Citat:
ok intressant jag har som sagt aldrig sett den konstruktionen det måste röra sig om extremt tunn plåt , det även ganska märkligt att plåten kan missfärgas av en 100 graders kastrullMin egen beställdes från en firma som ägnar sig åt att skära till tjocka stålprofiler, just för att jag vill kunna ställa vad som helst på bänken under lång tid framöver. Dessutom snygg kant, 5 mm polerat stål och ingen taikonvikning av läskburksplåt.
Mer från google:
https://www.purus.se/nyhet/undvik-detta-om-du-vill-bevara-din-diskbank/
"UNDVIK HETA KASTRULLER DIREKT PÅ KÖKSBÄNKEN
Din rostfria diskbänk tål visserligen mycket men värmen från en het kastrull direkt på ytan kan snabbt orsaka bucklor på ytan. Dessutom kan plåten även missfärgas av uppvärmningen."
Bucklorna kommer alltså av att träskivan deformeras.
"man skall inte utsätta några bänkskivor för hög värme. Man skall alltid utan undantag använda ett isolerande underlägg för heta kastrullar eller liknande som tas ifrån hällen eller ur ugnen.
Rostfritt stål utvidgas som andra metaller av värme. En het kastrull gör att stålet utvidgas och det blir en lite upphöjning i bänken. Stålet släpper från underlimningen och bulan går inte tillbaka helt."
Mer från google:
https://www.purus.se/nyhet/undvik-detta-om-du-vill-bevara-din-diskbank/
"UNDVIK HETA KASTRULLER DIREKT PÅ KÖKSBÄNKEN
Din rostfria diskbänk tål visserligen mycket men värmen från en het kastrull direkt på ytan kan snabbt orsaka bucklor på ytan. Dessutom kan plåten även missfärgas av uppvärmningen."
Bucklorna kommer alltså av att träskivan deformeras.
"man skall inte utsätta några bänkskivor för hög värme. Man skall alltid utan undantag använda ett isolerande underlägg för heta kastrullar eller liknande som tas ifrån hällen eller ur ugnen.
Rostfritt stål utvidgas som andra metaller av värme. En het kastrull gör att stålet utvidgas och det blir en lite upphöjning i bänken. Stålet släpper från underlimningen och bulan går inte tillbaka helt."
vad är poängen med att ha en så ömtålig diskbänk varför tar inte ikea steget fullt ut och tillverkar den i plast med med någon slags metallisk ytfinish
jag får tacka för info det kan vara värt att känna till om man nån gång mot förmodan skulle köpa ny diskbänk