Citat:
Ursprungligen postat av
Xeitum
---Ska vi nu börja beskylla vittnen och varandra o varför inte polisen för minneskontaminering o att vi minns vitt istf svart o liknande misstag då kan man mao i stort sett inte tro på vad någon säger i denna tråd.---
Här har vi helt olika ansatser. Om en sakuppgift är viktig försöker jag koppla den till en länk eller till ett citat. Det gör jag dels för att visa vad jag bygger min uppgift på, men även för att det är ett sätt att motverka minneskontaminering.
Du ser minneskontaminering som en beskyllning, jag ser det som en mänsklig realitet som drabbar alla.
Så jag väntar på ditt belägg att Carinas bil var en kombi.
Beträffande färgdiskussionen så är den inte meningsfull. Brons såsom legering är rödbrun. Men i praktiken finns det en glidande skala mellan brons och mässing. Bronsföremål kan nämligen erga och bli gröna. För att motverka det tillsätter man zink vilket gör att man går åt mässingshållet. Eftersom skalan är glidande kan Carina teoretiskt använda ordet bronsfärgad om något som inte strikt taget är bronsfärgat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bronze_(color)
Oavsett vilket så ser Carina bilen när det redan börjat dagas, så hon kan inte ha sett en vit bil om hon i förhören kallar den bronsfärgad. Killarna i bilen har sett en vit/ljus bil.
Om vi antar att bilen snarare är mässingsfärgad, ja då kan var och en i tråden som har ett mässingsföremål själva testa att gå in i ett mörkt rum (för att simulera hypotesen att killarna såg bilen i dåligt ljus). Styr sedan ljusinsläpp med dörren. Blir mässingsföremålet ljust eller vitt? Nope, för färger är nämligen en kombination av avsaknad av Rött Grönt och Blått (RGB). Mässingen absorberar redan rött och grönt så om ljusnivån sänks kommer den att framstå som mörkare.
Edit: Jag ser därför inga skäl att tro att de två observationerna rör samma bil. Det är snarare ett önsketänkande än något som kan styrkas med vittnesuppgifter eller empiriska tester.