2019-06-01, 19:11
Medlem
MrFolds avatar
Läste precis en tråd där en person påstår sig ha en ovanligt sexig fru. Ständigt blir hon utsatt för oönskad uppmärksamhet, trots att hon passerat 30 med marginal och har två barn i skolåldern tillsammans med honom. Även när hon är i personens sällskap. Han redogjorde i detalj för hur han avlyssnat samtal mellan män om allt sexuellt de ville göra med henne.

Flera andra medlemmar letade snabbt fram att personen hade ett flertal tidigare forumstarter bakom sig där han kommit med uppgifter om sina personliga förhållanden som inte alls stämde med den berättelse han nu kom med. Detta kommenterades inte av trådstartaren, eller förbigicks med en obegriplig kommentar. Fenomenet är inte ovanligt, det vet nog t ex alla som läser relationstrådarna och liknande forum regelbundet.

Att det inte är förbjudet att trolla vet vi och det behöver inte diskuteras. Min fråga är om det ändå inte finns nån slags gräns när det p.g.a. postarens tidigare historik och ämnesval är uppenbart att ämnet är startat enbart för att tramsa. Alternativt att man kommenterar någon annans inlägg med en egen berättelse som med all säkerhet inte är sann, utan bara ägnad att chockera eller provocera. Exempel: En person som tidigare startat flera trådar om att den är så ensam, nyligen träffat en flickvän, är homosexuell etc kommer nu med en tråd som handlar om att hans fru sen flera år vill variera deras tråkiga samliv genom att ha kiss-och-bajs-sex.

Alternativt: Kan man tänka sig att uppenbara trolltrådar åker på 0.02 och papperskorgas, även om de är ganska detaljerade. Typ någon som kommer med en totalt osannolik historia som bakgrund till en skruvad fråga i juridikforumet? Inkluderat påståenden som inte stämmer med vad personen i andra trådar angivit om sig själv? Kan man tänka sig att ett frekvent trollande som bedöms ha syftet att "tramsa ner" i grunden seriösa forum som Juridik, Relationer och samlevnad etc kan leda till en KFK? Även om det rör sig om inlägg som formellt följer forumets topic och inte bara är en massa one-liners med könsord och kiss och bajs?

Undrar av ren nyfikenhet, men också lite för att höra vad andra tycker.
Citera
2019-06-01, 19:15
Medlem
Turist i tidens avatar
Lite flams och trams har ingen dött av. Snarare är det så att vissa moderatorer tar sitt uppdrag för allvarligt.
Citera
2019-06-01, 19:23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Läste precis en tråd där en person påstår sig ha en ovanligt sexig fru. Ständigt blir hon utsatt för oönskad uppmärksamhet, trots att hon passerat 30 med marginal och har två barn i skolåldern tillsammans med honom. Även när hon är i personens sällskap. Han redogjorde i detalj för hur han avlyssnat samtal mellan män om allt sexuellt de ville göra med henne.

Flera andra medlemmar letade snabbt fram att personen hade ett flertal tidigare forumstarter bakom sig där han kommit med uppgifter om sina personliga förhållanden som inte alls stämde med den berättelse han nu kom med. Detta kommenterades inte av trådstartaren, eller förbigicks med en obegriplig kommentar. Fenomenet är inte ovanligt, det vet nog t ex alla som läser relationstrådarna och liknande forum regelbundet.

Att det inte är förbjudet att trolla vet vi och det behöver inte diskuteras. Min fråga är om det ändå inte finns nån slags gräns när det p.g.a. postarens tidigare historik och ämnesval är uppenbart att ämnet är startat enbart för att tramsa. Alternativt att man kommenterar någon annans inlägg med en egen berättelse som med all säkerhet inte är sann, utan bara ägnad att chockera eller provocera. Exempel: En person som tidigare startat flera trådar om att den är så ensam, nyligen träffat en flickvän, är homosexuell etc kommer nu med en tråd som handlar om att hans fru sen flera år vill variera deras tråkiga samliv genom att ha kiss-och-bajs-sex.

Alternativt: Kan man tänka sig att uppenbara trolltrådar åker på 0.02 och papperskorgas, även om de är ganska detaljerade. Typ någon som kommer med en totalt osannolik historia som bakgrund till en skruvad fråga i juridikforumet? Inkluderat påståenden som inte stämmer med vad personen i andra trådar angivit om sig själv? Kan man tänka sig att ett frekvent trollande som bedöms ha syftet att "tramsa ner" i grunden seriösa forum som Juridik, Relationer och samlevnad etc kan leda till en KFK? Även om det rör sig om inlägg som formellt följer forumets topic och inte bara är en massa one-liners med könsord och kiss och bajs?

Om en TS tidigare har sagt en sak om något, t.ex. sin fru, men i en ny trådstart påstår något helt annat så är det ju ingen som vet vad som är sant eller inte.

Som vanligt måste varje inlägg vägas mot reglerna. Tidigare postningar väger oerhört lätt om ens något.
Citera
2019-06-01, 19:28
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Min fråga är om det ändå inte finns nån slags gräns när det p.g.a. postarens tidigare historik och ämnesval är uppenbart att ämnet är startat enbart för att tramsa.
Jo det skulle jag säga det gör, anmäl kontot för KFK, bifoga förklaring.
Citera
2019-06-01, 19:42
Medlem
retrospectives avatar
I princip alla trådar är ju hypotetiska (eller bör från ett logiskt perspektiv antagas som så), sanningshalten är väl ganska irrelevant. Detta har många väldigt svårt att förstå. Så fort en tråd kommer upp vill folk se TS historik, som om det spelar någon roll. Det gör det inte. Tror jag.
Citera
2019-06-01, 19:44
Medlem
warfighters avatar
Citat:

Jag funderade lite över samma sak faktiskt och kom fram till att jag tycker att den typen av frekvent återkommande påhittade problem sänker kvaliteten på forumet och borde klassas som trams. Sen vet jag inte vilka regler det eventuellt bryter emot eller inte.

Kanske skulle man ha ett delforum för "påhittade moraliska dilemman" eller nåt, där de som vill diskutera uppdiktade problem kan göra det utan att behöva ljuga ihop att det är något som de själva upplevt. Det är ju uppenbart att vissa har ett behov av att prata om "tänk om det vore så att.." och personligen tycker jag det är absolut roligare att diskutera hypotetiska problem än ihopljugna.
Citera
2019-06-01, 20:00
Medlem
Protons avatar
Det är av vikt att skilja på tramstrådar och trolltrådar anser jag.

Trolltrådar är i sammanhanget trådar som radikalt går emot en skribents tidigare uppfattningar och trådstarter (eventuellt som den tråd som ligger till underlag för denna tråd) men som i någon slags kontext faktiskt kan uppfattas som en relativt normal trådstart.

Tramstrådar brukar komma till på småtimmarna i anslutning till att krogarna stänger där någon tycker det är kul att skriva nonsensinlägg för att de kan.

I vilket fall som helst står det moderatorerna fritt att dela ut varningar för 0.03 även för trådstarter om de är för uppenbart löjligt tramsiga, men det är upp till den enskilde moderatorn, likt alla andra varningar, att bedöma vad som är trams eller ej.
Citera
2019-06-01, 20:38
Medlem
Det finns ju ett stort problem här. Om jag har startat två trådar där jag är en 40-årig kvinna i ena tråden och en 20-årig man i den andra, vilken tråd ska jag få en varning för? Och ännu viktigare, när jag startar trådar i framtiden, är jag då en 40-årig kvinna eller en 20-årig man?
Citera
2019-06-01, 20:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Jag funderade lite över samma sak faktiskt och kom fram till att jag tycker att den typen av frekvent återkommande påhittade problem sänker kvaliteten på forumet och borde klassas som trams. Sen vet jag inte vilka regler det eventuellt bryter emot eller inte.

Kanske skulle man ha ett delforum för "påhittade moraliska dilemman" eller nåt, där de som vill diskutera uppdiktade problem kan göra det utan att behöva ljuga ihop att det är något som de själva upplevt. Det är ju uppenbart att vissa har ett behov av att prata om "tänk om det vore så att.." och personligen tycker jag det är absolut roligare att diskutera hypotetiska problem än ihopljugna.

Hur vet du vad som är ett påhittat moraliskt dilemma? Hur vet någon vad som är det och ska avgöra det?

Ett påhittat problem kan vara en av forumets bästa trådar. "Vad skulle handa om...?" kan vara hur intressant som helst ur diskussionshänseende.

Dylika trådstarter finns ju dessutom redan i form av "hypotetisk fråga" om mord, andra brott, relationer, fysik, whatever. "Tänk om det vore så att" finns det massor av trådar om. Behövs ingen avdelning för det. Dessa trådar fungerar ändå som det är nu. Du säger ju själv att du gillar dem och de finns ju så diskutera där.

Trolleri är inte emot reglerna, nej, men självklart kan det bli 0.03 om det är uppenbart. Varje inlägg bedöms ju mot regelverket, så trolleri kan bli alltför uppenbart också.
Citera
2019-06-01, 20:43
Medlem
Att ljuga lite här och var är ju dessutom något som många gör för att skydda sin anonymitet. Om du har slängt ut lite falska uppgifter här och var gör du det avsevärt svårare för folk som vill outa dig. Och det måste man få göra.

Men jag håller med dig om irritationen. Det är jävligt drygt när man lägger ner energi på att hjälpa någon och så visar det sig bara vara ett troll.
Citera
2019-06-01, 20:51
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Men jag håller med dig om irritationen. Det är jävligt drygt när man lägger ner energi på att hjälpa någon och så visar det sig bara vara ett troll.

Jag måste säga lite tvärtom. Det är oerhört kul att tråka ut troll. OK, mata ej trollen, det stämmer, men när det inte är uppenbara troll, men ändå uppenbara om man är insatt i ämnet, då är det kul. Då blir det inte eller trams då det blir en adekvat frågeställning fast ingen är så dum att ställa den egentligen.

Har gjort det massor av gånger, allt inom trådens ämne. Trollet kommer med den ena kommentaren dummare än den andra, det ena förslaget dummare än det andra, försöker utveckla och försvåra tråden och man har svar på allt. Till slut blir det bara tyst i tråden.

Mata ej trollen stämmer för det mesta, men inte alltid.
Citera
2019-06-01, 21:04
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
I princip alla trådar är ju hypotetiska (eller bör från ett logiskt perspektiv antagas som så), sanningshalten är väl ganska irrelevant. Detta har många väldigt svårt att förstå. Så fort en tråd kommer upp vill folk se TS historik, som om det spelar någon roll. Det gör det inte. Tror jag.

Ungefär så ja.

Jag är mycket mer fascinerad över folk som läser en trådstart med ett intressant diskussionsämne och meddetsamma känner att de måste kolla TS historik för att se om TS verkligen har upplevt det han påstår och det han vill diskutera. Det är det verkligt underliga i hela trolldebatten tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in