2019-06-27, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luger99
jeg vil tro de fleste kriminelle er kjent med dette.
Men løsepengebrevet er printet ut.
Citera
2019-06-27, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Det er ingen som tenker over at en skriver har sitt eget vannmerke som kan spores

Ingen tenker på det, bare 10 stykker her inne? TH tenker ikke på det men tar med seg skriveren likevel?

Og greit han skal være gjerrig, men han tar så med skriveren tilbake? Altså, please.
Citera
2019-06-27, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ja, men då framstår det ju som konstigt av gärningspersonen att överhuvudtaget använda printer utöver handskrift och skrivmaskin, om det nu är något som typ alla vet? Det är ju som att be om att åka fast!?

Handskrift och skrivmaskin är väl inte svårt att identifiera heller.
Citera
2019-06-27, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Handskrift och skrivmaskin är väl inte svårt att identifiera heller.
Politiet har vel heller aldri sagt at noe av brevet inneholder verken håndskrift eller skrift av skrivemaskin.
Derimot så har de bekreftet at det er maskinskrevet og at en printer er sporbar.
Citera
2019-06-27, 23:53
Medlem
Citat:
At det er en mix av håndskrift og printer tror jeg ikke et dugg på, det er nok brukt bare printer

Jeg tenkte at det kan forekomme spesialtegn som vises på skjermen, og som spesielt en gammel printer kan slite med å skrive ut.

Jeg ser for meg at det kan oppstå mange slags problemer hvis man forsøker å skrive ut fra eks en smart-telefon med en gammel printer.

Edit:
Hvis han har brukt en gammel jobb-printer kan det finnes mye som er skrevet ut på samme printer i arkivene hans. Arkivmateriale er vel tilstrekkelig for å identifisere at utpresserbrevet er skrevet ut på samme printer.
Senast redigerad av kornblomst 2019-06-27 kl. 23:58. Anledning: Edit
Citera
2019-06-27, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtfm-nor
Ingen tenker på det, bare 10 stykker her inne? TH tenker ikke på det men tar med seg skriveren likevel?

Og greit han skal være gjerrig, men han tar så med skriveren tilbake? Altså, please.

Jag googlade på om det är möjligt. Tänkte först att eventuellt kan skrivarens märke avslöjas via papperet, men jag hade ingen tanke på att man kan få fram exakt skrivare. Tydligen skapades möjligheten för att avslöja sedelförfalskare.
Citera
2019-06-28, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luger99
jeg vil tro de fleste kriminelle er kjent med dette.

Då lär ju brevet skrivits ut på en biblioteksprinter. Annars vore det ju som att skicka ett utpressningsbrev och skriva avsändare på baksidan av kuvertet.
Citera
2019-06-28, 00:29
Medlem
Folk slänger väl skrivare hela tiden, så fort bläcket tagit slut? Måste finnas någon miljon bara i Skandinavien som väntar på att skeppas till Kenya för "återvinning"!

Kan man spåra bläckpatroner också?
Citera
2019-06-28, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Folk slänger väl skrivare hela tiden, så fort bläcket tagit slut? Måste finnas någon miljon bara i Skandinavien som väntar på att skeppas till Kenya för "återvinning"!

Kan man spåra bläckpatroner också?
Nei du behøver ikke vise ID for å kjøpe blekkpatroner
Citera
2019-06-28, 00:32
Medlem
Monsens avatar
Her står det mer om identifisering av printer pr utskrift:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Machine_Identification_Code
Citera
2019-06-28, 00:37
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Cthulhu
Vi växte upp med bollibompa och Saltkråkan och Emil... men jag tror inte att norsk barne-TV var någon stor grej "east of the border".
Namaste!

Kanske inte för de yngre, men är man född på 70-80-talet så är både Bröderna Dahl och Flåklypa Grand Prix klassiker!
Citera
2019-06-28, 00:39
Medlem
Citat:
Men løsepengebrevet er printet ut.

jeg mener, den printeren som løsepengebrevet er skrevet ut på, har nok GM kvittet seg med kort tid etter det var skrivet ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in