Om vi frånser eventuella nödbestämmelser och liknande straffrihetsgrunder är min bedömning att du skulle fällas.
Min personliga uppfattning är att du inte borde fällas men sett till rådande lagstiftning håller jag det sannolikt. Det straffrättsliga innehavsbegreppet som det är definerat i NJA 1998 s. 604 ger för handen att även ett oerhört kortvarigt innehav av illegala föremål räcker för att nå upp till straffbar nivå. I det nämnda målet handlade det om en s.k. butteryfly-kniv som en individ bad att få titta på varpå en ordningsvakt råkade vandra förbi. Det var klarlagt att kniven inte var hans eller att han hade tagit dit den, domstolen utgick från hans historia att han enbart bett att få titta på den.
I det fallet vilade visserligen HD:s bedömning på att det var en särskilt farlig kniv som saknade legitimt syfte och detsamma bör kunna sägas i ditt fall. Det finns ingen legitim anledning att inneha facklan på den plats du befinner dig, sedan går det att diskutera huruvida det finns ett legitimt syfte men facklor av det slaget men det låter jag vara osagt.