2019-06-13, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Om du läser tråden är ANFO redan uteslutet pga mängden. Experterna har sagt ca 20 kg. Analys av vad pågår.

Man kan inte säga mycket om mängden om man inte vet vad det är som har använts. Vem har uteslutit ANFO och varför?
Citera
2019-06-13, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Man kan inte säga mycket om mängden om man inte vet vad det är som har använts. Vem har uteslutit ANFO och varför?

Tråden är ganska lång och en hel del "experter" har uttalat sig genom tråden.

Uteslutningen av anfo är enkel. För att få den effekt av sprängningen som blivit krävdes - det står på flera ställen att det rör sig om några hundra kilo. Bombexperterna (polisen, finns också i tråden) säger att det inte är Sveriges största och deras uttalande om ca 20 kg gäller tills motsatsen är bevisad. Likaså gäller polisens uppgift om att bomben placerats i lådcykelns utrymme tills motsatsen är bevisad. Med andra ord går inte uppgifterna om flera hundra kilo anfo som placerats i lådcykeln ihop - säger sig självt. Jag skrev tidigare om vilka ämnen som diskuterats i tråden - se mitt inlägg på sidan 231
Citera
2019-06-13, 12:27
Medlem
Citat:

Uteslutningen av anfo är enkel. För att få den effekt av sprängningen som blivit krävdes - det står på flera ställen att det rör sig om några hundra kilo. Bombexperterna (polisen, finns också i tråden) säger att det inte är Sveriges största och deras uttalande om ca 20 kg gäller tills motsatsen är bevisad. Likaså gäller polisens uppgift om att bomben placerats i lådcykelns utrymme tills motsatsen är bevisad. Med andra ord går inte uppgifterna om flera hundra kilo anfo som placerats i lådcykeln ihop - säger sig självt. Jag skrev tidigare om vilka ämnen som diskuterats i tråden - se mitt inlägg på sidan 231

Påstår du alltså att de har använt ett sprängämne som är mer än tio gånger effektivare än ANFO? Det tror jag inte på. I så fall har de snott det på Bofors, det är inget man kokar ihop hemma i köket.
Citera
2019-06-13, 12:42
Medlem
JanTalibans avatar
Förslag på gärningsmannaprofil:

Jag är 15 år. Har kompisar, men gillar att dra mig undan. Jag och min bästis Bosse har en egen värld där vi planerar grejer, tex spränga en skitstor bomb.

Vi snor sossarnas lådcykel som vi planerar använda till vår hemliga verksamhet. Cykeln gömmer jag, målar om, och specialanpassar. Mina föräldrar är framgångsrika och upptagna; de har dålig koll på allt vad jag joxar med i ”mitt” garage.

Vi provspränger för att kolla hur tändning mm fungerar. Vi är smartare än alla andra och tänker ut varje detalj.

Den stora smällen närmar sig oundvikligt. Vi ska åka ut och gömma bomben på plats; för att senare återvända under mer oskyldiga former vid detonationen. På morgonen packar jag planenligt ”bombopeden” och kör förbi för att hämta upp Bosse på Ådalagatan. Parkerar en bit utom synhåll; det är i vanlig ordning noga med att Bosses syskon och föräldrar inte upptäcker vad vi har för fuffens på gång. Men … medan jag väntar på att Bosse ska få i sig frukosten ...
Citera
2019-06-13, 12:47
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Börjar fundera på om det kanske finns en annan vinkel på denna smäll... att det faktisk är avsiktligt sprängt på denna plats och tid, men även då aktivt för att inte skada mer än minsta möjliga antal människor i ett tätbebyggt område. Ponera att det är "vita" som tillverkat bomben i syfte att väcka uppmärksamhet och folkopinion kring sprängdådsepidemin och islamiseringen i Sverige.

Men då borde det hela åtminstone utförts på ett sådant sätt att allmänhet och polis misstänker islamister. Nu var det ju inte alls så, och helt andra grupper hamnade i strålkastaren.
Citera
2019-06-13, 12:48
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
De var badväder den kvällen, och Johannelunds badplats ligger 200 m bort med volleybollplaner m. m. Och däremellan ligger hundbad och hundpark. Och som sagt McDonalds och två mackar med tillhörande butiker och biltvätt. Och hela stångån är promenadstråk sommartid. Gångbro till Saab och så braskens bro med utsikt över området. Det måste finnas vittnen. Det är en väldigt konstig tid och plats för en provsprängning, fast å andra sidan är Ådalagatan 9:00 en fredag också en väldigt konstig tid och plats för en bomb.

Ja, är det någon lokal dåre som bombar för kul, så kanske hen vill att folk ska se och märka.
Citera
2019-06-13, 12:57
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

"Det står på flera ställen" Vad fan, kom med riktiga argument istället. Sprängkraften hos ANFO är 74 % av den hos TNT så det krävs inga hundratals kg till detta. Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/TNT_equivalent

Jag säger inte att det var ANFO men det är då fan inte uteslutet bara för att någon här har yrat om hundratals kg.
Citera
2019-06-13, 13:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Men då borde det hela åtminstone utförts på ett sådant sätt att allmänhet och polis misstänker islamister. Nu var det ju inte alls så, och helt andra grupper hamnade i strålkastaren.

rätt, och jag säger inte att jag tror det var "vita" svenskar, men med tanke på hur udda denne händelse förefaller så måste alla spår vara tänkbara. rent empiriskt är det ju sedvanlig uzbek eller mellanösternättling som måste betraktas som "the usual suspect" - oddsen är ju typ 99-1 baserat på vad som händer i världen.
Citera
2019-06-13, 14:28
Medlem
Citat:
*om mannen i huset som skulle göra sig av med en bomb spåret - han har bott där 55 år...knappast troligt. Han är svensk o kan lämna in vad fan han vill när polisen har vapenamnesti o de har de inte just nu. Med tanke på att han då först ska ha gått och stulit sossarnas lådcykel o sen lagt bomben där så länge o den har råkat sprängas - läs en gång till så inser ni hur långsökt det låter.

*om imam spåret - om jag skulle vara förbannad på detta skulle jag väl spränga hela göteborg där säpochefen bor? att spränga ett hus där KANSKE de som jobbar på garnissionen bor är lite långsökt. om någon ansvarig åklagare eller polis bor i huset har det pratats om - men ärendet ligger varken hos polis eller åklagare såvitt jag förstår utan hos migrationsverket och säpo. Dessutom har nog imamerna restriktioner dvs de kan inte tala om vilken person som är ansvarig. Det är svårt att få ut namn i sekretessärenden dessutom. De namn som kan stå i papper som är offentliga är chefer, presstalespersoner och notarier. Bor en notarie i huset och bor minst en sekretess i huset. Det kan vara en felplacerad bomb men att placera en bomb i en stulen cykel på en specifik plats som detonerar prick kl 9 är ju också lite konstigt. Det kan vara en markering mot "hela linköping" som har våra imamer? men imamernas fanclub verkar vara antingen demonstranter eller radikala islamister och senare gruppen brukar deklarera vad de gör och bomba sig själva samtidigt (inga kroppsdelar har hittats endast en stackars klätterväxt som smetats ut på huset)

*spåret med den kriminella som bor i trean - berätta mer om honom ni som vet

*spåret med de övriga två kriminella - verkar uteslutet då deras grupperingar brukar visa VEM som avses dvs handgranat på just DIN balkong tex eller ett välriktat skott. tror inte de heller känner sig hotade av ett utblåst kvarter

* k*str*ti spåret - det var en med samma namn men en trådsanning är att "mannen med nio liv" ska ha gömt sig där. den gruppen kör med hämnd i 7 generationer i alla led iofs men hittills har just den killen råkat ut för riktade attacker mot just honom. han känner nog sig träffad av attacken ändå för familjenamnets skull. de brukar lämna kvinnor o barn utanför dock men en attack för många år sen visade att så inte alltid är falket - *rben och kusinen var barn och blev drabbade av 7 generationer grejen ändå.

* balkanspåret (serb-rom-rumän maffia) - en boss i fängelse o de vet ej var. en kvinna gömmer sig i linköping (en som lämnat bossen nära adressen ev på adressen). en kvinna har rymt o de vet ej var hon är. en flicka på cykel försvann tidigare. två inblandade killar har sekretess som tidigare blivit attackerade med bla enorma bränder. de vill ta över marknaden och namnet k*str*ti är symboliskt. de ger blanka fan i kvinnor och barn och en av de kriminella i huset hade dessutom folk i norrköping tidigare som muckade. denna grupp vill bara skrämma skiten ur alla och har inget specifikt mål men alla inblandade blir rädda. Det är för övrigt totalt kaos i Albanien nu. Albaniens Pablo Escobar - Edi Rama - håller på att förlora makten (och marknaden?)

Target Stångåstaden? Har ni funderat på om attentatet kan ha varit riktat mot Stångåstaden i egenskap av fastighetsägare? Målet kanske var att förstöra fastigheterna snarare än att skada människor? Detta blev ju också utfallet, vilket skulle kunna stärka den teorin om vi utgår ifrån att sprängningen genomfördes som planerat och inget gick fel, utifrån gärningspersonens vinkel.
Citera
2019-06-13, 16:15
Medlem
Sprängämnen

Det finns hur många alternativa sprängmedel som helst. Se länken som är källa för tabellen nedan. RE-faktorn är den relativa effektivitetsfaktorn vs TNT. Får inte ses bokstavlig. Många andra faktorer påverkar, tex inneslutningen.

RE-faktor/ detonationshastighet (m/s)
Ammoniumnitrat : 0,42 / 2.700
Svartkrut : .......... 0,5 / 600
ANFO : ............... 0,74 / 5.270
TNT (Trotyl) : ...... 1 / 6.570
Nitrocellulosa : .... 1,1 / 6.400
Dynamit : ........... 1,25 / 7.200
C-4 : .................. 1,34 / 8.040
Nitroglycerin : ..... 1,54 / 8.100
Dynamex : .......... 1,6 / 8.300
TATP : ................. 1,8 / 5.300

I stort sett allt på listan utom svartkrut kan väl ha använts. Tillräckligt mycket lär få plats i lådan på cykeln.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/TNT_equivalent
Citera
2019-06-13, 16:28
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag tror varken Segergudinnan eller moderatorerna har mer information om detta än vi andra. Fast det skulle sitta fint med en förklaring från moderatorerna om varför tråden fortfarande ligger här. Jag ser att tråden redan är rapporterad för forumval för länge sedan.

Om du menar det där vid Braskens Bro den 5:e så tycker jag det är väldigt tveksamt om där var någon sprängning överhuvudtaget med tanke på att fler personer borde ha rapporterat om detta i så fall. Det är nog bara någon som fått för sig något felaktigt.

Polisen vet den exakta platsen för explosionen (5:e juni) och har genomfört en brottsplatsundersökning på den aktuella platsen.

För egen del är jag rätt övertygad om Polisen vid det här laget har full kännedom om hur till vida det varit samma ”ingredienser” i de båda bomberna.

Det tar förvisso tid att få alla svar från NFC, men för mest högprioriterat ser det annorlunda ut.
Senast redigerad av LeeVan 2019-06-13 kl. 16:43.
Citera
2019-06-13, 16:28
Medlem
Citat:
Påstår du alltså att de har använt ett sprängämne som är mer än tio gånger effektivare än ANFO? Det tror jag inte på. I så fall har de snott det på Bofors, det är inget man kokar ihop hemma i köket.

Beroende på vilken av grupperna (scrolla bakåt några inlägg) ...

"mitt spår" balkan hämtar bara grejerna o lastar in dem = inga problem alls. Hur många gånger kollas de 30 000 privatbilarna (per dygn) som kör över bron i malmö? lika många polen ystad..

Albanien skickar vapen till en amerikansk bas i Tyskland som sen skickar till Syrien De tillverkar dessutom själva i olagliga fabriker som regeringen står bakom.

Tjeckien spikar vapen o säljer öppet i affärer.

Serbiska maffian bara hämtar. Inge svårt alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in