2019-06-11, 22:39
Medlem
Musik.mannens avatar
Hur menar du nu?
Enligt denna lista så betalar Danderyd nästan lägst kommunalskatt i hela Sverige
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/offentlig-ekonomi/finanser-for-den-kommunala-sektorn/kommunalskatterna/pong/tabell-och-diagram/totala-kommunala-skattesatser-kommunvis/
Citera
2019-06-11, 22:42
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du får nog läsa det du citerade igen, långsamt och tänk på att andas under tiden, så ser du kanske dina fel.
Okej ett litet fel i min text bestående av ett ord var fel.
Men om du går igenom listan själv så ser du ju att dom flesta kommuner betalar mer i skatt än Danderyd eller hur?
Den enda kommunen som jag kan se som betalar mindre kommunal skatt är Solna!

Så frågan är för vilka kommuner som en eventuell höjning blir?
I kronor så kan jag hålla med dig om att Danderyd betalar mer skatt än många andra men inte i antalet procent om du kollar länken jag bifogade i tråden!

Men egentligen så borde EU betala mer pengar till Sverige som kompensation för att välfärden inte ska försämras ytterligare!
Senast redigerad av Musik.mannen 2019-06-11 kl. 22:48.
Citera
2019-06-11, 22:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Okej ett litet fel i min text bestående av ett ord var fel.
Men om du går igenom listan själv så ser du ju att dom flesta kommuner betalar mer i skatt än Danderyd eller hur?
Den enda kommunen som jag kan se som betalar mindre kommunal skatt är Solna!

Så frågan är för vilka kommuner som en eventuell höjning blir?
I kronor så kan jag hålla med dig om att Danderyd betalar mer skatt än många andra men inte i antalet procent om du kollar länken jag bifogade i tråden!

Men egentligen så borde EU betala mer pengar till Sverige som kompensation för att välfärden inte ska försämras ytterligare!

Som jag skrev betalar Danderyds skattebetalare mer i kronor räknat än andra kommuninvånare och hur mycket de betalar är deras ensak, de bestämmer över sin kommun. Om du vill ha låg kommunalskatt får du väl rösta på partier som förespråkar det i din kommun.
Citera
2019-06-11, 23:07
Medlem
Musik.mannens avatar
Jo självklart är det så och jag har ju skrivit i ett tidigare inlägg att jag håller med dig när det kommer till kronor per invånare att Danderyd i nuläget betalar mycket men inte om man kollar på procent som gäller alla invånare!
Så du tror inte att dessa kommuner som Solna och Danderyd kommer att tvingas betala 34% i skatt dom också till slut som många andra kommunalinvånare gör i övriga landet?

Alternativet är nerdragningar i kommunernas lagstadgade skyldigheter i form av service om inte skatten höjs och att avgifter för exempelvis bygglov , sophämtning kommer att bli dyrare om kommunen måste dra in pengar!
Citera
2019-06-11, 23:08
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Som jag skrev betalar Danderyds skattebetalare mer i kronor räknat än andra kommuninvånare och hur mycket de betalar är deras ensak, de bestämmer över sin kommun. Om du vill ha låg kommunalskatt får du väl rösta på partier som förespråkar det i din kommun.

Jag betalar gärna lite mer skatt så länge jag vet att pengarna går till välfärd och bra sjukvård men inte om pengarna bara kastas i sjön av oansvariga politiker!

Dorotea kommun betalar över 35% i skatt men ändå så har dom sämre sjukvård än övriga landet!
Citera
2019-06-11, 23:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag betalar gärna lite mer skatt så länge jag vet att pengarna går till välfärd och bra sjukvård men inte om pengarna bara kastas i sjön av oansvariga politiker!

Ja men då är det ju ytterst märkligt över att du klagar på skatten, var nöjd när du fått det du vill och låt andra kommuner sköta sitt som de vill.
Citera
2019-06-11, 23:13
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ja men då är det ju ytterst märkligt över att du klagar på skatten, var nöjd när du fått det du vill och låt andra kommuner sköta sitt som de vill.

Jag har inte påstått att jag förespråkar låg skatt utan endast att jag vill att kommunens invånare ska ha rätt till en bra välfärd vilket inte längre verkar vara en självklarhet i alla kommuner tyvär!

Men trådens rubrik säger att skattehöjningar väntar så då blir man ju nyfiken!
Citera
2019-06-11, 23:23
Medlem
Musik.mannens avatar
Men rubriken syftar ju på skattehöjningar i hela landet och inte enbart på Danderyd eller hur?
Så då lämnar det utrymme för spekulationer och jämförelser mellan olika kommuner vilket är precis vad jag skrivit om då jag hänvisade till listan som jag länkade till tidigare i tråden i form av färsk statistik från SCB!
Senast redigerad av Musik.mannen 2019-06-11 kl. 23:27.
Citera
2019-06-11, 23:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Hur vet du vart jag bor någonstans?
Flashback och även den här tråden består bara av ren teori samt olika spekulationer!

Du har sagt att du inte klagar på skatten i din kommun, den är du nöjd med. Däremot klagar du på Danderyds skatt, den är du inte nöjd med. Alltså bor du inte i Danderyd och har inget med deras skatt att göra men du kan inte acceptera det. Du vill bestämma hur mycket dina grannar ska konsumera. Varför har du detta kontrollbehov?
Citera
2019-06-12, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53fisken
Kreditbubbla, kanske ?
Enorm skuld ? Vad avses ?
Min oro är att Sverige är ett så exportberoende land. Om vi utsätts för handelshinder ligger vi illa till.
Kanske det här:
Citat:
Kommuninvest, som med en utlåning på närmare 400 miljarder kronor är den största långivaren till kommunsektorn, räknar med att öka sin utlåning med över 50 procent de kommande fem åren.

”Vår prognos är att hela kommunsektorns upplåning överstiger 1.000 miljarder kronor 2024."

"Inklusive hushållens lån kan skuldsättningen i Sverige om fem år vara uppemot 8 000 miljarder kronor, vilket är över 150 procent av BNP. "

Kommunlån:
2003: 300 miljarder
2010: 363 miljarder
2015: 504 miljarder
2018: 588 miljarder
2024 (prognos): 1000 miljarder

Källa: https://www.di.se/analys/skulderna-skenar-kommuner-badar-i-lanade-miljarder/
Citera
2019-06-12, 08:28
Medlem
Karmans avatar
Trots högst landstingsskatt i Sverige, går region stockholm med mångmiljonförlust nu. Måste spara på allt: personal, medicin, lokaler...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sjukvarden-maste-spara-pengar-i-ar
Citera
2019-06-12, 09:36
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xex
Kanske det här:
Kommunlån:
2003: 300 miljarder
2010: 363 miljarder
2015: 504 miljarder
2018: 588 miljarder
2024 (prognos): 1000 miljarder
Bra översikt! Jag tog lite data ur SCB. Enligt dem uppgick kommunernas skulder till 1 023 miljarder kr år 2018 sista kvartalet, så Kommuninvest står bara för 57% av deras skulder. Intressant med Kommuninvest är att varje medlemskommun är solidariskt ansvarig för dess skulder oberoende av kommunens egen ekonomiska ställning.

Kommunernas / Landstingens skulder:
549 / 131 miljarder år 2010 Q1
564 / 142
635 / 158
655 / 175
701 / 209
772 / 222
838 / 228
897 / 245
957 / 263
1032 / 290 miljarder år 2019 Q1
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__OE__OE0106/KTS/table/tableViewLayout1/
(Klicka på den orange 2:an för att göra ett eget tabellval)

Kommunernas skulder har i snitt ökat med 6.3% om året i tio år, landstingens med 7.9% om året. Sista året var ökningen 7.8% respektive 10.2%. BNP uppgår nu till 4790 miljarder, så kommuners och landstings skulder uppgår till 27% av BNP och ökade senaste året med 2.1% av BNP.
Senast redigerad av Fri 2019-06-12 kl. 09:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in