2019-06-14, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror (och hoppas) som du, att man har jobbat brett.

Men jag tror också att många viktiga och avgörande pusselbitar gick om intet efter de initiala missarna.
Och att utredningen tappade fart av det plötsliga bytet av spaningsledningen.

Även de resurskrävande utredningarna av Vivallaskjutningarna har nog tagit resurser i anspråk som annars kunde lagts på utredningaen av mordet på L*ena.

Att några i tråden tolkar bristen på resultat på sitt vis, genom att säga att man enbart har arbetat med tunnelseende, finns det i nuläget inget belägg för.

Hur ska man kunna dra den slutsatsen när sekretessen varit så hård?
Vad vet man vad man har på mgm?

Jag utgår från att man följer lagen och arbetar efter den sk mordbibeln tills jag får se bevis på annat.

Självklart kan fler "missar" ha begåtts.

Det finns alltid vägskäl som ÅK sa.

Jag litar ändå på MV.
Att mgm slirat på sanningen, talar sitt tydliga språk.
Återigen var det ju en kommentar hen fick backa ifrån. Det som kan uppfattats som "slirat" är ju en fråga om hur en fråga ställs. I detta fall KAN (jag kan vara förd bakom ljuset eller missförstått det) så var frågan (OBS: Varken ordagrant eller ens faktabaserat, bara ett scenario):
"Har du haft kontakt med LW under gårdagen?"
"Nej"
"Vi har bevis att du haft kontakt med henne via digitalt media!"
"Jaha, jo vi skrev med varandra, men jag träffade henne inte".

Är detta er tolkning då att SD slirade på sanningen???
Tror dessutom att han visade sin konversation redan på morgonen till dom första poliserna på plats.
Citera
2019-06-14, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Men frågan har du väldigt svårt att svara på.
Passar det inte ditt tankemönster att MH ansåg att barnen hade det bra hos LW?
Du känner mig dåligt, kanske rentav nästan inte alls?
Att jag inte svarat på frågan är för att jag har ingen chans att kunna värdera denna märkliga kvinnas ännu märkligare utsagor.

Så här är det förstår du:
Du (med flera andra) har med all rätt ifrågasatt denna bloggerskas hemska utfall mot folk hon fattat agg emot. Hennes blogg är till övervägande delen utagerande. Ni tror inte att hon talar sanning och jag litar inte ett dugg på henne. Hon är f ö inte jag. Jag är f ö inte UW:s nya kvinna.
Tillbaks till din fråga: Du skojar med mig? Du har valt ut den utsagan från MH bara för att den gynnar din bild av hur barnen har haft det, visst är det därför du frågar mig?
Du framställer dig som kappvändare. Du har dissat MH och hela bloggen, men så finner du en mening i din "favör". Men säg mig:
Varför tror du på den?
Kvinnan är ju av dig ansedd vara rakt igenom lögnaktig..
Citera
2019-06-14, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det låter oroväckande att trots 700 förhör, har personer LW:s bekantskapskrets som träffat LW i närtid inte förhörts?

Nu har hennes bekantskapskrets varit enorm vad jag förstår.
Och i den sista artikeln sa man väl att förhör pågår ännu.

Men... efter ett år.
Hur bra blir minnesbilderna?

Jag förmodar att om det finns personer som inte har blivit förhörda, men ändå tror sig sitta på någon viktig uppgift, hör av sig till polisen?
Exakt så känner jag med, dom "missade" förhören lär inte leda utredningen framåt. Dom personerna borde hört av sig till polisen redan. MEN... tänk om en av dom är faktiskt mördaren?!
Citera
2019-06-14, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det vore konstigt om inte någon lokal grävande journalist har rotat i detta fall där myndigheten tycks ha prioriterat sina arbetsrättsliga lagar före utredningen. Den interna kommunikationen mellan de olika avdelningarna kan inte ha varit optimal från SOS-samtalet om skriken fram till att Lena hittas. Därefter byte av spaningsledning, semestrar, långa väntetider från NFC och kanske intern problematik som påverkat takten i utredningen.

Eftersom locket ligger på, vet ingen utan insyn något om hur brett de jobbat. Att vissa inte har förhörts kan betyda att de inte är intressanta för utredningen.

Åklagaren håller SD som fortsatt misstänkt drygt 1 år efter mordet. Hans advokat har inte protesterat med överklagan till högre instans. Varför?

Inte ens du, som säger att du känner SD, har verkat övertygad om hans oskuld.

Jag hoppas fortfarande att mordet på LW får en rättslig lösning och att utredningen har skötts bra under den långa tid som förflutit.

En utopi är att den skyldige erkänner.
Han har väl gått ut och ifrågasatt detta?! Men eftersom SD inte har några restriktioner så finns det inget som påverkar hans liv.
Skulle han frånskrivas "Skäligen misstänkt", så skulle det stå "men han kvarstår i utredningen".

Personligen tycker jag att han är skäligen misstänkt med det vi vet idag och att ingen annan förts upp. Även om polis/åklagare skulle siktat in sig på en annan person, så ska det mycket till innan dom säger högt "vi har en annan skäligen misstänkt". Det kommer nog inte förrän den personen i så fall häktas.
Citera
2019-06-14, 23:20
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Men frågan har du väldigt svårt att svara på.
Passar det inte ditt tankemönster att MH ansåg att barnen hade det bra hos LW?

UW och MH kan ha haft telefonkontakt med barnen
och fått veta att allt var bra just då så att de kunde
slappna av.

Det betyder inte att det alltid var bra.
Citera
2019-06-14, 23:27
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Jaha ja. Undrar just vad du bygger det på, att hon inte hade några riktiga vänner. Jag lärde känna henne tidigt 90-tal och skulle säga att vi var både nära och bra vänner. Sant att vi inte umgicks på senare år, inte irl, men väl via Facebook och messenger. Men i dina ögon är jag bara en ”vän” då? Hur vet man om man är en riktig vän och inte bara en ”vän”?

Jag vet inte hur du anser att jag borde ha uppträtt efter mordet, men tydligen på ett annat sätt!

Jag känner flera av hennes vänner, om än få av de lite mer nutida sådana. Varken l*ena eller dessa vänner är kanske några perfekta människor eller vänner, men jag skulle kalla dem nära vänner. Fast i din värld var de kanske bara ”vänner” då?

Att du kände henne tidigt 90-tal betyder inte
att du kände henne 2018.
Hon verkar ha förändrats totalt.

Om ni var så nära vänner:
Varför skiljde sig LW och UW?

Kände du till hennes intima relation med SD
som enligt uppgift pågick i 6 år?

Jag skulle gärna vilja veta vilka du anser var
hennes nära vänner av de mer nutida.
SD? JG? HD?
Citera
2019-06-14, 23:53
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Nu är jag inte @Honan6, men skriver ett utdrag ur MH:s blogg
ändå, vet ej om det är detta/ denna biltur du avser:

"Han (UW) lade för många år sedan sin egen ångest för brottslig handling
på mig. Med hänvisning till att han ville "lätta sitt hjärta". Han hade råkat
köra på en människa. Han hade också råkat köra därifrån utan
att hjälpa den skadade. Han drabbades av denna olycka. Han mådde
dåligt över detta och han vill att jag skulle bära hans ångest. Jag bar givetvis
allt han bad mig bära. Under alla år. För så älskade jag honom, att även min
moraliska kompass sattes ur spel.

Men om man kör på en annan människa så den skadas men väljer att åka
därifrån...då går man till polisen så fort man återfått sans och vett. Det är
ett ansvar man måste ta. Idag förstår jag, genom terapi, att han är
i total okontakt med den moraliska kompassen gällande ansvar och
konsekvenser. Jag tar polisanmälan mot min vårdgivare med en klackspark -
för jag inser mer och mer hur skruvat det är i hans värld. Att han skulle ta
ansvar och konsekvenser för vad skilsmässan genererat är helt enkelt
otänkbart i hans värld. Han är ju stolt över sitt beslut.

Jag har tagit ännu ett steg i min egen process. Jag har lång väg kvar att
gå men numera kan jag skratta hjärtligt, jag kan prata om skilsmässan
utan att gråta hejdlöst och jag fortsätter - oförtrutet - att säga som det
är...och faktiskt var."

Woaw! Det hade jag också missat.

Om detta är sant så måste ju UW vara en möjlig GM.
Utan moralisk kompass?
Vi får väl förutsätta att även LW kände till denna
smitning?
Då kanske ändå motivet till mordet är att
hon kände till en hemlighet som hon hotade
att avslöja.

Det skulle kunna förklara UWs konflikträdsla
gentemot LW. Han kanske var rädd för att hon skulle
avslöja honom.
Det gav henne i så fall en enorm makt över honom
som hon, om hon ville, kunde utnyttja för att få
honom att ta hand om barnen när hon ville geocacha.
Och för att hindra honom från att göra orosanmälan
om barnen för då kunde hon anmäla honom tillbaka.
Och LW kunde kanske även tvinga honom att skilja sig från MH
om LW inte uppskattade att hon lade sig i LWs liv.
Hon hade ju inte samma makt över MH och förstod
kanske att hon kunde lämna in en orosanmälan.
Om UW levt med detta hot länge, samtidigt som han sett
att barnen mått sämre och sämre, så kan man ju förstå
om han till sist exploderade.

Fy, vilken soppa.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-06-14 kl. 23:55.
Citera
2019-06-14, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
UW och MH kan ha haft telefonkontakt med barnen
och fått veta att allt var bra just då så att de kunde
slappna av.

Det betyder inte att det alltid var bra.

Det vore väl synnerligen märkligt att UW/LWs överenskommelse om barnen ifrågasätts och kontrolleras av en tredje person på detta sätt. Tycker jag.

Det är ett uttryck för att man inte respekterar andras beslut. I detta fall två föräldrar till tre gemensamma barn. MH var väl själv ensamstående med ett barn och borde förstå att komplexiteten ökar med antal barn att ta hänsyn till.
Citera
2019-06-14, 23:57
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det vore väl synnerligen märkligt att UW/LWs överenskommelse om barnen ifrågasätts och kontrolleras av en tredje person på detta sätt. Tycker jag.

Det är ett uttryck för att man inte respekterar andras beslut. I detta fall två föräldrar till tre gemensamma barn. MH var väl själv ensamstående med ett barn och borde förstå att komplexiteten ökar med antal barn att ta hänsyn till.

Ett barn?

Jag trodde att hon också har
tre barn.

Om hon såg att barnen mådde dåligt
så var det väl hennes skyldighet att
försöka hjälpa dem om föräldrarna inte
klarade av att ta det ansvaret själva?
Citera
2019-06-15, 00:05
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Jag vet inte om det är sant, det är i alla fall MH:s ord hämtat
från hennes blogg.

Jag har skrivit av inlägget ordagrant. Sparade en hel del från
bloggen medan den kunde läsas, den stängdes ju ner samma
kväll som den lades ut i tråden.

Tack för att du delar med dig. Jag minns inte just detta men minns att MH hängde ut UW pga något annat. Har för mig att det var något som UW hade gjort mot henne, antingen att han hade gjort det i verkligheten eller att hon hade drömt det hela men det var iaf något utåtagerande som beskrevs i bloggen. Jag kan minnas helt uppåt väggarna nu men har för mig något om att han jagat henne eller varit våldsam. Ber om ursäkt ifall jag minns fel nu. Rätta mig gärna ni andra som hann läsa. Jag sparade tyvärr inget utan läste bara.

Rent spontant, om UW hade gjort sådana grava saker, borde inte det ha läckt ut så här långt efter på annat håll också än via MHs blogg? Och angående smitning, det stod väl inte vad följden blev för den påkörda? Smärre skrapsår eller något allvarligt? En smitning är ju väldigt illa oavsett men det behöver ju inte betyda död eller allvarlig olycka som man nästan kan tro utifrån spekulationer nu senare kring ev påföljder. Bara en tanke.
Citera
2019-06-15, 00:17
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Fast nu backar du väl LW in absurdum? Kan inte den kommentaren ha att göra med att LW eventuellt brukat önska att ändra på de tider hon skulle ha barnen och ibland med kort varsel?

Om man är gift med en man som har barn från tidigare förhållande så är man väl för den skull inte skyldig att jämt ställa in egna planer och utflykter på grund av att partnerns ex "måste" iväg på ditten och datten?

Fast eftersom LW nu blev mördad så blir alla fel rätt? Att som prästvigd ragga upp mannen i ett par hon vigt, dumpa ungarna med kort varsel på exet och dennes nya partner etc.?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-06-15 kl. 00:20.
Citera
2019-06-15, 00:24
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack för att du delar med dig. Jag minns inte just detta men minns att MH hängde ut UW pga något annat. Har för mig att det var något som UW hade gjort mot henne, antingen att han hade gjort det i verkligheten eller att hon hade drömt det hela men det var iaf något utåtagerande som beskrevs i bloggen. Jag kan minnas helt uppåt väggarna nu men har för mig något om att han jagat henne eller varit våldsam. Ber om ursäkt ifall jag minns fel nu. Rätta mig gärna ni andra som hann läsa. Jag sparade tyvärr inget utan läste bara.

Rent spontant, om UW hade gjort sådana grava saker, borde inte det ha läckt ut så här långt efter på annat håll också än via MHs blogg? Och angående smitning, det stod väl inte vad följden blev för den påkörda? Smärre skrapsår eller något allvarligt? En smitning är ju väldigt illa oavsett men det behöver ju inte betyda död eller allvarlig olycka som man nästan kan tro utifrån spekulationer nu senare kring ev påföljder. Bara en tanke.

Men även om personen som blev påkörd inte dog så kan ju en *lindrig* skada ändå orsaka ett livslångt lidande. För en som älskar att dansa kan en krossad fotled vara katastrof även om den kan operaras till att duga att gå med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in