2019-06-25, 17:01
Medlem
Grisbrottarens avatar
Idag meddelades i SvT:s morgonsändning att programmet blivit fällt i granskningsnämnden för ett inslag den 11/12 2018 om oroligheter på gränsen mellan USA och Mexico i San Diego. I inslaget påstod reportern att demonstranter vid gränsen gripits "för att de inte tycker som [Trump]", vilket granskningsnämnden fann stred mot sändningstillståndets krav på saklighet. Demonstranterna greps nämligen i verkligheten för att de bröt mot lagen om olaga intrång och angrep en gränspolis.
Granskningsnämnden konstaterar att uppgiften i inslagen om att demonstranter arresterats på grund av att de inte tyckte som presidenten var felaktig. (…) Mot den bakgrunden strider inslagen mot kravet på saklighet.
I beslutet från Myndigheten för press, radio och TV anges ett längre citat från SvT:s reporter på plats i San Diego:
President Trump har gett sig själv ett A+ som Commander in Chief och dessutom gett sig själv smeknamnet ”President T”, men än har han inte lyckats få till muren mellan USA och Mexiko. Där har nu 32 personer gripits för att de inte tycker som honom, utan de demonstrerar mot att USA inte släpper in de människor som anlände till Tijuana i Mexiko i november.
SvT:s pliktskyldiga redovisning av beslutet i direktsändning kan ses här (bl a 1h 04m in i sändningen): https://www.svtplay.se/video/20313174/morgonstudion/morgonstudion-25-jun-06-00

Nyheten från 11/12 2018 finns också i skrift på statstelevisionens sajt: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/32-gripna-vid-gransprotest-i-usa

Så här lyder SvT:s löfte till tittare och skattebetalare:
Citat:
Ursprungligen postat av Så arbetar SvT
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet.

Frågeställning:
– Är fällningen rimlig? SvT tycker inte själva det, utan menar att ett beriktigande som gick ut dagen efter räcker som tillrättaläggning.
– Vem är reportern som påstår att Trump godtyckligt och diktatorisk fängslar medborgare som hyser andra åsikter än han?
– Är SvT lika mycket fake news som CNN?
Senast redigerad av Grisbrottaren 2019-06-25 kl. 17:05.
Citera
2019-06-25, 17:13
Medlem
Tur att vi har Public Service som hela tiden granskas...
Citera
2019-06-25, 17:35
Medlem
RazorKevlars avatar
Som svar på en av frågorna, SVT är CNN’s lilla pestspridare till feministiska lilla syster, javisst förpestar de synkront!

Jag hoppas innerligt att public service anställda en vacker dag kommer att hänga och dingla ifrån lyktstolparna, tillsammans med 7-klöverpolitikerna! Jävlar så de har förstört Sverige!
Senast redigerad av RazorKevlar 2019-06-25 kl. 17:40.
Citera
2019-06-25, 17:36
Medlem
SVT är fake news. Frågan man ska ställa är om CNN är lika fake news som SVT.
SVT har bränt sin trovärdighet för läänge sedan. De enda nyheter jag litar på från SVT är solens nedgång och ifall det varit vulkanutbrott
Citera
2019-06-25, 17:44
Medlem
Grisbrottarens avatar
På formuleringarna låter det onekligen som om det är vänsteraktivisten Carina Bergfeldt som ligger bakom lögnerna och Trump-hatet, men vad jag kan se av hennes twitter vid tiden, så var hon i Washington då och skrev inget om demonstrationerna.

Så jag misstänker istället den manliga vänsteraktivisten med den episkt snygga grå kalufsen på huvudet, som om möjligt är än värre än Bergfeldtskan i sin aktivism. Jag kan bara inte komma på hans namn nu.
Citera
2019-06-25, 17:52
Medlem
Mosbulles avatar
SVT = propaganda.
Folk som jobbar med SVT = dregg

Hur kan en enda person tro pa vad de pratar om? Jag fattar inte.
Citera
2019-06-25, 18:04
Medlem
Grisbrottarens avatar
En annan detalj i fällningen visar tydligt på SvT:s vilja att sprida propaganda för den "goda" sidan, dvs. deras vänsteraktivistiska kompisar som likt journalisterna i statstelevisionen hatar Trump.
Demonstrationen i San Diego där 32 vänsteraktivister greps – bl a för våld mot en polis – beskrevs som "fredlig" av SvT:
Citat:
Ursprungligen postat av SvT
Så ska vi till USA där 32 demonstranter har gripits i San Diego på gränsen till Mexiko. I en fredlig demonstration ville de visa sitt stöd för de migranter som söker en bättre tillvaro i USA.
När statstelevisionen konfronterats med det bisarra i att en demonstration med så många gripna beskrivs som "fredlig", så svarar de så här:
Citat:
Ursprungligen postat av SvT
Begreppet ”fredlig” i påannonseringen användes för att beskriva intentionen med demonstrationen, som sedan fick ett annat förlopp. Detta beskrevs på samma sätt även i andra medier, bland annat i en amerikansk morgontidning den 10 december 2018.
Hur många tror att de någonsin på vänsterpopulistiska SvT, som står SAP nära, skulle beskriva en demonstration anordnad av NMR, AfS eller ens SD uttryckligen som "fredlig" bara för att intentionen var sådan och demonstrationen förlöpte fredligt tills den angreps av våldsamma vänsteraktivister?
Jag minns tydligt hur SvT under många år systematiskt istället varje gång en SD-demo angripits av det vanliga vänsterpacket, sade att "tumult uppstod vid Sverigedemokraternas torgmöte" för att försöka lägga skulden på SD och insinuera att partiet skulle använda våld som metod (vilket de förstås aldrig gjorde annat än i självförsvar).

Så mycket för saklighet och opartiskhet.
Citera
2019-06-25, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
På formuleringarna låter det onekligen som om det är vänsteraktivisten Carina Bergfeldt som ligger bakom lögnerna och Trump-hatet, men vad jag kan se av hennes twitter vid tiden, så var hon i Washington då och skrev inget om demonstrationerna.

Så jag misstänker istället den manliga vänsteraktivisten med den episkt snygga grå kalufsen på huvudet, som om möjligt är än värre än Bergfeldtskan i sin aktivism. Jag kan bara inte komma på hans namn nu.

Om du tänker på Fernando Arias så har du nog rätt, han är en rejält vänsterbliven "man" som ständigt vinklar allt Trump gör!
Citera
2019-06-25, 19:42
Medlem
happilappis avatar
Ännu ett perfekt bifogat material man kan använda sen när ni drar av avgiften på deklarationen nästa år.
Citera
2019-06-25, 20:08
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lauper
Om du tänker på Fernando Arias så har du nog rätt, han är en rejält vänsterbliven "man" som ständigt vinklar allt Trump gör!
Nej, han har inte grått hår.
Dessutom verkar han jobba för statsradion.

Det var Rolf Porseryd jag misstänkte ligga bakom lögnerna. Han brukar skarva ordentligt åt "rätt" håll när han rapporterar. Men han kanske jobbar för TV4.
Citera
2019-06-25, 20:16
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Nej, han har inte grått hår.
Dessutom verkar han jobba för statsradion.

Det var Rolf Porseryd jag misstänkte ligga bakom lögnerna. Han brukar skarva ordentligt åt "rätt" håll när han rapporterar. Men han kanske jobbar för TV4.

Ja han är på 4:an tror jag. Var Peter Rawet kvar i USA 2018? han har ju till dags dato genomfört det största intervjuhaveriet i svensk tv. Även det angående Trump och även det fälldes.
Citera
2019-06-25, 20:26
Medlem
Illa när man genuint inte kan gissa vilken av alla vänsteraktivister som ljugit denna gången. Tänkte också direkt på Carina Bergfeldt. Peter Rawet var väl bara där under valet när han lyckades med sin famösa intervju.

Annars är väl Tigran Feiler som vanligt ett hett spår. Han brukar rapportera från Latinamerika men har det skett vid gränsen så är det väl inte långsökt att han åkt dit för att försvara våldsverkarna.

I höstas var han tydligen vid gränsen:

https://www.facebook.com/CarinaBergfeldtSVT/photos/men-s%C3%A5-snopetjag-och-tigran-feiler-skulle-lajva-tillsammans-fr%C3%A5n-varsin-sida-gr%C3%A4/2399242916770600/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in