful against short messages."

Längd 10. Svenskt alfabet. Ö i position 10. A i position 1.
Citera
2019-07-15, 14:18
Medlem
Citat:
Lätt som en plätt:
Funktionen nollställs efter nio bokstäver. Den tionde och tjugonde bokstaven är desamma i kryptot som i lösningen.

Eller så kan man säga att i var tionde position används det vanliga alfabetet utan förskjutning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in