2019-06-08, 00:17
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Du skapar nog inte ens i närheten så där mycket skada ens med en handfull gubbar dynamit, å då skulle smällen varit enorm ändå. Vad är det, typ ett kilo deg?

Jag skulle gissa på en stor mängd hemmablandning av något slag.

Ja, man kan göra bomber på många olika sätt, recept finns på the darkweb och lite kunskap runt kemi.
Kogödsel som brejvik använde krävs flera hundra kilo av och en skåpbil.

Men som du säger, en hemmagjord sprängdegsladdning låter troligt. Dock så kan gängmedlemmar enkelt importera på något sätt via kontakter, den faktorn får man inte heller glömma.
Citera
2019-06-08, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Nej förlåt, det var ju Mohammed som nyligen gått med i ett MC gäng tydligen och utfört dådet.

Hur vore det om du läste tråden ordentligt?
Personen som polisen finner intressant i utredningen (29-åringen) finns vid namn.
Citera
2019-06-08, 00:18
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Mnja men ändå intressant att veta vilket underlag det var under skjulet eftersom det ger ledtrådar om hur explosionen var i detalj.

Va en bra smäll. Personerna i bostaden som mål. Varför dom inte sköt honom istället är en bra fråga. Kanske för att dom inte visste att han var på plats och ville jävlas lite.
Citera
2019-06-08, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Idiotiskt om det är mc-relaterat. Deras affärsverksamhet kommer bli bramycket svårare att genomföra om det är så.
Jag är inne på samma spår då många länder i världen går hårt åt dom, Nederländerna och Australien som exempel. Dumt att göra sånt här nu och inte ta kål på varandra i skymundan om det måste göras. Kanske andra kriminella grupperingar som vill förstöra MC-gängen så dom kommer åt deras verksamhet.

Sen var ju bomben lite för dåligt placerad för att skada eller döda ett mål men därimot många oskyldiga om det gått riktigt illa. För kraftfull för att vara en varning om det nu inte var inkompetenta bombmakare, dom gör väl i så fall processen kort för sig själv vid nästa försök och hade tur denna gång.
Citera
Bannlyst
Det luktar MENA lång väg om det här.
Citera
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Har du länk till bilder på trafikskolan?

Här, på Maps Streetview.
https://www.google.se/maps/@58.408889,15.6313425,3a,75y,255.29h,88.68t/data=!3m6!1e1!3m4!1smKKQaF6cMtie5Kiun4oDIw!2e0!7i1 3312!8i6656
Citera
2019-06-08, 00:20
Medlem
På adressen så finns det en Khaxxx Boujxxxx 30år gammal som förekommer åtalad i flera vålds brott
han är den enda som sticker ut med flera domar vid olika tingsrätter... han bor på adressen med flera andra med samma efternamn... troligtvis skulle jag tro att han var målet å en vespa eller eu moppe som han ägde/brukar stod i cykel skjulet... det som small var inga gas laddningar eller gasolflaskor det var mycket kompacktare med en brinntid över 6km i sekunden... gasol bangar bara lite men har ingen tryckverkan så balkonger 4 våningar upp lossnar...
Senast redigerad av BrutalusMaximus 2019-06-08 kl. 00:27.
Citera
2019-06-08, 00:21
Medlem
Link04s avatar
Jag tror det faktiskt. Skott annars om han var omöjlig att ha att göra med. Istället blev det fastigheten.
Citera
2019-06-08, 00:21
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Nej förlåt, det var ju Mohammed som nyligen gått med i ett MC gäng tydligen och utfört dådet.

Så du tror inte att det kryllar av utlandsfödda inom kriminella sk. MC-gäng?! ;-) En del av dessa gäng har inte ens Motorcyklar på vykort längre...

Och i stort sett alla har medlemmar med bakgrund ifrån MENA-länder...

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=5752553
Senast redigerad av CHALLETVAERVIGG 2019-06-08 kl. 00:33.
Citera
2019-06-08, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Nä, eller hur..
(FB) Skarp Handgranat inkastad på balkong Linköping - 11/4

En handgranat på en balkong, skojar du? Det är inte ens i samma kategori som denna detonation. Väldigt stor skillnad på en riktad sprängning mot en måltavla, jämfört med detta dåd. Detta har inga likheter med MC-gängens ageranden historiskt sätt. Bara poängterar fakta. MSM drev MC-spåret väldigt tidigt, trots avsaknad av bevis, isf är det en enorm eskalering av MC-gängens våldsyttringar.
Citera
2019-06-08, 00:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flerkonton
Om det finns något man kan slå fast vid det här laget så är det att handgranater och andra liknande apparater är leksaker i jämförelse. Det som hände i Biskopsgården i Göteborg cirka sju timmar innan denna händelse var en skrämseloperation i paritet med vad du pratar om.

Dom har tillgång till större saker än granater. Detta var för att markera och skrämma. Det är min starka teori, då bandidos har gjort värre saker än så.
Citera
2019-06-08, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Här, på Maps Streetview.
https://www.google.se/maps/@58.408889,15.6313425,3a,75y,255.29h,88.68t/data=!3m6!1e1!3m4!1smKKQaF6cMtie5Kiun4oDIw!2e0!7i1 3312!8i6656

Jag pratar så klart om mer detaljerade bilder efter explosionen... suck. Varför skulle jag vilja kolla på google maps? Det har jag för övrigt redan gjort, och konstaterat att man ser halva cykelkuren från trafikskolan så skolan kan så klart påverkas av smällen, vilket var anledningen till att jag påstod det från början. Men på bilden i min svt-länk är det ganska omfattande skador på trafikskolan. Och mycket glassplitter utanför fönstren. Därför är vanartad kanske inne på ett intressant spår. Men det vore bra med mer detaljerade bilder på trafikskolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in