2019-05-31, 21:03
Medlem
Z
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Att det är skillnad på vad Trump och Kim vill är det nog ingen tvekan om. Jag var mer ute efter vad Kim har för plan mot Trumps utspel eller planer, som ju inte behöver vara detsamma. Vad har Kim för mål med USA egentligen? Tyvärr vet jag för lite för att gör en egen reflektion om saken. Men Kim bör väl ha ett mål med sina ageranden. Både till USA och även andra länder.

Kim vill, som kumabjörn mycket riktigt påpekar, in i värmen.

Problemet är bara, att den värme han vill in i, blir alltmer avlägsen för var dag som går nu, i och med att det är totalt vacuum och stiltje i förhandlingarna, sedan kollapsen i Hanoi, där Kim gjorde bort sig totalt i och med att han visade att sanktionerna verkligen tar hårt. Sanktionerna var det enda han focuserade på vid förhandlingarna och att dessa måste bort. Klumpigt och dåligt skött av Kim och de i Nordkoreas delegation som han nu lägger detta till last för, genom att avrätta vissa och sätta vissa i läger, enligt hitills icke verifierbara uppgifter bör tilläggas. Underrättelsetjänster jobbar för fullt för att få dessa uppgifter bekräftade.

De två, (Kim och Trump) som näst intill blivit ”Orakelförklarade”, av omvärlden de senaste åren, och ser sig själva som ”Stora Statsmän”, för sina vackra ord och fantastiska relationer, vilka sägs grunda sig på ”Det fantastiska konsensusavtalet” man träffade vid det ”Världshistoriska” mötet i Singapore, inser nog idag, att det krävs annat än luftretorik och fotosessions, för att bli kallade ”Stora Statsmän”.

De facto har man ju inte åstadkommit någonting annat än en massa skitprat.

Stora Statsmän, förtjänar epitetet, först efter det, att man genom handling visar att man behärskar disciplinerna Statskonst och Diplomati och levererar vad man säger.

Stora Statsmän vet också att förhandlingar föregås av gediget överläggande, med alla sakkunniga i administrationen, annars fallerar diplomatin direkt vid första möte med motparten. Detta skedde också i Singapore.

Att som Kim avrätta och som Trump avskeda, och köra ”One man shows”, hör nog mer hemma i ”Hustler - Skojarbranschen” än hos seriösa Statsmän.

Kim är den stora förloraren, och riskerar att bli en ännu större förlorare ju längre han väntar med att avveckla kärnvapnen och träffa en deal med Trump. Kim blir förhandlingsmässigt sett svagare och svagare för var dag som går och har egentligen inget annat att göra än att krypa tillbaka till förhandlingsbordet och till korset.

Ännu värre kan det bli för Kim om Trump vinner nästa val, då kommer Trump att vara ännu kaxigare och starkare, vilket gör det ännu svårare för Kim att få till ett avtal med några som helst eftergifter.

Kim bör nog skynda sig och se till att få ett avtal nu. Inser han det? Ytterst tveksamt.

Kim har bråttom, Trump har inte lika bråttom........

I nuläget är det nog ”Hustlern” i WH som har övertaget. Kims kärnvapen sjunker i utpressningsvärde 24/7 nu.

—————

Jag vet inte hur mycket eller hur långt tillbaka i denna tråd Du tagit del, vi har ju avhandlat vad Kim vill vid ett flertal tillfällen tidigare.

En kort uppdatering och reminder:

Vad vill Kim och vilka mål har han framförallt avseende USA/Sydkorea!

1. Behålla makten och överleva med garantier för detta.

2. Helst av allt presidera och styra över ett KOREA, under det Nordkoreanska Juchesystemet. Detta har varit hans far och farfars primärmål, och är även idag Kims målsättning. För att detta mål skall uppnås, måste Sydkorea, antingen acceptera detta frivilligt, eller invaderas och erövras, med våld om så skulle krävas.

3. Splittra alliansen USA/Sydkorea. All US militär bort från Sydkoreanskt territorium.

4. Få alla sanktioner hävda.

5. Få igång investeringar och JV med Sydkorea, primärt.

6. Komma in på Internationella bank och valutamarknaden. (Läs: IMF investeringar) fullständigt orealistiskt under nuvarande regim.

7. Sluta ett fredsavtal med USA.

För att nämna några, av de mål Kim har på agendan.

Dessa verkar det som om Kim vill uppnå UTAN att först avveckla kärnvapnen, villkorslöst.

Amnesti och åtalseftergifter för alla brott som tribunaler/domstolar världen kring har liggandes på vänt för Kim och Nordkorea, är andra frågor Nordkorea vill köra i ”Dokumentförstöraren”.

Det mörknar för Kim, dag för dag........
Senast redigerad av LEMMOR 2019-05-31 kl. 21:20.
Citera
2019-06-01, 11:02
Medlem
Glädjande - Raka och Klara besked från Shangri-La mötet i Singapore!

Japans FM Takeshi Iwaya, meddelade vid sitt tal där idag, ”De krav på att Nordkorea, fullständigt och verifierbart skall avveckla sina kärnvapen, villkorslöst, kvarstår”.

”USA - Sydkorea måste upprätthålla en enad hållning gentemot Kim”.

Tack Japan, för den fortsatt rakryggade och konsekventa hållningen!
Citera
2019-06-02, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Glädjande - Raka och Klara besked från Shangri-La mötet i Singapore!

Japans FM Takeshi Iwaya, meddelade vid sitt tal där idag, ”De krav på att Nordkorea, fullständigt och verifierbart skall avveckla sina kärnvapen, villkorslöst, kvarstår”.

”USA - Sydkorea måste upprätthålla en enad hållning gentemot Kim”.

Vilket mote?
Vad ar Trump mal? Samma som Ryssland, att erova inre Manchuria och halva Korea eller?
Vi har samma asikt om tjockisen den 3:e, men hur kan vi utveckla NK? Tjockisen sitter pa ABC vapen som kan doda tiotals miljoner koreaner och kineser.

off topic: en av mina favorit bocker och filmer ar Abe's "woman in the dunes". He was born in Japanese occupied China in the 30s.
Citera
2019-06-02, 02:41
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Japans FM Takeshi Iwaya,

??
Japans utrikesminister (antar att det är vad FM skall stå för) heter Kono Taro (Japan vill att man även i västvärlden skall respektera japanskt namnordning) och så vitt jag vet finns det ingen Iwaya bland ministrarna ens. Är han vice-utrikesminister, det vi kallar kabinettsekreterare?

---------------
Ser nu att du med FM menar försvarsminister. Stämmer att han heter Iwaya. Är så pass ny att japanska regeringens hemsida inte hunnit uppdateras (eller så har jag en gammal liggande i min cache), sorry för missuppfattningen.
Senast redigerad av Kumabjorn 2019-06-02 kl. 02:47.
Citera
2019-06-02, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
??
Japans utrikesminister (antar att det är vad FM skall stå för) heter Kono Taro (Japan vill att man även i västvärlden skall respektera japanskt namnordning) och så vitt jag vet finns det ingen Iwaya bland ministrarna ens. Är han vice-utrikesminister, det vi kallar kabinettsekreterare?

---------------
Ser nu att du med FM menar försvarsminister. Stämmer att han heter Iwaya. Är så pass ny att japanska regeringens hemsida inte hunnit uppdateras (eller så har jag en gammal liggande i min cache), sorry för missuppfattningen.

Ingen orsak, Iwaya tillträdde ju sent 2018.
Citera
2019-06-02, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Vilket mote?
Vad ar Trump mal? Samma som Ryssland, att erova inre Manchuria och halva Korea eller?
Vi har samma asikt om tjockisen den 3:e, men hur kan vi utveckla NK? Tjockisen sitter pa ABC vapen som kan doda tiotals miljoner koreaner och kineser.

off topic: en av mina favorit bocker och filmer ar Abe's "woman in the dunes". He was born in Japanese occupied China in the 30s.

Mötet jag refererar till är det av IISS anordnade Shangri-la, i Singapore.

https://www.iiss.org/events/shangri-la-dialogue/shangri-la-dialogue-2019

Frågorna är inte hur vi kan ”Utveckla”, Nordkorea, utan:

1. Hur vi kan avveckla Nordkorea, dess nuvarande regim, samt alla vapen dom INTE, skall vara i besittning av.

Först därefter kan vi börja planera en utveckling och framtid för ett Korea

2. Hur vi kan stoppa de Kinesiska, aggressiva - expansionistiska och olagliga intentionerna i Sydkinesiska sjön, samt hoten, från Kina, att med krig slå ner ALLA försök, att bistå Formosa/Taiwan i sin rättmätiga och självklara autonomitet.
Senast redigerad av LEMMOR 2019-06-02 kl. 11:24.
Citera
2019-06-02, 13:34
Medlem
Kumabjorns avatar
Noterar att Rodong Sinmun har blivit mer dogmatisk i retoriken de senaste dagarna. Kan det innebära att en bekräftelse av avrättade diplomater är på gång?
Citera
2019-06-02, 14:17
Medlem
Citat:
Noterar att Rodong Sinmun har blivit mer dogmatisk i retoriken de senaste dagarna. Kan det innebära att en bekräftelse av avrättade diplomater är på gång?

Jag har observerat exakt detsamma.

Det är nog högst sannolikt att en officiell bekräftelse är under utarbetande.
Citera
2019-06-02, 15:10
Medlem
Kim har genomfört besök och ”Ordergivning”, om utökning och modernisering, av så gott som samtliga produktionsanläggningar som är verksamma inom missiltillverkningen.

De tidigare, så förhandlingstaktiskt passande beskeden, att, ”Nordkorea är färdiga med alla tester och all produktion samt logistik” av missiler, visar sig återigen vara bedrägliga lögner.

www.japantimes.co.jp/news/2019/06/01/asia-pacific/north-koreas-kim-visits-factories-linked-missile-launches/#.XPPFMBaeyEe.

NÄR, skall omvärlden inse, att, Kim är lika lite att lita på som sina förfäder, och att han ljugit och bedragit hela världen sedan sitt nyårstal?

Vad sägs om följande uppställning och slutprodukt?

Nyårstalet +
OS-spektaklet +
Singaporemötet +
Hanoimötet +
X antal haussade möten i WH och Pyongyang

=

0.000 - Noll
Citera
2019-06-02, 18:38
Medlem
Citat:
Inte bara de senaste dagarna, jag skulle säga veckorna.
Artiklarna har blivit alltmer aggressiva och närmar sig tonen som var innan Singaporemötet.
Man har även tryckt lite extra m.a.p ideologin den senaste tiden vilket kanske speglar en viss oro hos regimen.
Citera
2019-06-03, 00:26
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Inte bara de senaste dagarna, jag skulle säga veckorna.
Artiklarna har blivit alltmer aggressiva och närmar sig tonen som var innan Singaporemötet.
Man har även tryckt lite extra m.a.p ideologin den senaste tiden vilket kanske speglar en viss oro hos regimen.

Måste erkänna att jag endast följer den sporadiskt, mest eftersom den känns så förbaskat förutsägbar. Men tonläget har tveklöst höjts och erfarenheten visar väl att det kan vara inledningen till "något stort", men exakt vad är naturligtvis som alltid mest öppet för spekulationer.

Om ut i fall att ryktena om avrättningar stämmer - har ju visat sig förr att de varit felaktiga - så kan det ju enbart tolkas som att KJU är gravt besviken på Hanoi mötet, men kanske också lite nervös för att han själv skulle stå med Svarte Petter? Intriger i toppskiktet är ju inte precis något nytt i Pyongyang.
Citera
2019-06-03, 02:10
Medlem
Kumabjorns avatar
Och där dök han upp som gubben i lådan. Kan det vara något slags försök till desinformationskampanj. Få sydkoreanska media att framstå som "Fake News"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in