2019-06-01, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clownpepe
Din existens är ett hot mot miljön.

Även din!
Citera
2019-06-01, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Fast det är ändå rätt viktigt att se respektabel ut och inte gå i gamla trasor. Sluta tjata om kläder nu, denna tråden handlar om flygförbud och att rädda klimatet.
Klimatet räddas knappast av enbart flygförbud. Självfallet är flyg något som bör minskas kraftigt, men det krävs starka åtgärder på många fronter. Konsumtionssamhället med slit och släng är en väldigt stor bov. Likaså köttkonsumtionen. Men ska man vara rent krass är nog grundproblemet att vi helt enkelt är för många i relation till våra utsläpp per person. Vi hade kunnat åstadkomma oerhört mycket för klimatet utan nämnvärda inskränkningar i levnadsstandard om vi minskade jordens befolkning till hälften.
Citera
2019-06-01, 17:56
Medlem
Citat:
Klimatet kan inte vänta längre, tiden för fjolliga flygskatter är över. Vi måste omedelbart stänga ner alla flygplatser i Sverige och göra det brottsligt att flyga.

Flygskatterna kommer inte hjälpa ett dugg, folk kommer flyga lika mycket ändå. Våra politiker måste våga ta klimatet på allvar nu för imorgon är det försent.

Ni får sluta prata om klimatet och ta till handling nu för fan. Vad väntar dom på?

Jag håller helt med!
Om det sker kan jag äntligen få gå i pension!
Jag antar att du avser att staten skall ersätta oss piloter med 100% av vad vi egentligen skulle tjänat fram till vår pensionsålder vid 65?
Citera
2019-06-01, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Det är tillräckligt illa så visst det bästa är att helt sluta flyga det näst bästa att flyga mindre.

Det bästa är ju då att sluta resa helt och hållet. För oavsett hur man reser innebär det en mycket stor miljöbelastning.

Problemet är att förbud också ha en tendens att stoppa all vidareutveckling.

Och återgå till det gamla är inte heller med säkerhet någon lösning. Renodlade passagerarfartyg är värre miljöbovar än flygplan, och fyra miljoner hästar i Sverige skulle prutta metan så det står härliga till.
Senast redigerad av Piggekott 2019-06-01 kl. 18:00.
Citera
2019-06-01, 17:58
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Jag flög mycket förut så jag vet vad jag pratar om. Jag flyger nästan aldrig längre, bara om jag ska på semester eller så.
Vänta lite här nu. Du skriver alltså om förbjuda flyg på grund av miljön men du flyger när du ska på semester eller så. Då resonerar du mot dej själv och vad menar du med eller så? Vad är det som är så du menar???
Citera
2019-06-01, 17:59
Medlem
Lawlines avatar
Med jämna mellanrum så dyker det upp klimatångest personer som vill rädda klimatet. Problemet är att dom har inte insett vad grundproblemet är. Alla deras ideer är endast en temporär nödlösning som inte fungerar i längden. När det kommer en klimatångest person som verkligen säger vad grundproblemet är även om det är jävligt känsligt så är det först då jag kan ta personen på allvar.

Steg 1 identifiera problemet.
Steg 2 åtgärder.

Det är när steg 2 ska verkställas som man ser om klimatångest personerna verkligen menar allvar.
Citera
2019-06-01, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Jag håller helt med!
Jag antar att du avser att staten skall ersätta oss piloter med 100% av vad vi egentligen skulle tjänat fram till vår pensionsålder vid 65?
Eller så skaffar ni ett annat jobb?
Citera
2019-06-01, 18:03
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Jag håller helt med!

Nej ni får söka ett annat arbete såklart. Var glada att ni inte bestraffas för att ha framfört dessa flygande klimatförstörare.
Citera
2019-06-01, 18:09
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Det finns ju faktiskt el-bilar som är bra för klimatet och vädret.
I Stockholm laddas de med el från oljekraftverk. Inte så miljövänligt.
Citera
2019-06-01, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Miljöpartist? Flyget släpper ut mängder av skit som vi bilister får skulden för. Så ja, antingen skrota flygplanen eller höj priset 500 % på flygresor och sänk bensinskatten så bilisterna har råd att köra till jobbet och att andra folk kommer till sverige på semester i sommar så affärerna får lite fart åxå

Ett fullsatt normalt passagerarflygplan drar 0,3-0,4 liter per passagerare och mil. Ungefär som en bil med 2-3 personer i. Kör man ensam släpper bilen ut mer. En Tesla drar mindre el per passagerare och mil än ett tåg om båda är fullsatta.
Citera
2019-06-01, 18:11
Medlem
Citat:
Nej ni får söka ett annat arbete såklart. Var glada att ni inte bestraffas för att ha framfört dessa flygande klimatförstörare.

Stora ord från en hycklare.
Citera
2019-06-01, 18:12
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
I Stockholm laddas de med el från oljekraftverk. Inte så miljövänligt.

Men mycket bättre än fossila bränslen som bensin och diesel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in