Citat:
Ursprungligen postat av
flashbackfollower
Härligt klarsynt.
Tack för det. Ibland måste man hänga upp en ny doftgran...
Med det sagt om bakomliggande motiv för dådet hos en GM, så är det ju i ett senare skede av intresse att fastställa om detta faller inom det allmänna ramverket för ”relationsmord” (min beteckning, vet ej om det finns en vedertagen) med uppfattat förtroendebrott och makt/kontroll-förtecken (av då mer gängse kärleksrelationskaraktär), eller om dådet rör ngt annat, av mer praktisk vinstintresse-karaktär eller mer svårartad mordlusta, eller som exv. ett uppfattat försvar mot ett orättvist angrepp eller vad man kan tänka sig.
Något av detta (det sista), liksom kanske ”förlorad fattning”, kunde kanske (rätta mig gärna) anföras som ej försvårande omständighet, men det myckna våldet rimmar ju illa åtminstone med idén om ett ”självförsvar”.
I alla händelser lär ju den exakta motivgrunden påverka samhällets och fångvårdens bild av den dömdes rehabiliteringsbarhet och -behov, och på de vägarna påverka livstidsstraffets faktiska längd och fångens utsläppbarhet.
I mycket allmänna termer lär samhället från den specifika synvinkeln ha lättare exv för att återkvalificera en person vars dåd uppenbart är knutet till ett mycket specifikt tid-och-rum, och där man, efter straff o rehabilitering, har skäl att förmoda att personen inte skulle förfalla till samma beteende igen. Vad som är aktuellt här är förstås egentligen på tok för tidigt att ha synpunkter på och till sist inte heller min sak att säga.