2019-06-13, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBurke
Men alla mopeder har ju inte ramnumret synligt utifrån. På min finns ramnumret innanför sadeln så den skulle behöva brytas upp för att kunna se det på. Värt att nämna är att moped-modellen finns både som klass 1 och klass 2 så då antar jag att det är svårt att avgöra. Har nämligen parkerat min i cykelställ i 2 år nu och tagit av skylten. Har nu vid 2 tillfällen fått lappar där det står att jag ska sätta på registreringsskylt annars kan det bli tal om fordonsflytt. Antar att detta är skitsnack då det inte går att avgöra vilken klass mopeden är?
Vem har skrivit dessa lappar? Alltså kommunen, något bostadsföretag eller vad? På tomtmark finns ju inget krav att nummerplåt skall vara anbragt, däremot om det är en parkering på allmän mark.
Citera
2019-06-13, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumbelbee
Jag lappar civilare, vet ju inte säkert att det är just en civilare. Sen att den står bredvid en polisbil, är samma märke och modell som polisbilen samt har 2 antenner och helt svarta rutor är ju en annan sak. Men jag lappar dom ändå, ska dom låtsas vara civila så får dom bete sig som civila (lappen makas sannolikt ändå, men men)
Ej sällan finns framlagt ett parkeringstillstånd som de hänvisar till, det har ingen inverkan alls på tomtmark, men de har nog inte läst vad som står på tillståndet!
De överklagas ibland, men väldigt sällan att betalningsansvaret för utfärdad ka undanröjes för tjänstebilar, finns det någon tveksamhet så undviks givetvis lappningen.
Citera
2019-06-13, 18:27
Medlem
Citat:
Fordonsflytt kan fortfarande ske på begäran av markägaren oavsett vilket typ fordon det är
Ja, men de lär inte påfordra montering av skyltar.

Vad gör ni med bilar utan skyltar?
Citera
2019-06-13, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hur många bolag är aktiva där ni tjänstgör? Några lokala bolag? Har kommunen eget bolageller köper de tjänster av något bolag?

Kommunen köper in tjänster av ett annat bolag, de kör enbart gatumark och ingen tomt alls. Sen är vi nog 4 "vanliga" bolag, varav ett har vi jobbat tillsammans med under lång tid till vårt avtal bröts nu nyligen. Så jag har kört på alla deras områden under lång tid tidigare och kan skyltarna. De 3e bolaget vet jag var som har kvar parkeringar ( de brukade ha gatu, så nu utan det har dom knappt några alls)
Det fjärde kör bara landstingets olika parkeringar, och där har sjukhuset egna vakter anställda på sjukhuset också, så just där säger jag helt enkelt att jag inte vet, men dom kan kontakta landstinget för information.
Sen finns det vad jag vet 1 helt lokalt, men dom har bara en stor parkering och där är det tillstånd som gäller, så inte så svårt.
Citera
2019-06-13, 18:29
Medlem
Citat:
Ja, men de lär inte påfordra montering av skyltar.

Vad gör ni med bilar utan skyltar?

Nej någon påfordran gör vi inte. Kollar rammummret i pdan för att få fram regnr
Citera
2019-06-13, 18:32
Medlem
Citat:
Nej någon påfordran gör vi inte. Kollar rammummret i pdan för att få fram regnr
Chassinummer om det är en bil. Fullt synlig på många bilar, men långt ifrån alla äldre.
Citera
2019-06-13, 18:38
Medlem
Citat:
Chassinummer om det är en bil. Fullt synlig på många bilar, men långt ifrån alla äldre.

Chassinummer precis, fingrarna skrev snabbare än huvudet tänkte.

Alltså om det inte finns ett chassinummer så finns det inte, då är det svårt att göra någonting.
Citera
2019-06-13, 18:39
Medlem
Hur länge väntas det innan det skrivs begäran om bortforsling av en bil som lappats några gånger? Eller ombesörjs det av ug?
Citera
2019-06-13, 18:40
Medlem
Citat:
Chassinummer precis, fingrarna skrev snabbare än huvudet tänkte.

Alltså om det inte finns ett chassinummer så finns det inte, då är det svårt att göra någonting.
Inte kofot med dig för att öppna huven...?

Är det huvudsakligen fotmarsch eller blir det mycket transporter med bil? Långa avstånd mellan områden?
Citera
2019-06-13, 18:42
Medlem
Hur förfares om du upptäcker att exempelvis infartsskylten vridits ett halvt varv eller en skylt fallit ned? Rättar till det? Skriver felanmälan på därför avsedd blankett, eller?
Citera
2019-06-13, 18:50
Medlem
Citat:
Vem har skrivit dessa lappar? Alltså kommunen, något bostadsföretag eller vad? På tomtmark finns ju inget krav att nummerplåt skall vara anbragt, däremot om det är en parkering på allmän mark.

Om jag minns rätt är det Q-park på uppdrag av stockholms stad. Jag står alltså på gatumark i stockholm men i ett cykelställ. Jag vet att det finns krav att skylt ska finnas på men jag menar på att det är omöjligt att veta om min moped är en klass 1 eller klass 2 när inget ramnummer finns synligt utifrån, och eftersom klass 2 ska parkeras i cykelställ så borde det inte kunna föranleda en fordonsflytt.

Citat:
Fordonsflytt kan fortfarande ske på begäran av markägaren oavsett vilket typ fordon det är

Absolut. Men i detta läge antar jag att dessa lappar mer är en skrämseltaktik för att de vill att folk ska betala för parkeringen och inte göra som jag, ta av skylten. Som sagt har dessa lappar dykt upp 2 gånger varav en var förra sommaren och i förlängningen har inget hänt, ingen bot, ingen fordonsflytt, ingenting.
Citera
2019-06-13, 18:52
Medlem
Citat:
Hur länge väntas det innan det skrivs begäran om bortforsling av en bil som lappats några gånger? Eller ombesörjs det av ug?

Det är lite olika, vi fick ett nytt område nu nyligen. Där fanns 2 skrotbilar som hade stått där i mer än ett halv år. Vi satte en lapp typ direkt, en till efter en vecka och sen ytterligare en. Väntade en vecka till (då har dom hunnit få påminnelser och förhoppningsvis flyttat bilen ) sen påbörjade vi processen för bortforsling.

En annan bil på ett annat område ställde sig på en boendes parkering, vi fick en urtringning och vi lappade, dag efter dag. Lapparna plockades bort från bilen, så då rödlappade (påbörjade processen) vi den efter strax över en vecka. Den flyttade sig 3 dagar efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in