2019-06-05, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madonnita
Har precis fått veta: OB, Zaineb, är dotter till en bekant till mig..
Det hela är rån-grej?..
BOs man jobbar fr kl 17 och sena kvällar.. hon var ensam m barnen strax innan de skulle börja äta.. hon stod i köket förberedde maten när nån bröt upp lägenhetsdörren och attackerade alla som försökt stoppa honom.. hennes äldsta dotter är skadad.. de andra, 2 pojkar, sprang o gömde sig...
Så inga hedersmord lr så.. hennes man är helt knäckt och vårdas för shock...
Kanske mannen har fiender? jag vet inget mer.. umgås mer m hennes mor...

Bor hennes mor i Märsta, eller har bott? Samma namn.
Citera
2019-06-05, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Rånhistorien är lite för långsökt för att vara trovärdig. Om vi antar att det är ett rån utfört av någon, så måste ju den personen känna Zeineb eller hennes man på något sätt. Rånaren måste också känna till att det finns något så värdefullt i lägenheten så att det är värt stora risker och till och med att mörda Zeineb.

Tittar man på de rån i hemmet som har skett mot juvelerare och andra företagare så har gärningsmännen inte dödat sina offer. Varför dödades då Zeineb?

Vi leker i stället med tanken att hennes man eller någon han lejt planerat att mörda Zeineb och få det att se ut som ett rån som gått snett. Att mörda henne utomhus medför mycket större risker, eftersom folk har mobilkameror och GM riskerar att bli förföljd. Bästa sättet är alltså att slå till i hemmet.

GM vet att barnen är hemma. Vad gör han sedan när han kommer in i lgh? Letar han upp Zeineb direkt inne i lägenheten? Verkar han veta hur lägenheten är planerad? Vet han direkt var han ska där inne?

Hur konfronterar han Zeineb? Han kanske skriker: -tala om var du gömt pengarna annars dödar jag dig!! Zeineb som då är skräckslagen kanske säger att hon inte har några pengar gömda, varpå han omedelbart börjar knivhugga henne. Eftersom GM vet att barnen lyssnar så uttalar han rånhotet för att han vet att de sedan kommer att berätta för polisen att det var ett rånförsök. GM hade dock aldrig någon avsikt att råna Zeineb utan enbart att mörda henne. GM kanske snabbt river ut ut par lådor i en byrå för att förstärka fejk-rånet.

Låter som en ganska rimlig teori. Skulle också kunna vara någon från hemlandet som spårat upp sin fångvaktare eller barnens bödel och nu vill hämnas.

Är det trots allt ett ovanligt brutalt och klumpigt rån så är det väl mest troligt någon form av "handelsman" som blev av med både lagret och frugan för att någon av stamkunderna ville slippa skaffa pengar till nåt gram om dagen.
Citera
2019-06-05, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Bor hennes mor i Märsta, eller har bott? Samma namn.

Är osäker.. vill inte just nu fråga släktingarna.. de är verkligen shockade
Citera
2019-06-05, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Då får de ju mindre bidrag, tänk vad hemskt om hon också hade behövt jobba! Sånt kan väl inte gå för sig, då kan hon ju prata med andra män!

Framför allt kan man ha två hyresrätter eller behålla en om man köpt bostad. Den i sin tur kan hyras ut till ockerpris som nästan motsvarar en lön efter skatt.
Citera
2019-06-05, 22:30
Medlem
Citat:
Är osäker.. vill inte just nu fråga släktingarna.. de är verkligen shockade

Har du någon anning vad Zs gubbe/man jobbar med?
Citera
2019-06-05, 22:50
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Har precis fått veta: OB, Zaineb, är dotter till en bekant till mig..
Det hela är rån-grej?..
BOs man jobbar fr kl 17 och sena kvällar.. hon var ensam m barnen strax innan de skulle börja äta.. hon stod i köket förberedde maten när nån bröt upp lägenhetsdörren och attackerade alla som försökt stoppa honom.. hennes äldsta dotter är skadad.. de andra, 2 pojkar, sprang o gömde sig...
Så inga hedersmord lr så.. hennes man är helt knäckt och vårdas för shock...
Kanske mannen har fiender? jag vet inget mer.. umgås mer m hennes mor...
Bosniak?
Citera
2019-06-05, 23:37
Medlem
Har ni lagt märke till hur många som har saleh som efternamn som bor på just den gatan. Minst 15 st undrar om det är släkt
Citera
2019-06-06, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Bosniak?

Vad är Bosniak ?!
Citera
2019-06-06, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback-profilen
Har du någon anning vad Zs gubbe/man jobbar med?

Vet ej faktiskt.. Jag vet att hon led av leukemi och behandlades..
Citera
2019-06-06, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Bosniak?

Ingen av namnen som är kopplade till henne är från balkan, så tror inte det.
Citera
2019-06-06, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FFRDDR
Har ni lagt märke till hur många som har saleh som efternamn som bor på just den gatan. Minst 15 st undrar om det är släkt
Säkert en hel by som invandrat. Alla som besökt Rågsved vet hur kolsvart det är och frågan är om någon ens är vit. Redan på 70-talet var det enda förorten som gick att få en lägenhet snabbt i och det finns ingenting som är fint där. Helt sjuk förort som nog ingen flyttar till frivilligt. Släktfejden kanske just har startat upp? Många Saleh tydligen på samma gata.

Om man åker genom Rågsved tror man att man hamnat i Afrika.
Senast redigerad av gurkelurkan 2019-06-06 kl. 01:36.
Citera
2019-06-06, 01:47
Medlem
Citat:
Vet ej faktiskt.. Jag vet att hon led av leukemi och behandlades..

Ok tack.
Känns som ett sånt här rån inte sker av en slump där för jag tänkte om de var kopplat till mannens yrke .
Alternativet om de hade ett bröllop eller liknande i släkten och tillfälligt förvarade guld hemma. En psykopat hade nog inte bemödat sig att maskera och sig kunnat undfly platsen.
Nej detta lutar åt ngt personligt men avvaktar innan jag utvecklar några teorier. Som GW brukar säga "Hata slumpen"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in