2019-06-07, 21:10
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Vissa medier säger/skriver 100 lägenheter andra 10...
Jag kan räkna fler än 10 urblåsta fönster på en (1) av bilderna, du får avgöra själv.

Jag gissar 10 lägenheter är helt förstörda (innerväggar behöver bytas), 100 behöver bytas fönster (inte rutor, hela fönster med ram och allt).

Angående smällen så blev en bekants barn i Ljungsbro oroliga. (ni får kolla kartan själva)
Citera
2019-06-07, 21:11
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhilton
Jag hamnade efter i tråden och orkar inte läsa ikapp, men jag skrev om det här tidigt i tråden. Tror ni att det är två smällar, eller hur kan trafikskollan se så utblåst ut. I mina ögon ser rutorna ut att ha krossats från insidan, men kan ha fel.
Jag tror vi är helt överens om detta. Mycket märkligt skademönster för en sprängladdning.
Citera
2019-06-07, 21:12
Medlem
Juggernawts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Klockan nio på morron gör detta ovanligt svårt att förstå som ett attentat? Pojkstreck eller min ljudbangsteori ändå.

Knappast pojkstreck, mängden sprängmedel som behövs för att skapa ödeläggelse av denna grad överstiger det pojkar kan komma över, oavsett om de skrapat rent ett tjugotal "bangers".
Ge upp med din ljudbangsteori. Flygplan i överljudsfart skapar en våg av ljudbang efter sig och den skulle ha plöjt genom bostadsområdet som en våg och skulle blåst fler rutor men inte krossat fasader. Har du varit på flyguppvisning nån gång?
Citera
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
2 samtidigt koordinerade smällar, då måste det vara en väldigt seriös bombtillverkare.

Nej tro att det var en explosion med tryckvåg som träffade körskolan värst.

Citat:
Ursprungligen postat av jhilton
Ja, det låter för avancerat. Det var oxå första gången jag hörde något om två smällar. Det borde ha pratats mer om två smällar om så var fallet.

Jag är bombsäker på att det bara var EN smäll. Bor 200 m från platsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mebben
Har försökt plöja genom tråden nu, mycket som skrivits och jag tycker ni missar en annan möjlighet.

När jag var ung (läs 16-19år) var några jag umgicks med väldigt intresserade av att bygga hemmagjorda bomber. Sedan tävlade de i grustaget vem som kunde spränga störst hål. Trädfällning med stor smäll var också populärt.
En av dem lyckades spränga tändanordningen på sitt rum och ärrades för livet i ansikte, bröstkorg och händer.

Är ju faktiskt helt möjligt att det bor en liten hobby-pyrotekniker på adressen som byggt en laddning, gått ner och packat den på sin cykel för att åka iväg och provspränga. Nåt går fel, den exploderar i hanteringen, han blir röd dimma och Linköping börjar oroa sig för MC-krig...
Även möjligt att han gick tillbaka uppför att hämta mer saker efter att cykeln packats och därmed klarade livhanken.

Mycket spekulation, men med tanke på allt annat som framförts i denna tråd ser jag detta som ett helt möjligt scenario.

Möjligt att jag missförstår inlägget. Men att pyroteknikern sprängts och förvandlats till röd dimma i bokstavlig bemärkelse är väl inte troligt eftersom det borde finnas spår på marken av densamme i så fall. Åtminstone nån fuktig fläck.... och/eller något smycke, metalltillbehör från dennes klädsel eller liknande borde ha observerats på platsen tror jag.

Men som sagt om något sprängs utomhus på det här viset så går det mesta av sprängenergin till spillo uppåt och åt sidorna, tryckvågen väljer den enklaste vägen ut från detonationsplatsen. Var ju tur att placeringen inte gjordes mer noggrannt trots allt.
Citera
2019-06-07, 21:13
Medlem
DeMo_Ds avatar
Någon sputnik på twitter säger att man sett ungdomar sticka från platsen på el scooters sådana eldrivna sparkcyklar men inget verifierat. Han skrev invandrare. Men detta kan lika väl vara skitinformation.
Citera
2019-06-07, 21:13
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag tror vi är helt överens om detta. Mycket märkligt skademönster för en sprängladdning.

Ja det är konstigt men tryckvågen kan ha studsat från det mindre huset mittemot attentatsplatsen.

Det iaf min teori.
Citera
2019-06-07, 21:14
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Jag är bombsäker på att det bara var EN smäll. Bor 200 m från platsen.

Håller med dig. En jävligt stor explosion.
Citera
2019-06-07, 21:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Det kan väl du berätta, jag ser inget bakom betalväggen.
Det jag mest syftar på är om BMC gjort detta?
Citera
2019-06-07, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Möjligt att jag missförstår inlägget. Men att pyroteknikern sprängts och förvandlats till röd dimma i bokstavlig bemärkelse är väl inte troligt eftersom det borde finnas spår på marken av densamme i så fall. Åtminstone nån fuktig fläck.... och/eller något smycke, metalltillbehör från dennes klädsel eller liknande borde ha observerats på platsen tror jag.

Men som sagt om något sprängs utomhus på det här viset så går det mesta av sprängenergin till spillo uppåt och åt sidorna, tryckvågen väljer den enklaste vägen ut från detonationsplatsen. Var ju tur att placeringen inte gjordes mer noggrannt trots allt.

Så klart att det skulle finnas spår kvar, tänkte väl mer att de civila vittnen som varit på plats inte sett någon kropp just för att det som fanns kvar numera är i små behändiga portioner utspridda över ett större område.
Citera
2019-06-07, 21:16
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murder Inc.
Att ställa till det där utomhus med enbart tryckvåg pekar på att det var en riktig bomb med rejäl sprängkraft. Beroende på vad man är ute efter kan man snarare ha synpunkter på placeringen. Hade bomben placerats inomhus hade delar av fasaden rämnat.

Kan ju vara bra att veta vad man sysslar med när man handskas med sprängämnen.
Den här jönsen har ju uppenbarligen ingen koll på sprängkraft.

Hade han stulit sprängkraften eller hade han rent av suttit och blandat gödsel och annat själv ? Pågår det tex sprängningsarbeten i Lidköping med omnejd ?
Citera
2019-06-07, 21:17
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Fast vittnen har ju sagt att kratern är under det f.d. cykelskjulet.
Finns det någon bild på 'kratern'?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in