2019-06-15, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag har svårt att se vart du vill komma. Kanske jag missar någon poäng.
Förebyggande åtgärder kan ju lindra för framtida brottsoffer på ett sådant sätt att brottet inte begås. Vilket självklart är ett optimalt senario. Jag tycker du i viss mån blandar IQ och EQ i ditt resonemang. Jag tänker att en person som lyckas tillverka och smälla av Linköpings bomben, troligt vis har ganska högt IQ, men att det brister på förmågan eller behovet av att förstå brottsoffren.
Att rasister är korkade vet väll alla, vad har det med saken att göra?

Det spelar nog ingen roll hur högt IQ eller EQ du har om du är underhuggare och slav. Du gör bara vad du blir tillsagd och vet bara att nån sa till nån som sa till en snubbe jag känner gör så. Varför gör du det? Därför du är "slav" - om du inte gör det blir du fastbunden på en stol i en byggnad och uppeldad sv folk du inte känner eller så tänder de eld på dina föräldrars hus eller så våldtar de din fru o säljer henne o kidnappar din unge och gifter bort henne. Förebyggande åtgärder funkar inte för de grupperna. Vissa har varit "slavar" sen de var barn.
Citera
2019-06-15, 20:29
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowshearts
Det spelar nog ingen roll hur högt IQ eller EQ du har om du är underhuggare och slav. Du gör bara vad du blir tillsagd och vet bara att nån sa till nån som sa till en snubbe jag känner gör så. Varför gör du det? Därför du är "slav" - om du inte gör det blir du fastbunden på en stol i en byggnad och uppeldad sv folk du inte känner eller så tänder de eld på dina föräldrars hus eller så våldtar de din fru o säljer henne o kidnappar din unge och gifter bort henne. Förebyggande åtgärder funkar inte för de grupperna. Vissa har varit "slavar" sen de var barn.
Nä, självklart har det inte med saken att göra om explosionen är beslutad av organiserad brottslighet. Och som du påpekar så är det nog ytterst svårt att nå denna grupp via förebyggande åtgärder.
Citera
2019-06-15, 20:43
Medlem
Jag tycker det varit lite väl fantasifulla teorier i tråden. Gripen-plan och FRA och liknande, kom igen nu. Detta är inget terrordåd (i den vardagliga meningen) och har ingen anknytning till det heller. Ingen tänkte smälla en bomb på nationaldagen heller. Polisen visste/anade ganska tidigt att det var kopplat till person(er) i fastigheten. Detaljerna kan man sedan diskutera.

Verkligheter överträffar i detta fall inte dikten.
Citera
2019-06-15, 21:17
Medlem
vi har ju MINST en sekretess på vån 3 (eller ev soc lägenhet/skyddat boende av något slag). OM polisen vet att det är en avhoppad Bandidos medlem/åklagare som har fall som rör Bandidos tex så behöver det ju inte ha med övriga boendes koppling att göra. Får du sekretess bedöms hotet som "extremt stort". Så det kan ju vara så "enkelt" att polisen redan vet exakt vem och varför och därför inte går ut med mer.
Citera
2019-06-15, 21:19
Medlem
Citat:
vi har ju MINST en sekretess på vån 3 (eller ev soc lägenhet/skyddat boende av något slag). OM polisen vet att det är en avhoppad Bandidos medlem/åklagare som har fall som rör Bandidos tex så behöver det ju inte ha med övriga boendes koppling att göra. Får du sekretess bedöms hotet som "extremt stort". Så det kan ju vara så "enkelt" att polisen redan vet exakt vem och varför och därför inte går ut med mer.

My bad - alltså för att polisen tidigt gick ut med just Bandidos (även om jag personligen inte alls tror det rör dem)
Citera
2019-06-15, 22:26
Medlem
Citat:

Tja... Eller så är det åklagaren eller en polis... som vi också vet bor i huset.

Citat:
My bad - alltså för att polisen tidigt gick ut med just Bandidos (även om jag personligen inte alls tror det rör dem)

Det var inte polisen som gick ut med det. De har inte så vitt jag vet kommenterat tillhörigheter eller specfika gäng.
Citera
2019-06-15, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Tja... Eller så är det åklagaren eller en polis... som vi också vet bor i huset.

Det finns ingen "synlig" åklagare/polis - bara en tingsnotarie och det kan ju också vara rykten att det bor åklagare/polis där liksom att många som jobbade på garnissionen bor i huset.

Det var inte polisen som gick ut med det. De har inte så vitt jag vet kommenterat tillhörigheter eller specfika gäng.

my bad
Citera
2019-06-16, 03:33
Medlem
https://mobil.corren.se/nyheter/linkoping/bilbrand-vid-vardboende-om6165678.aspx

vem bodde i bilen?? eller var det en "vanlig" bilbrand? mitt i natten...
Citera
2019-06-16, 03:55
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/restaurang-brann-i-norrkoping-i-natt

den här lär också tillhöra samma "verksamhet".

eller så är det lars wiljks som är målet igen. Han har ju sekretess och ska tydligen sälja en låda i norrköping?
Citera
2019-06-16, 05:27
Medlem
Så vitt jag vet har denna bild inte visats innan. Verkar som det var riktat mot balkongen längst ner till vänster(om det nu var riktad attack). Var det K*str*ti som bodde där?

https://minfil.com/V50414vdn8/IMG_00571_jpg

Min teori är att någon placerat cykeln där med vilje om att detonera den när MBO går in/ut från trapphuset. Av någon anledning(värme?) har den detonerat förtidigt.
Citera
2019-06-16, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babblaze
Så vitt jag vet har denna bild inte visats innan. Verkar som det var riktat mot balkongen längst ner till vänster(om det nu var riktad attack). Var det K*str*ti som bodde där?

Min teori är att någon placerat cykeln där med vilje om att detonera den när MBO går in/ut från trapphuset. Av någon anledning(värme?) har den detonerat förtidigt.

En från klanen K*str*ti bor där ja. En trådsanning är att den från Göteborg gömde sig där.

En annan teori är att det ligger på ett högre plan och är en markering mot Albanien typ att "vi" tagit över marknaden.

Fakta är att temp var max 20/21 grader kl prick 9 när bomben i så fall av "misstag" skulle ha smällt.

Om det är riktat mot en specifik person som alltid kl 9 hämtar sin cykel där tex så var det ju klämdag.
Citera
2019-06-16, 10:55
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babblaze

Vad är det för speciellt med den bilden? Hur tycker du den visar att attacken var riktad mot balkongen längst ner till vänster och inte våningen ovanför? Om nu målet istället skulle ha varit någon på säg tredje våningen, skulle man då ha leviterat cykeln sex meter upp i luften eller hur skulle det ha gått till för att åsamka mer skador där än i markplanet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in