2019-06-07, 14:31
Medlem
Finns det en krater av något slag?
Annars kan man avskriva all form av inflygande föremål.
Eller att en ev bomb varit nedgrävd.

Det behövs inte många kg sprängdeg för att uppnå tryckvågseffekt så det behöver inte vara något stort föremål/behållare/väska.

Är dock ingen expert på området, bygger mina teser på sprängtjänsten i lumpen.
Citera
2019-06-07, 14:31
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Många teorier om detta här. Teori 1. Gasexplosion? Nja en stor gasexplosion kan visserligen åstadkomma stora skador och kraftig tryckvåg men om det skett något sådant borde myndigheterna veta det vid det här laget.
Teori 2. Stridsvagnsmina? Nä absolut inte. En stridsvagnsmina är visserligen betydligt kraftigare än t.ex. en handgranat men en sådan skulle ändå inte kunna åstadkomma detta och ge en tryckvåg som kändes av flera mil från nollpunkten.
Teori 3. Meteorit? Nja en meteorit som kunnat åstadkomma detta hade synts från långt håll på väg ner genom atmosfären. Jag har inte hört något om några sådana observationer.
Teori 4. Potent militärt eller civilt sprängämne. Ja det är väl nästan det enda alternativ som återstår. Behövs dessutom åtskilliga kg av ett högpotent sprängämne (C4, ANFO, hemmagjord gödselbomb mm) för att ge en sådan här tryckvåg. Så jag tror inte att det är något som man tänkt sig frakta mha t.ex. en cykel som någon föreslog.
Citera
2019-06-07, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrufwin
Bristen på övervakningsfilmer är störande, i Oslo/Boston/Stockholm gick det ganska snabbt att identifiera typ av explosion och tillhörande delar.

Här har vi en jävla smäll och ingen som noterat ett bilvrak, stålkulor/spik eller liknande - vi har noll information efter 6 timmar. Frustrerande.

I Sverige har vi inga övervakningskameror. Sänt är ju integritetskränkande.

Tack snälla länsstyrelser och andra myndigheter för att ni skyddar vår integritet!
Citera
2019-06-07, 14:32
Medlem
https://samnytt.se/uppgifter-tungt-kriminell-person-bodde-i-huset-dar-explosionen-skedde/

"Tungt kriminell bodde i huset"
Citera
2019-06-07, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Jag har inte hunnit hänga med i alla inlägg under dagen men kan det vara så att reportrarna inte har riktig koll på skillnaden mellan en tryckvåg och själva ljudet av en explosion? Vet visserligen inte om man rimligen kan ha hört smällen tre mil bort heller.

De uppgifter jag läst där folk känt/hört smällen var Hejdegården samt Ryd. Inget av dessa områden ligger speciellt långt från detonationsplatsen även om det är längre till Ryd.

Bor i hejdegården kanske 800 meter fågelvägen från platsen, rutorna skakade, men jag var inte helt säker på att det inte var åska....så 3 mil känns totalt orimligt.
Citera
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Sedan att någon skulle spränga av en bomb själv klockan 9 på dagen låter väldigt riskfyllt. Många människor i rörelse m.m. Jag känner att det är något som har gått snett.

På denna bild ser det ut som att de största skadorna är på våning 2 & 3. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7237497

Tidpunkterna ska man nog inte hänga upp sig för mycket på, det går alltid att hitta enkla förklaringar till val av vilken sådan som helst, typ

Fast återigen, i stort är skadornas magnitud väldigt jämna över hela fasaden. Det finns inget tydligt "epicentrum". Min amatörmässiga bedömning är återigen att avståndet mellan bomben och fasadens alla delar har varit ungefär likvärdigt, och detta kräver förstås att det smäller på ett visst avstånd.

Noterar också att fasaderna ser ut att vara i princip helt fria från splitterskador. Sådana borde synts tydligt på den vita, putsade fasaden till höger i bild.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Explosionen var så pass kraftig att tryckvågorna kändes på minst en mils avstånd.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7237496

Förvisso, men vad säger det om mängden sprängämne? Jag tänker mer på rimligheten i att forsla dit 50 kg dynamit. Det tar väl rätt stor plats. Men som sagt, jag killgissar bara.
Citera
2019-06-07, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Min gissning är att någon har fixat hemma. Det har gått snett och de har kastat ut föremålet från fönstret. Exploderar i luften.

Min gissning är att laddningen har varit för stor för att "kasta ut genom fönstret".
Citera
2019-06-07, 14:35
Medlem
Fickludds avatar
Enligt document.no har 102 lägenheter skadats.

Kraftig ekplosjon i Linköping – 102 leiligheter skadet
Citera
Medlem
duqus avatar
Luktar lokal uppgörelse där man istället för bosnisk handgranat nu testat med "syrisk" p11-flaska, för skadorna på husen överensstämmer med vad 1st moddad P11-flaska kan orsaka. I Syrien släpper man ut delar av gasen i flaskan och tillsätter annan gas där då innehållet blir en trotylblandning som ger extrema tryckvåger., mycket populär i Aleppo-finns tjogtals med youtube rullar när en p11 skjuts iväg i avloppsrör för att sen knäcka fasaderna på 8 våningshus som oftast faller ihop.
Citera
Medlem
G-punktens avatar
Är det spikat att det var ett cykelförråd och inte ett soprum?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -nickname-
Ja, i lägenheten vid bortsprängda cykelstället. Våning ett.

Då känns K*str*ti spåret super rimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Det enda jag kan tänka mig är kriminellt gäng, typ Hells Angels eller liknande , som skulle plocka bort någon som ligger efter med skulder eller knarkaffär eller liknande, visst kan det ha kopplingar till annan gängkriminalitet , Göteborg och allt vad det diskuterats , men det är faktiskt sällan dom använder den här sprängkraften i bomber, den här var tydligt till för att döda.
Ifall det var en bomb.
Mysterium faktiskt.

Kraftfulla bomber har förekommit tidigare i just denna gängkonflikten. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kva9l4/polisen-misstanker-mord-efter-bilbomb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in