2019-04-21, 15:14
Medlem
Om jag av nyfikenhet vill kolla hur det går för ett företag utifrån de uppgifter som finns kostnadsfritt på allabolag.se, vad ska jag kolla och vad kan typiskt sätt utgöra tecken på att det går bra/dåligt?
Citera
2019-04-21, 15:41
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puckochoklad
Om jag av nyfikenhet vill kolla hur det går för ett företag utifrån de uppgifter som finns kostnadsfritt på allabolag.se, vad ska jag kolla och vad kan typiskt sätt utgöra tecken på att det går bra/dåligt?
Det första är väl att definiera vad du menar med "går bra" och under hur lång tid detta i så fall avser.

Det kan vara
- vinst/använt kapital
- tillväxt
- tar marknadsandelar
Vad skall informationen användas till är väl viktigt att veta så man vet vad man skall leta efter.
Skall man använda den som underlag för en löneförhandling borde man väl titta på löneutrymmet, dvs årets bruttovinst kanske.
Citera
2019-04-21, 15:42
Medlem
heahealols avatar
Tråkigt svar -> Men det är många faktorer som spelar roll.

Personligen hämtar jag alltid hem årsredovisningen för att kunna få en bättre bild.
Men titta på resultatet, och sedan resultatet i relation på omsättningen. Sätt detta i en bredare bild och titta gärna de senaste 4 åren, ish.
Vidare är det trevligt att hålla koll på soliditeten/det egna kapitalet.

//h
Citera
2019-04-21, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det första är väl att definiera vad du menar med "går bra" och under hur lång tid detta i så fall avser.

Det kan vara
- vinst/använt kapital
- tillväxt
- tar marknadsandelar
Vad skall informationen användas till är väl viktigt att veta så man vet vad man skall leta efter.
Skall man använda den som underlag för en löneförhandling borde man väl titta på löneutrymmet, dvs årets bruttovinst kanske.

Om jag vill se om det sannolikt skulle kunna gå i konkurs inom en snar framtid?
Citera
2019-04-21, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heahealol
Tråkigt svar -> Men det är många faktorer som spelar roll.

Personligen hämtar jag alltid hem årsredovisningen för att kunna få en bättre bild.
Men titta på resultatet, och sedan resultatet i relation på omsättningen. Sätt detta i en bredare bild och titta gärna de senaste 4 åren, ish.
Vidare är det trevligt att hålla koll på soliditeten/det egna kapitalet.

//h

Kan jag hämta årsredovisningen anonymt från allabolag?

I resultaträkningen så finns en del röda siffror, exempelvis årets resultat.
Citera
2019-04-21, 16:28
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Om jag vill se om det sannolikt skulle kunna gå i konkurs inom en snar framtid?
Titta på vinsterna de senaste åren. Finns det vinster strax över noll eller ett nollresultat kommer det nog inte gå i konkurs .
Går det med förlust ett år spelar det ingen större roll oftast.
Går det med förlust i flera år beror det på hur stora förlusterna är och vad som finns i balansräkningen. Hur mycket eget kapital det finns visar hur hur lång uthållighet man har vid upprepade förluster
Sedan finns det faktorer som påverkar och som endast de i bolaget känner till:
- finns någon stor fordran som kommer att bli obetald?
- har man nyss tappat ett stort kontrakt?
- har man tappat en licens?
- vem äger bolaget?
- har någon kapitalstark ägare tillkommit nyligen osv osv

Har du ett speciellt bolag kan jag titta på det.
Citera
2019-04-21, 17:33
Medlem
Citat:
Titta på vinsterna de senaste åren. Finns det vinster strax över noll eller ett nollresultat kommer det nog inte gå i konkurs .
Går det med förlust ett år spelar det ingen större roll oftast.
Går det med förlust i flera år beror det på hur stora förlusterna är och vad som finns i balansräkningen. Hur mycket eget kapital det finns visar hur hur lång uthållighet man har vid upprepade förluster
Sedan finns det faktorer som påverkar och som endast de i bolaget känner till:
- finns någon stor fordran som kommer att bli obetald?
- har man nyss tappat ett stort kontrakt?
- har man tappat en licens?
- vem äger bolaget?
- har någon kapitalstark ägare tillkommit nyligen osv osv

Har du ett speciellt bolag kan jag titta på det.

Tack för tipsen!
Menar du över pm eller här öppet för alla?
Citera
2019-04-21, 17:38
Medlem
Säkerställ även att bolaget du tittar på verkligen är bolaget i fråga. Blir ett företag uppköpt kan man plocka in företaget i huvudbolaget men fortfarande driva det andra som t.ex. fastighetsbolag. Titta att t.ex. antalet anställda eller omsättning stämmer överens med det du vet om bolaget sen innan.
Citera
2019-04-21, 17:58
Medlem
Karmans avatar
Citat:

Det kan vara
- vinst/använt kapital
- tillväxt
- tar marknadsandelar
Om företaget tar marknadsandelar eller inte framgår knappast av allabolag.se, då det inte är en offentlig uppgift. Då måste man veta vilken marknad företaget befinner sig på, totalmarknadens storlek etc. Och ett förertag kan befinna sig på flera delmarkander samtidigt.

Men du har ju ett gäng nyckeltal uträknade som kan vara användbara, som tex soliditet, kassalikviditet, vinstmarginal, DuPont modellen. Hovra med pilen över namnen så dyker en förklaring upp.
Citera
2019-04-21, 18:11
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Tack för tipsen!
Menar du över pm eller här öppet för alla?
Du kan ta pm, men det vore kanske kul att se vad olika debattörer har för åsikter om du går öppet.
Varför vill du veta om de riskerar att gå i konkurs? Är det för att du skall göra affärer med dem?
Citera
2019-06-20, 10:15
Avslutad
När kommer årsredovisningen för 2018 ut på sidor som allabolag?
Citera
2019-06-23, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
När kommer årsredovisningen för 2018 ut på sidor som allabolag?
Beror på när företaget i fråga har lämnat in årsredovisningen till Bolagsverket, eftersom allabolag och liknande aktörer hämtar årsredovisningen därifrån med viss fördröjning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in