2019-06-13, 22:46
Medlem
PaigeOwenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Min egen beställdes från en firma som ägnar sig åt att skära till tjocka stålprofiler, just för att jag vill kunna ställa vad som helst på bänken under lång tid framöver. Dessutom snygg kant, 5 mm polerat stål och ingen taikonvikning av läskburksplåt.

Mer från google:

https://www.purus.se/nyhet/undvik-detta-om-du-vill-bevara-din-diskbank/

"UNDVIK HETA KASTRULLER DIREKT PÅ KÖKSBÄNKEN
Din rostfria diskbänk tål visserligen mycket men värmen från en het kastrull direkt på ytan kan snabbt orsaka bucklor på ytan. Dessutom kan plåten även missfärgas av uppvärmningen."

Bucklorna kommer alltså av att träskivan deformeras.

"man skall inte utsätta några bänkskivor för hög värme. Man skall alltid utan undantag använda ett isolerande underlägg för heta kastrullar eller liknande som tas ifrån hällen eller ur ugnen.

Rostfritt stål utvidgas som andra metaller av värme. En het kastrull gör att stålet utvidgas och det blir en lite upphöjning i bänken. Stålet släpper från underlimningen och bulan går inte tillbaka helt."
ok intressant jag har som sagt aldrig sett den konstruktionen det måste röra sig om extremt tunn plåt , det även ganska märkligt att plåten kan missfärgas av en 100 graders kastrull

vad är poängen med att ha en så ömtålig diskbänk varför tar inte ikea steget fullt ut och tillverkar den i plast med med någon slags metallisk ytfinish

jag får tacka för info det kan vara värt att känna till om man nån gång mot förmodan skulle köpa ny diskbänk
Citera
2019-06-13, 23:11
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregorsson
Nej, du bör hälla det i en diskho med kallt vatten så temperaturen sänks innan du spolar ut det.

Framförallt om du friterar och har het olja i en kastrull på spisen, då kan det vara mycket dumt att hälla ner den heta oljan i rören, den behöver kylas först innan den spolas ner i vasken.

Bananflugor lägger ofta ägg i anslutning till köksvasken och de kan dö om häller ner kokande vatten.

Är packningarna otäta så kan också kokande vatten läcka ut då otäta rör och dåliga packningar inte klarar kokande vatten. Det läcker och pyser då ut lite här och var.

Det här känns vetenskapligt, pysningar här och var vill ingen ha. Visserligen skulle ju den trögflytande oljan kunna "täta" mindre läckor och motverka pys. Men jag tror det saknas relevant forskning på området. Dessutom, viktigt att värna om bananflugorna. Kan mycket väl tänka mig svarta och uppmanande rubriker om några år. Bananflugornas existens hotad! Häll inte ut ditt varma vatten i slasken, låt det svalna först. Artdöden breder ut sig i svenska hushåll.
Citera
2019-06-13, 23:53
Medlem
Det är inte hett vatten i slasken som är problemet, det är att folk fortfarande inte lärt sig att torka ur fettet i stekpannan med papper när det stelnat, utan häller ut stekfettet (som dessutom är bra mycket varmare än vattnet) i avloppet där det stelnar illa kvickt så fort fettet kommer i kontakt med vattenlåset och sätter igen rören. Sveriges vanligaste åderförkalkning !

Varmvatten från ex vis spaghettikoket är väl gissningsvis runt 90 grader när man häller ut det, och det kommer omgående i kontakt med vattenlåset som snabbt tar ner temperaturen ytterligare, skulle tro att temperaturen på vattnet är runt 60 grader en meter ner i systemet, oavsett...snarast är det nyttigt för det tar död på bakterier och (som någon skrev bananflugor etc). Finns inte en rörmockare i hela världen som fått åka på något jobb pga att packningar inte pallat trycket. Däremot av stopp pga fettavlagringar !
Citera
2019-06-14, 00:07
Medlem
Apexpredators avatar
Har sunt förnuft och allmänbildning helt övergetts i det här landet?
Citera
2019-06-14, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apexpredator
Har sunt förnuft och allmänbildning helt övergetts i det här landet?

Det är skrämmande läsning helt klart. Värst är väl att vissa inte verkar förstå att fett kan orsaka stopp. Men däremot kokande vatten är folk tveksamma till att hälla ner i vasken.
Citera
2019-06-14, 10:51
Medlem
Megaforces avatar
De är bara visa termoplaster som inte tål kokande vatten, och sådana används inte i VVS-sammanhang. Så det är riskfritt att hälla i kokande vatten. Även gummipackningar tål detta så länge de inte utsätts konstant för hetvatten.

Kokande vatten kallnar snabbt i avloppen och gör ingen direkt skillnad för fettproppar annat än närmast diskhon. För att förebygga fettproppar är det viktigt att man använder diskmaskin med rätt dosering av diskmedel regulbundet. Har man ingen diskmaskin utan enbart handddiskar så är det bra att ha i maskindiskmedel och varmt vatten emellanåt eftersom det innehåller fettnedbrytande enzymer som inte finns i vanlig handdiskmedel.
Citera
2019-06-14, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaigeOwens
skador på diskbänksplåten? har du en diskbänk som är gjord av plast elller?

självklart tål allting kokande vatten vad skulle vara meningen med hela anordningen annars

jag har själv i tjänsten bytat 2 st rostfria diskbänkar som spruckit i skarven till hoarna och i det ena fallet sa hyresgästen att det hände när hon ställde en varm kastrull på plåten
Citera
2019-06-14, 16:02
Medlem
Ja det gör jag med hela tiden. Rören klarar det, inga problem! Kör på!
Citera
2019-06-15, 09:28
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Det är skrämmande läsning helt klart. Värst är väl att vissa inte verkar förstå att fett kan orsaka stopp. Men däremot kokande vatten är folk tveksamma till att hälla ner i vasken.

Om folk verkligen är så dumma förstår jag varför många i huset här gnällt på att det är stopp i rören i köket. Hälla ut matfett direkt i rören men kyla ner kokande vatten?
Ja, herregud... Rallys låt "Folk är idioter" passar fortfarande bra. https://www.youtube.com/watch?v=pNbnhcViG0M
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in