2019-06-04, 20:07
Medlem
Föreställ er följande scenario:
En person några rader framför mig tänder en rökfackla på läktaren under ett idrottsevenemang. Personen släpper sedan ner den på marken där denne står. Om jag plockar upp den från marken och håller i den gör jag mig skyldig till brott mot ordningslagen då?
Rökfacklan brinner ju redan så skadan är redan skedd.

Säg att polisen identifierar mig via arenans kameror. Då kan jag inte neka men kan bestämt hålla fast vid att jag tog upp den från marken när den redan brann. Finns det något mer jag kan säga för att fömildra omständigheterna? T.ex. hävda att jag inte ville ha rök i ansiktet och därför plockade upp den för att röken skulle stiga upp i luften och inte i mitt och andras ansikten. Säg att det även finns vittnen och en video som styrker att jag faktiskt plockade upp den från marken och inte tände den själv.

Citerar Ordningslagen 5 kap. 3 §:

"Pyrotekniska varor får inte utan tillstånd av Polismyndigheten INNEHAS eller ANVÄNDAS på en idrottsanläggning när idrottsarrangemang anordnas där."

Jag har ej innehaft pyroteknik då jag hittat den på marken. Sen beror det på hur man definierar använda men jag anser att själva användadet redan har ägt rum när rökfacklan tändes. Den kommer ju brinna tills den tar slut oavsett om den ligger på marken eller i min hand.

Hur skulle ni bedöma det här fallet?
Citera
2019-06-04, 20:33
Medlem
micro113s avatar
Du använder den ju även om du inte tänt den -- så du skulle åka dit.
Citera
2019-06-04, 20:43
Medlem
Det är klart du inte blir dömd för att du försökte flytta på en rökfackla som höll på att kväva dig.

Att få rätten att tro på den valsen tror jag dock är svårare. Speciellt om det finns video-bevis på att du står och glatt vevar med den.
Citera
2019-06-04, 20:55
Medlem
Om vi frånser eventuella nödbestämmelser och liknande straffrihetsgrunder är min bedömning att du skulle fällas.

Min personliga uppfattning är att du inte borde fällas men sett till rådande lagstiftning håller jag det sannolikt. Det straffrättsliga innehavsbegreppet som det är definerat i NJA 1998 s. 604 ger för handen att även ett oerhört kortvarigt innehav av illegala föremål räcker för att nå upp till straffbar nivå. I det nämnda målet handlade det om en s.k. butteryfly-kniv som en individ bad att få titta på varpå en ordningsvakt råkade vandra förbi. Det var klarlagt att kniven inte var hans eller att han hade tagit dit den, domstolen utgick från hans historia att han enbart bett att få titta på den.

I det fallet vilade visserligen HD:s bedömning på att det var en särskilt farlig kniv som saknade legitimt syfte och detsamma bör kunna sägas i ditt fall. Det finns ingen legitim anledning att inneha facklan på den plats du befinner dig, sedan går det att diskutera huruvida det finns ett legitimt syfte men facklor av det slaget men det låter jag vara osagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in