2019-06-07, 12:55
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Min första tanke är en varning mot någon boende.
Finns massor av människor som har kontakt med kriminella på ett eller annat sätt (inte vill betala besyddarpeng, vittnen till brott, avhoppade kriminella, rivaliserande gäng osv osv).
Då finns det ju en vinning i att visa att man inte bryr sig det minsta om oskyldiga skadas eller dör.
Då blir ju ens hot genast ett antal snäpo värre.

Tror mer på den teorin än någon övningsbomb för galna IS'are eller annat terror. Hade man övar så hade man gjort det på nån öde plats för att se effekten utan att polisen dök upp.

Och vet inte om jag läst om radikala muslimaner som övar på dåd. Ofta brukar dom ju skrida till verket skarp direkt när planeringen är klar.

Lite svårt att få varningen att nå fram då man nästan sprängde 19 person i luften och förstörde ett 30+ tal lägenheter. Om det nu inte var någon form utav kollektiv varning
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Får inte ihop skadorna på fasaden med skadorna på trafikskolan.. Är det ngn som lyckats förstå det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Tack för Googlebilden. Bra att se hur det såg ut innan bomben.
Jag har svårt att tänka mig att bomben placerades inuti cykelskjulet. Om du tittat på den här bilden som en debattöre postade tidigare i tråden så ser det ut som om materialet från skjulet har spritts enbart i riktningen mot husen.
https://pbs.twimg.com/media/D8cyBHSXsAAE6FY?format=jpg&name=4096x4096
Hade bomben placerats inuti skjulet så borde det vara en annan spridning på "skjuldelarna"....t.ex. ut mot gatan?

I så fall kan soptunnan som satt på trafikskylten ut mot stora vägen ligga bra till som epicentrum.
Båda finns inte kvar längre.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Tror som många andra, en bomb som gått av i förtid. Kanske förvarats i cykelrummet eller dyligt.

Men vem var målet för bomben, det är frågan. Gäng/Religion/Politiskt-dåd?

Ligger ju nära tillhands att tro att det vore någon islamist men kan inte riktigt förstå målet av bomben, sen och andra sidan har ju inte dessa extremister som utfört dåd varit de vassaste knivarna.
Hoppas vi får svar snart
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Tack för Googlebilden. Bra att se hur det såg ut innan bomben.
Jag har svårt att tänka mig att bomben placerades inuti cykelskjulet. Om du tittat på den här bilden som en debattöre postade tidigare i tråden så ser det ut som om materialet från skjulet har spritts enbart i riktningen mot husen.
https://pbs.twimg.com/media/D8cyBHSXsAAE6FY?format=jpg&name=4096x4096
Hade bomben placerats inuti skjulet så borde det vara en annan spridning på "skjuldelarna"....t.ex. ut mot gatan?
Ja, man måste inte stirra sig blind på att bomben var inne i skjulet. Men den var definitivt i närheten.
Citera
2019-06-07, 12:56
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrekturlack
Hej!

Nej. Se min tidigare skiss. http://www.bilddump.se/bilder/20190607115613-194.71.135.254.JPG
Hade bomben smällt där du ritat in hade inte P-skylten vikts på det sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jag håller med. Dessutom är inte tryckvågen så "rätlinjig" som skisserades. Vi kan jämföra med sprängningen på restaurang Fontainbleau (Norrlandsgatan i Stockholm) nyårsafton 1982. Då spräcktes skyltfönster på Biblioteksgatan. Intressant är kanske att mängden sprängämne som då användes var ca 10-20 kg om jag minns rätt. ANFO som någon har tagit upp är troligen för skrymmande eftersom det krävs minst dubbelt så mycket för sprängverkan motsvarande dynamit och ANFO transporteras ofta i något slags fordon.

Å andra sidan vet vi inte hur skylten såg ut innan smällen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapisterna
Bra bild före efter
https://mobile.twitter.com/jozzipp/status/1136938352631001088
Finurliga kommentarer dessutom under bilden.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Linköping*

OnT: Detta med att de ska bevaka kommunala byggnader. Har någon källa på det. Låter ju onekligen obehagligt.

Dom har garranterat mer info men dom håller käft om det för att undvika skapa panik och skräck hos invånarna. Dom vill ju inte yttra sig om en hotbild finns, så - bara det talar ju för vad som egentligen väntar.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Absolut. Om det går att koppla *rben till Adri*n.

Det finns många K*strati.

Enligt hitta.se så finns det 236 K*strati i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Du menar att dom hade en tankbil med gasol isf en flaska? Då hade splitter av bilen funnits kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av A-barn
Jag har inte läst hela tråden, men tycker att "körskolespåret" är intressant....
Fusk och mutor är vardag i den branschen, det har det skrivits om i decennier. Nu senast :
" I ett fall var det en kille som skrivit provet med tolk och kuggats, en vecka senare åkte han till Vänersborg och skrev provet på svenska och blev godkänd."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rArKAa/kuggade-i-kiruna--godkanda-i-vanersborg
(Aftonbladet hade fler artiklar.).

Tar du inte emot mina mutor och ger mig ett körkort fast jag kör som en grobian och inte fattat en enda trafikregel släpper jag en bomb, typ. Den som tvivlar kan ju köra runt i Stockholmstrafiken en dag, djävligt skrämmande faktiskt att se vilka som kör som fullständiga idioter och i vilka bilar...(BMW, Audi o ibland en Merca....)

Den ska vad jag förstår vara på andra sidan gatan jämfört med där det smällt. Är mer eller mindre avskriven i tråden.
Citera
2019-06-07, 12:57
Medlem
Rodjas avatar
Kommer inte in på Expressen nu...

Skulle det inte vara livesändning med presskonferens där vid kl 13?
Citera
2019-06-07, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surkart1
Finns det gas i huset så är det sannolikt en gas explosion.
Nån som bor eller bott där som kan bekräfta?!

Det finns inget stadsgasnät i Linköping. Och explosionen verkar ha inträffat utomhus, så därför är gas inget troligt alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in