2019-06-09, 15:04
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Bara reagerar utifrån AB och polisens tes och en hjärndöd bild på en lådcyckel som kostar 24995kr om du hajjar min drift. Bilbomb kan du ju ta vilken rost Ford til som helst för 200 spänn!
De flesta fordon som används vid kriminalitet tenderar att vara stulna så priset är oviktigt. Men o andra sidan, har planen varit att använda cykelskjulet som mål kanske det behövts mer tid. Vet inte hur många "lådcyklar" som finns att stjäla på kort notis i Linköping.
Citera
2019-06-09, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Men vad för någonting spektakulärt har skett "under tiden"? Något värt att göra en sån här stor sak för, som avledningsmanöver för?

Man kan ju se Breiviks sprängning av det norska regeringskvarteret som en faktisk avledningsmanöver, väldigt mycket i Norge stod ju stilla i chock och alla sökarljus var riktade däråt - medans Breivik själv kunde ta båten ut till ön och mer eller mindre ostört gå postal med sitt gevär i en timme i lugn och rö - eftersom alla poliser var uppbundna ikring centrala Oslo.

Jag skrev bara om de spekulationer som framkommit. Jag hävdar att det INTE är avledningsmanöver och INTE felsprängning. Jag hävdar fortfarande att det bara ska bevisa att gruppen skiter totalt i lagen och familjer...
Citera
2019-06-09, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av encephalization
De flesta fordon som används vid kriminalitet tenderar att vara stulna så priset är oviktigt. Men o andra sidan, har planen varit att använda cykelskjulet som mål kanske det behövts mer tid. Vet inte hur många "lådcyklar" som finns att stjäla på kort notis i Linköping.
Min poäng är att Polisen gör dålig forensik, de verkar ju intenes själva veta om det är en
lådcykckel och vilken model i så fråga. Har de gjort en plattsundersökning? i så fall vad är delarna av lådcykeln de hänvisar till i sin förfrågan? Sprängkraften är inte så stor att cyckeln upplöses snarare knycklas ihop en del och då är det ju lätt att ta readpå vilken modell.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2019/juni/polisen-vill-ha-tips-om-cykel-efter-explosionen/
Senast redigerad av PutinsPutain 2019-06-09 kl. 15:10.
Citera
2019-06-09, 15:10
Medlem
franges avatar
Citat:
Min poäng är att Polisen gör dålig forensik, de verkar ju intenes själva veta om det är en
lådcykckel och vilken model i så fråga.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2019/juni/polisen-vill-ha-tips-om-cykel-efter-explosionen/

Efterlysningen är ju på grund av vittnesuppgifter - folk på gatan eller i huset har sett en lådcykel utanför. Tror nog inte random person som såg "en lådcykel" i förra veckan så exakt kan namnge märke och modell på den...
Citera
2019-06-09, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solensson
Hur gäller vanlig hemförsäkring i såna här fall?
Är det Force majeure och försäkringen täcker ingenting (utan tilläggsförsäkring)?
Skulle tro att de flesta försäkringsbolag väljer att betala ut pengar även om de skulle kunna hävda Force majeure. Anledningen till detta är att försäkringar handlar om förtroende. Att inte betala ut ersättning riskerar göra att man förlorar kunder i framtiden.

Att behöva riva 57 lägenheter + skador på ytterligare 200 lägenheter är riktigt kostsamt. Jag tror att man betalar ut viss ersättning till drabbade hyresgäster. Värre är det nog för fastighetsägarna.
Citera
2019-06-09, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Vadå "inte skulle skada direkt"? Den som gjort bomben och placerat den där har inte haft någon som helst delaktighet i att ingen blivit svårare skadade eller dött.

Inte om man väntar att detonera tills det är " tomt " på folk i närheten, och det var det väl? Ingen blev väl skadad på plats. Du ser väl logiken.
Citera
2019-06-09, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Efterlysningen är ju på grund av vittnesuppgifter - folk på gatan eller i huset har sett en lådcykel utanför. Tror nog inte random person som såg "en lådcykel" i förra veckan så exakt kan namnge märke och modell på den...

Upprepar mig lite eftersom tråden flödar så snabbt:
Har de gjort en plattsundersökning? i så fall vad är delarna av lådcykeln de hänvisar till i sin förfrågan? Sprängkraften är inte så stor att cyckeln upplöses snarare knycklas ihop en del och då är det ju lätt att ta readpå vilken modell. Folk kan ha sett en lådcyckel men som sen nån cyklat iväg med timmen/dagen
innan tex. vitnen+ plattsundersökning tack.
Citera
2019-06-09, 15:14
Medlem
duqus avatar
Citat:
lådcykckel och vilken model i så fråga. Har de gjort en plattsundersökning? i så fall vad är delarna av lådcykeln de hänvisar till i sin förfrågan? Sprängkraften är inte så stor att cyckeln upplöses snarare knycklas ihop en del och då är det ju lätt att ta readpå vilken modell.
[/url]
"Lådcykeln" kan ev finnas på denna bild-kolla svarta staketet och den kapade bruna sadeln.
https://imgur.com/IzGPnHo
Citera
2019-06-09, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
"Lådcykeln" kan ev finnas på denna bild-kolla svarta staketet och den kapade bruna sadeln.
https://imgur.com/IzGPnHo

Mycket möjligt!
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Har de gjort en plattsundersökning? i så fall vad är delarna av lådcykeln de hänvisar till i sin förfrågan? Sprängkraften är inte så stor att cyckeln upplöses snarare knycklas ihop en del och då är det ju lätt att ta readpå vilken modell. Folk kan ha sett en lådcyckel men som sen nån cyklat iväg med timmen/dagen

Har man funnit delar av en lådcykel så förstår jag intresset. Men annars är det väl ganska vanligt att man ser lådcyklar runt kl 9 på morgonen. Inte ovanligt att även företag inom städ, fastighetsskötsel & liknande kör med lådcyklar. Så om någon bara har sett en lådcykel rulla förbi i närheten så betyder det noll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
OM det visar sig vara en MC-klubb som ligger bakom så bör alla medlemmarnas egendom, inklusive MC, konfiskeras för att betala för skadorna.
Hur tänkte du nu? Det går ju inte att lagföra själva klubben utan bara enskilda medlemmar. Vi har föreningsfrihet och den måste vi värna om så att inte bara ”vissa grupper” får lov att bilda föreningar. En del av ”demokratin” som för den delen håller på att kolappsa...
Citera
2019-06-09, 15:17
Medlem
franges avatar
Citat:

Polisen har inte sagt någonting om en sprängd lådcykel - det är helt och hållet folk här i tråden som har runkat ihop. Det är en som har kört runt på en sådan cykel i området innan sprängningen som man frågar efter.

Från polisens hemsida;
Citat:
Polisen önskar komma i kontakt med personer som har gjort iakttagelser av en specifik typ av cykel i området runt Hamngatan/Ådalagatan, och anslutande kvarter, tiden före brottet. Dels under fredagsmorgonen, men även tidigare än så.

Det gäller en cykel med en låda framtill. Cykeln på bilden kan skilja sig från den cykel vi söker när det gäller färg och annan utformning. Polisen vill också komma i kontakt med ägare till denna typ av cykel, som har parkerat sin cykel i området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in