2019-06-21, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Det har tidigare i tråden varit diskussioner om HD och depressioner. Bl a har det sagts att hon varit deprimerad efter barnafödande och som följd inte velat ha sex med SD varpå hon, enligt återigen vissa, har sagt sig lättad över att han hade detta med en annan kvinna. Detta ska då ha hänt under tiden de var gifta som jag fattat det av tråden. MEN. Det har även framkommit andra uppgifter i tråden om att hon inte varit deprimerad pga barnafödande. Vidare har det tillika framkommit uppgifter om att hon aldrig ens varit deprimerad. Därtill har vissa i tråden menat att hon gett SD kontaktförbud för LW. Kring HD finns inte mycket bekräftat mest bara förvirrande motstridiga uppgifter. Förvisso kan kanske allt stämma om man skulle sätta ut det som sagts över en tidslinje och hon ändrat åsikter, mående osv och trådens uppgiftslämnare var för sig då gett både sanna och motstridiga uppgifter... men som sagt, det råder ingen vidare konsensus kring något alls kring HD vill jag mena.

Vad som är sanningar, trådsanningar, motstridigt eller samstämmigt om HD över tid är oerhört svårt att få grepp om i denna tråd. Hon har motiv som frun som blivit bedragen men så fort användare i tråden försökt få fram om hon haft alibi osv så har det blivit så tumultartat i tråden och även utanför till den grad att fokus hamnat på annat. Jag skulle därför inte säga att det är bekräftat att HD är skör eller stackaraktig och därmed omöjlig GM. Hon kan vara det. Hon kan vara kuvad och ett offer för SD som manipulerat två kvinnor. Hon kan också vara motsatsen.

Edit: Ifall man söker på mina inlägg så har jag några gånger tidigare i tråden, dels för någon vecka sedan och dels nog för några månader sen minst, försökt lista en sammanställning av alla de frågetecken som återstår och då framförallt kring HD. Över trådens tid så har ju många frågor väckts kring henne men få samstämmiga svar har kunnat ges.
Håller med Dig vad gäller HD (även resten i Ditt inlägg) jag upplever att det blivit oro i tråden när HD kommer på tal (gäller även JG).

Har på morgonen läst tråden från mitten/slutet augusti och där finns det en del att fundera över... tar tid (att läsa)... mycket skrivet så det kanske inte något att bita i på midsommarafton men ett tips till andra lediga dagar.
Citera
2019-06-21, 11:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Håller med Dig vad gäller HD (även resten i Ditt inlägg) jag upplever att det blivit oro i tråden när HD kommer på tal (gäller även JG).
Att HD och JG skulle vara inblandade framkom tydligen i samband med en bönekedja. Man kan väl ana att HD och JG kanske inte har samma religiösa hemvist som uppgiftslämnaren.
Citera
2019-06-21, 11:21
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Har inga invändningar mot din beskrivning av utmattningsdepression och vilka yrkeskategorier som löper stor risk att drabbas. Det är mycket möjligt att HD hade/har det.

Jag ville med mitt inlägg bara inflika för Smartamarta som inte varit aktiv i tråden hela tiden (som jag fattat det, men kan ha missuppfattat) att det förekommit olika utsagor om HDs mående relaterat till ev möjlighet för henne att vara både GM och bara i allmänhet för att förstå motivbild för SD. Som jag minns det så har olika användare i tråden som haft bekantskap med henne, både informerat oss om att HD var deprimerad och att detta inte stämde utan var en trådsanning. Spekulationerna vi gör om HD bör alltså göras med vetskap om dessa olika utsagor.

Ja, jag får iaf inte ihop pusselbitarna alls. Även om ett otäckt mönster kan skönjas ibland kring en del ev misstänkta så är det för många bitar som saknas så man kan lika gärna ha fattat hela motivet och bilden fel. Det är fragment som kommit fram och på dem spekulerar vi helt subjektivt utifrån ytterst lite fakta att gå på. Man får hoppas att utredningen börjar ha rejält mer än vad tråden har iaf! Såg LWs minnessida häromdagen och lider med hennes anhöriga och vänner som ska dras igenom allt detta hemska, både mordet och efterföljet där LW ofta döms värre här än den som nu tog hennes liv. Det måste vara bortom ord tungt och orättvist för dem att veta att GM går fri och deras vän kanske aldrig får rättvisa skipad. LW var bara en människa med fel och brister precis som fina sidor antagligen och inget helgon. Men hon var tre barns mamma, mångas vän och dotter samt syster. Hon förtjänade inte det som hände eller den hårda tonen i hur det pratas i tråden stundtals. Nu är det storhelg igen och sådana brukar ju kännas värst när man mist någon och minnena ofta kommer upp extra tydligt. Lider med hennes familj och de som nu måste fira ännu en midsommar utan henne.

Om det var utmattningsdepression (vilket jag inte har någon direkt anledning att ifrågasätta även om det kanske framöver visar sig vara annat) så förklarar det ju varför HD inte som "smarty" förespråkar "bara separerar"? Kännetecknande är ju att de kan framstå som likgiltiga för att orken tryter. Såväl känslomässigt som i nivån på faktisk aktivitet.

Man kan ju också ifrågasätta om det idagsläget finns fog för de hårda ord som fadern, brodern etc SD får utstå i tråden i dagsläget. Min tanke är väl snarare att om utredningen kunnat få fram substans för exempelvis signatur Sh Holms påstående att SD hade hotat och ofredat LW (dvs mer konkret än att LW sagt att hon upplever sig ofredad) så skulle nog bevisläget bedömts annorlunda och han hade häktats.
LW förtjänade antagligen inte att bli dödad (jag skriver antagligen för det finns väl tillfällen då det är befogat) men det innebär ju inte att det är rätt att utsätta en som bara är misstänkt på svagaste graden för vilka spekulationer och DIY diagnoser som helst.
Citera
2019-06-21, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Inlägg från den 1/7-18 av ModestyBlaiser

Se länkade inlägg av Sh.Holmes:

LW skall ha blockerat SD och förbjudit honom att
kontakta henne på något vis.

Som också omtalats flera gånger, att HD förbjudit SD
att ha någon som helst kontakt med LW, då de skulle
försöka lappa ihop sitt äktenskap.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Att LW blockerat SD styrker väl i och för sig inte att hon faktiskt varit ofredad eller trakasserad av honom. Lika lite som att en polisanmälan i sig bevisar att något oegentligt har ägt rum.
Det är ganska lätt att blockera någon eller att polisanmäla någon. En polisanmälan kan få negativa följder för en själv dock om det upprepas utan att man lyckas prestera något som kan styrka vad man påstår har skett.
Så LW kan ju visat upp "blockeringen" när hon träffade Sh Holmes för all del, men utredningen visar väl i alla fall att SD och LW hade kontakt. LW kanske hävde blockeringen så snart hon skiljdes åt från ShHolmes <rycker på axlarna>.

Orsaken till att LW inte gjort fler anmälningar kan ju vara att hon helt enkelt inte hade fog för det även om hon utåt pratade vitt och brett om att hon blivit hotad etc. I samband med anmälningarna om ofredande och misshandel så är det väl fullt möjligt att hon i förhör frågats om hennes inställning till eventuell egen provokation i händelserna. Visserligen ska polis och åklagare ta misstanke om kvinnofridsbrott på allvar men det betyder inte att de lamt ska jamsa med om det framkommer att händelsernas utveckling i hög grad är beroende av kvinnans agerande i situationen, att hon exempelvis försökt tvinga sig kvar i någon annans bil. Man måste ju utreda så man vet om det är en brottslig gärning som utförts och isåfall bör åtalas, vilket kan innebära att den som tror sig vara offer kan bli ifrågasatt.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-06-21 kl. 11:40.
Citera
2019-06-21, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Att LW blockerat SD styrker väl i och för sig inte att hon faktiskt varit ofredad eller trakasserad av honom. Lika lite som att en polisanmälan i sig bevisar att något oegentligt har ägt rum.
Det är ganska lätt att blockera någon eller att polisanmäla någon. En polisanmälan kan få negativa följder för en själv dock om det upprepas utan att man lyckas prestera något som kan styrka vad man påstår har skett.
Så LW kan ju visat upp "blockeringen" när hon träffade Sh Holmes för all del, men utredningen visar väl i alla fall att SD och LW hade kontakt. LW kanske hävde blockeringen så snart hon skiljdes åt från ShHolmes <rycker på axlarna>.

Orsaken till att LW inte gjort fler anmälningar kan ju vara att hon helt enkelt inte hade fog för det även om hon utåt pratade vitt och brett om att hon blivit hotad etc. I samband med anmälningarna om ofredande och misshandel så är det väl fullt möjligt att hon i förhör frågats om hennes inställning till eventuell egen provokation i händelserna. Visserligen ska polis och åklagare ta misstanke om kvinnofridsbrott på allvar men det betyder inte att de lamt ska jamsa med om det framkommer att händelsernas utveckling i hög grad är beroende av kvinnans agerande i situationen, att hon exempelvis försökt tvinga sig kvar i någon annans bil. Man måste ju utreda så man vet om det är en brottslig gärning som utförts och isåfall bör åtalas, vilket kan innebära att den som tror sig vara offer kan bli ifrågasatt.

Tillägg då redigeringstiden gått ut:
På ett tidigare jobb som visserligen inte rörde allmänna brott utan ett område inom specialstraffrätt hade jag under många år uppgift att backa upp på telefonjour med att ta upp tips och anmälningar om påstådda överträdelser. Man ställer olika frågor för att få "kött på benen" beträffande vad anmälaren påstår för att man ska kunna få någon ingång att öht kunna utreda det vidare. Ofta är det knapphändig information för att anmälaren är osäker/ovan med situationen men det är ändå ganska vanligt att det framgår att det snarare handlar om att anmälaren av någon anledning har ett horn i sidan till den hen anmäler utan att det har med att göra med vad hen anmäler om. Vilket givetvis inte utesluter att anmälaren kan lämna uppgifter med substans, före detta frun som lämnade uppgifter omtidigare makens handel och vandel i korruptionsskandalen i Göteborg är ju ett exempel men ganska många har inte något egentligt som de kan förankra till sina påståenden.
Jag tror inte att kontakten SD hade med LW samma dag hon försvann kom till stånd genom att han skulle snirklat sig förbi LWs blockeringar och andra ev hinder hon lagt beträffande deras kontakt. Vet man ens att det var SD som tog initiativet till kontakten vid det tillfället (polisen vet nog förstås men har det yttrats något specifikt från trovärdig källa om det)? Jag tänker att det sett tyngre ut vid häktningsförhandlingen om man kunnat visa att han skulle ansträngt sig att gå runt diverse hinder BO lagt för kommunikation dem emellan.
Citera
2019-06-21, 14:06
Medlem
Jag hör till de skribenter som tror på vad Moralensväktare
delgivit tråden. Enligt denne/ denna så var det SD som var den
drivande till att få träffa LW på mordkvällen.

Vet ej om du anser @Moralensväktare vara en trovärdig källa.

Jag tror att det var SD som tog initiativet till kontakten. Han
hade förmodligen fått nys om LW:s planerade resa till Norge
och att LW ev skulle dela tält med B*holderX. Tror att SD till
varje pris hade för avsikt att få LW till att avstå från att resa,
alternativt att ej dela tält med den manlige geocacharen från
Stockholmstrakten.

Har för mig att jag läst något gammalt inlägg av @Sh.Holmes,
att denne spekulerade om att SD kunde ha försökt få LW att åka
med till USA, istället för geo-eventet i Norge. Se länk nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det stämmer att en del av utredningen bygger på att en misstänkt hade problem med att LW var en kvinna som inte gick att styra så enkelt. Och utan att gå in på detaljer så var SD drivande i att få ett möte till stånd mordkvällen. Han nekar bestämt till att ha träffat LW mordkvällen. Men bekräftar att han haft digital kontakt med LW på kvällen. Jag kan inte lämna några detaljer om vad som framkommit men SD kvarstår som huvudmisstänkt och utredarna har följt upp andra utpekade och tips som kommit in utan att kunna avskriva SD från utredningen.

Citat:
Tillägg då redigeringstiden gått ut:
På ett tidigare jobb som visserligen inte rörde allmänna brott utan ett område inom specialstraffrätt hade jag under många år uppgift att backa upp på telefonjour med att ta upp tips och anmälningar om påstådda överträdelser. Man ställer olika frågor för att få "kött på benen" beträffande vad anmälaren påstår för att man ska kunna få någon ingång att öht kunna utreda det vidare. Ofta är det knapphändig information för att anmälaren är osäker/ovan med situationen men det är ändå ganska vanligt att det framgår att det snarare handlar om att anmälaren av någon anledning har ett horn i sidan till den hen anmäler utan att det har med att göra med vad hen anmäler om. Vilket givetvis inte utesluter att anmälaren kan lämna uppgifter med substans, före detta frun som lämnade uppgifter omtidigare makens handel och vandel i korruptionsskandalen i Göteborg är ju ett exempel men ganska många har inte något egentligt som de kan förankra till sina påståenden.
Jag tror inte att kontakten SD hade med LW samma dag hon försvann kom till stånd genom att han skulle snirklat sig förbi LWs blockeringar och andra ev hinder hon lagt beträffande deras kontakt. Vet man ens att det var SD som tog initiativet till kontakten vid det tillfället (polisen vet nog förstås men har det yttrats något specifikt från trovärdig källa om det)? Jag tänker att det sett tyngre ut vid häktningsförhandlingen om man kunnat visa att han skulle ansträngt sig att gå runt diverse hinder BO lagt för kommunikation dem emellan.
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2019-06-21 kl. 14:12. Anledning: Tillägg, länkat inlägg
Citera
2019-06-21, 15:48
Medlem
Citat:
Men varför sade de i så fall att det fanns tecken på att hon inte lämnat hemmet frivilligt? De tecknen bör de väl iakttagit ganska tidigt?

Ja men det vehöver kanske inte tyda på att något var stökigt eller att de hittat saker utspridda som efter en fight i eller utanför hemmet? Eller har jag missförstått det?
Jag tänker att det räcker väl med att det var halvonslagna paket och sonen skulle firas på morgonen och hon inte gick att få tag på? Är det inte tydliga tecken på att hon inte lämnat hemmet frivilligt? Det tycker åtminstone jag
Citera
2019-06-21, 16:00
Medlem
Citat:
Jag hör till de skribenter som tror på vad Moralensväktare
delgivit tråden. Enligt denne/ denna så var det SD som var den
drivande till att få träffa LW på mordkvällen.

Vet ej om du anser @Moralensväktare vara en trovärdig källa.

Jag tror att det var SD som tog initiativet till kontakten. Han
hade förmodligen fått nys om LW:s planerade resa till Norge
och att LW ev skulle dela tält med B*holderX. Tror att SD till
varje pris hade för avsikt att få LW till att avstå från att resa,
alternativt att ej dela tält med den manlige geocacharen från
Stockholmstrakten.

Har för mig att jag läst något gammalt inlägg av @Sh.Holmes,
att denne spekulerade om att SD kunde ha försökt få LW att åka
med till USA, istället för geo-eventet i Norge. Se länk nedan.

Ja vi vet inte de exakta turerna kring deras kontakter. Av mina inlägg om grundlösa anmälningar så kanske det verkar som om min tanke är att hon skulle gjort det för att jävlas, på pin kiv eller liknande men det är nog inte nödvändigt det som i sig är orsak. Om blesseds uppgifter stämmer att LW hade tankar om att förhållandet skulle stabiliseras, att SD och HD skulle skiljas så kanske hon blev väldigt sårad och besviken om han gjort klart att han inte hade sådana planer, inte ens efter han och HD hade separerat. I ett sådant läge är det väl inte konstigt om hon skulle se sig som djupt sårad och kanske också kränkt fast även om det kan vara befogat att ha de känslorna, om hon tyckte sig lurad och vilseledd till att engagera sig i en relation som andra parten inte önskade skulle bli något mer så är det ju inte automatiskt så att rättsväsendet på något sätt skulle kunna klandra SD för omständigheter kring det.

Att det skulle vara så är ju givetvis också spekulation men den erfarenhet jag har från att ta emot anmälningar har jag dock vetskap om att det tyvärr är ganska vanligt, inte så att majoriteten av anmälningarna är sådana men i runda tal kanske två till fyra av tio. Och i vissa fall kan man ha viss sympati för att anmälaren anser personen förtjäna allt ont men ändå inget man kan hantera.

Jag vet inte vilka källor Moralensväktare i sin tur har och hur källkritisk hen i sin tur är beträffande dessa.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-06-21 kl. 16:15.
Citera
2019-06-21, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Ja men det vehöver kanske inte tyda på att något var stökigt eller att de hittat saker utspridda som efter en fight i eller utanför hemmet? Eller har jag missförstått det?
Jag tänker att det räcker väl med att det var halvonslagna paket och sonen skulle firas på morgonen och hon inte gick att få tag på? Är det inte tydliga tecken på att hon inte lämnat hemmet frivilligt? Det tycker åtminstone jag

Nej, jag är tveksam. Du får hålla isär att hon inte gått att få tag på, det skulle kunna vara att hon gått ut, glömt bort tiden och inte har täckning eller laddning på telefonen, alternativt råkat ut för en olycka (isåfall hade det kanske varit läge att kalla in MP). Det sägs ju att hon gått ut ibland medan barnen "ändå sov", konflikterna med äldsta sonen påstås handlat om bland annat detta. Kvarlämnade oinslagna paket är nog inte heller något som tillräckligt starkt skulle indikera att hon tvingats från hemmet. Om hon kommit sig för att hon skulle göra något annat och göra klart paketinslagningen senare.
Människorov är ju en väldigt specifik misstanke rörande ett allvarligt brott. Givetvis behöver den inte vara korrekt, och det är den väl inte om hon av någon anledning frivilligt mött upp någon som då av någon anledning dödar henne på platsen de träffas.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-06-21 kl. 16:11.
Citera
2019-06-21, 17:11
Medlem
Citat:
Inlägg från den 1/7-18 av ModestyBlaiser

Se länkade inlägg av Sh.Holmes:

LW skall ha blockerat SD och förbjudit honom att
kontakta henne på något vis.

Som också omtalats flera gånger, att HD förbjudit SD
att ha någon som helst kontakt med LW, då de skulle
försöka lappa ihop sitt äktenskap.

Tack OzzieTheOwl 👍

Och då får betydelsen med det hon sagt, att hon var rädd att något skulle hända, en logisk förklaring!
Då var inte avföljandet någon rökridå!
Men varför anmälde hon inte, krävde kontaktförbud? Kan det varit så att hon var SÅ pass rädd att hon inte ens vågade anmäla något mer?
Och varför satte inte hennes nya kärlek stopp för detta, genom att stötta henne att anmäla? Eller var han också trackasserad, hotad och rädd för SD?

”De har ingenting på mig”, tyckte jag var mycket märkligt sagt tidigare..
Citera
2019-06-21, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Har på morgonen läst tråden från mitten/slutet augusti och där finns det en del att fundera över... tar tid (att läsa)... mycket skrivet så det kanske inte något att bita i på midsommarafton men ett tips till andra lediga dagar.

Man får en känsla av att SD varit väldigt krävande kvävande och är det så att hon tyckt det varit skönt att slippa..så blev han krävande och kvävande åt annat håll..LW... obehaglig orolig känsla i magen..kan inte skylla på för mycket tårta
Citera
2019-06-21, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Tack OzzieTheOwl 👍

Och då får betydelsen med det hon sagt, att hon var rädd att något skulle hända, en logisk förklaring!
Då var inte avföljandet någon rökridå!
Men varför anmälde hon inte, krävde kontaktförbud? Kan det varit så att hon var SÅ pass rädd att hon inte ens vågade anmäla något mer?
Och varför satte inte hennes nya kärlek stopp för detta, genom att stötta henne att anmäla? Eller var han också trackasserad, hotad och rädd för SD?

”De har ingenting på mig”, tyckte jag var mycket märkligt sagt tidigare..

Behöver inte alls vara märkligt, vare sig beträffande att hon inte anmält mer eller SDs kommentar om att de inte har något på honom.
Det kan varit så att hon under förhör vid de två tidigare anmälningarna fått klart för sig att det krävs mer än påståenden för att rättsväsendet ska agera. Även om man kan ha viss empati för någon som uppfattar sig som ett brottsoffer så låtsas man inte som att man kommer att låsa in personen om det inte finns något att jobba med, man må förklara för anmälare om vad som typiskt krävs för att kunna gå vidare till åtal och att man inte härjar med diverse tvångsåtgärder mot någon bara för att annan på diffus grund tycker personen förtjänar det. Så efter avskrivningsbeslutet av anmälan om misshandel där hon fick klart för sig att hennes eget agerande ger viss rätt att mortparten kan använda fysiskt tvång så kanske hon inte anmälde fler incidenter för att det inte fanns något att anmäla?

Hennes eventuella nya kärlek kanske inte ansåg att det fanns något att anmäla, att bättre vore att försöka släppa det och gå vidare med sitt liv (förlåt om det låter brutalt mht att hon nu dödats men det är så man brukar säga när någon pausar för att älta oförrätter som de inte kommer någonstans med än att skaffa sig eget magsår, huvudvärk etc). En annan intressant fråga är ju om diskussion om detta uppstod mellan LW och nya kärleken, kan LW blivit vred för brist på medhåll?

Varför tycker du att hennes nya kärlek borde agerat på likartat sätt som du för någon dag sedan kritiserade MH för?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-06-21 kl. 18:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in