2019-06-20, 17:01
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Ipsos opinionsanalytiker Nicklas Källebring framför väldresserat, att framför allt abortfrågan är en trolig orsak till väljarflykten, när det "huvudsakligen [är] män och äldre som övergivit KD".

DN är en fördummande tidning.

Som dessutom gått tillbaka till M och SD. Självklart är det abortfrågan som varit avgörande. Inte.
2019-06-20, 19:57
Medlem
Haddock93s avatar
https://nyheteridag.se/plus/statistiskt-sakerstalld-valjarflykt-fran-kd-i-sentios-junimatning/

Någon som kan kopiera resultatet? Låst artikel.
2019-06-21, 01:33
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://nyheteridag.se/plus/statistiskt-sakerstalld-valjarflykt-fran-kd-i-sentios-junimatning/

Någon som kan kopiera resultatet? Låst artikel.

Analytikerna som Nyheter Idag intervjuar säger att KD:s tapp definitivt handlar om abortfrågan och inte om invandringen.

Nu har vi alltså två helt olika narrativ att förhålla oss till.

Flashback som säger att orsaken är invandringsfrågan.

Och MSM som säger att orsaken är abortfrågan.

Jag tycker det är mest fascinerande hur folk kan titta på exakt samma siffror och komma fram till helt olika slutsatser. Polariseringen sker numera inte bar för åsikter. Nu har det gått så långt att två helt olika narrativ uppstår parallellt.
2019-06-21, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Analytikerna som Nyheter Idag intervjuar säger att KD:s tapp definitivt handlar om abortfrågan och inte om invandringen.

Jag tycker det är mest fascinerande hur folk kan titta på exakt samma siffror och komma fram till helt olika slutsatser. Polariseringen sker numera inte bar för åsikter. Nu har det gått så långt att två helt olika narrativ uppstår parallellt.

Varför skulle media vara sanningsenliga de har alltid varit för massinvandring alltså har de inget intresse av att framhålla fotombytet i familjeåterföreningsfrågan.

Jag tror att orsakerna är blandade. Dels en tillnyktring i fittstimmet de tyckte att det var dags att byta riktning. Dels abortfrågan hos ett fåtal pålästa men ännu mer bråket med Adaktusson. Man tycker inte Kd var så harmoniskt som man trodde. Eventuella Sd och moderater drog sig nog tillbaks efter familjeåterföreningen.

Det kan också vara tillfälligheter eller mätmetoder. KD har trots allt åkt upp och ner i olika mätningar under 2 månader verkar virrig. Kan det vara agendastyrt?

Snart får vi nya mätningar. då kanske det klarnar. Eller så görs det sommaruppehåll och då får vi ge oss till tåls
2019-06-21, 10:03
Medlem
Citat:

Tanke på att det är mest män och äldre som ligger bakom tappet skulle iaf jag gissa det är invandring ej abort som ligger bakom tappet, samt var väljarna verkar ha gått (M och SD)

Men vi får se i kommande mätningar, men i i mina ögon verkar det rätt givet
2019-06-21, 10:04
Medlem
Citat:

Jag är inte ett dugg förvånad över att de som skriver här på Flashback tror att orsaken till nedgången för KD är invandrarfrågan. I deras huvud finns det enbart en orsak till allt dåligt som sker i Sverige, och det är alla dessa flyktingar som kommit till Sverige under de senaste åren.
För att få en rättvis bild av varför KD tappar stöd från väljarna just nu behövs det mera information om vart dessa har gått. För tillfället tycker jag att det lutar åt att det är abortfrågan som är orsaken, men om nedgången fortsätter, samtidigt som SD blir starkare, beror det nog mera på att de som tidigare valt KD för att dessa skulle ha en stramare flyktingpolitik, nu återgår till sitt moderparti, SD.
2019-06-21, 10:10
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Analytikerna i pluralis? Nyheter Idag skriver:

Citat:
Nyheter Idag har talat med den S-märkta statsvetaren Stig-Björn Ljunggren och han tror att abortfrågan är den främsta förklaringen, men inte den enda.

– Mycket möjligt att både abortfrågan och invandringsfrågan har spelat roll. Men jag tror att abortfrågan påverkat mest. Det är nog också därför vi får signaler om att Adaktusson är mer av en belastning än en räddningsplanka, det är min uppfattning.

Å ena sidan har abortfrågan fått ett stort medieutrymme. Men samtidigt har även kritiken mot KD varit stor när det kommer till partiets linje i anhöriginvandring, en fråga som nyligen var uppe till omröstning i riksdagen och där KD röstade för en mer generös linje.
2019-06-21, 10:20
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
Jag är inte ett dugg förvånad över att de som skriver här på Flashback tror att orsaken till nedgången för KD är invandrarfrågan. I deras huvud finns det enbart en orsak till allt dåligt som sker i Sverige, och det är alla dessa flyktingar som kommit till Sverige under de senaste åren.
För att få en rättvis bild av varför KD tappar stöd från väljarna just nu behövs det mera information om vart dessa har gått. För tillfället tycker jag att det lutar åt att det är abortfrågan som är orsaken, men om nedgången fortsätter, samtidigt som SD blir starkare, beror det nog mera på att de som tidigare valt KD för att dessa skulle ha en stramare flyktingpolitik, nu återgår till sitt moderparti, SD.

Nja.. DN skriver, att det "huvudsakligen [är] män och äldre som övergivit KD". (Det verkar vara baserat på Ipsos undersökning.)

Det är en märklig hypotes, att främst män och äldre skulle brinna för abortfrågan - till skillnad mot kvinnor.

"Väljarflykten [har] inte främst ägt rum bland kvinnor", skriver DN. "Det är istället huvudsakligen män och äldre som övergivit KD."

Citat:
Mest upprördhet riktades mot att Lars Adaktusson röstade nej till ett uttalande där EU-parlamentet åberopade rätten till abort i ett fall i Paraguay med tioårig flicka som blivit gravid efter en våldtäkt.

– Frågan är vad som har spelat mest roll för väljarna: hur Adaktusson har röstat, partiledningens hantering eller attackerna från andra partier. I vilket fall är det uppenbart att Adaktusson-affären har haft betydelse, säger Nicklas Källebring.

Både partiledaren Ebba Busch Thor och toppkandidaten Sara Skyttedal tog avstånd från hur Adaktusson agerat i fallet Paraguay. Möjligen är det ett skäl till att väljarflykten inte främst ägt rum bland kvinnor, resonerar [ Ipsos opinionsanalytiker] Nicklas Källebring. Det är istället huvudsakligen män och äldre som övergivit KD.
2019-06-21, 10:44
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nja.. DN skriver, att det "huvudsakligen [är] män och äldre som övergivit KD". (Det verkar vara baserat på Ipsos undersökning.)

Det är en märklig hypotes, att främst män och äldre skulle brinna för abortfrågan - till skillnad mot kvinnor.

"Väljarflykten [har] inte främst ägt rum bland kvinnor", skriver DN. "Det är istället huvudsakligen män och äldre som övergivit KD."

I och med att DN valt, det vill säga att man givetvis anlitar Stig-Björn som expert, att det är abortfrågan som hade betydelse så förklarar det också KD:s tidigare agerande. KD läser för mycket msm och missbedömde det stora motståndet mot generös migration. Det motståndet är numer intakt och ger sig mer och mer till känna. En kraftig minskning är en väldigt viktig fråga för de här 60 procenten. De 20 procent som är för migration röstar möjligen C eller L men i allra största del på V, S och Mp. Där har KD inget att hämta.
2019-06-21, 11:04
Moderator
v50s avatar
Sentios mätning för juni utförd mellan 3-13/6

S 25,7% (+0,7)
V 8,8% (-1,3)
MP 4,8% (+0,1)

C 7,4% (+0,6)
L 3,7% (+0,4)

SD 21,8 (+0,6)

M 17,0% (+1,5)
KD 7,9% (-2,5)

https://twitter.com/StatistiskO
2019-06-21, 11:09
Medlem
Fris avatar
Jag tror de båda förklaringarna till KD:s tapp hänger ihop på så sätt att KD lagstiftade om dramatiskt ökad massinvandring för att blidka regimmedias hatdrev mot dem angående aborter.
2019-06-21, 11:33
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:

Man får se var väljarna tog vägen när de lämnade KD. Om det handlat om abortfrågan skulle de knappast gått till SD. Hela grejen med abortfrågan dök upp för att kunna skapa ett drev mot att KD närmade sig SD och när KD gjorde bort sig med anhöriginvandringen var det smidigt att kunna yra om att det handlat om ickefrågan aborter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in