2019-05-23, 15:27
Medlem
Kom att tänka på den lilla staden Örnsköldsvik, som har fostrat väldigt många NHL-proffs.
Som jag har fattat det så var det ett helt gäng med hockeykillar från samma kompiskrets,
som blev NHL-proffs. Det är ganska unikt har jag läst nånstans.

Har ni några andra exempel?
Citera
2019-05-23, 15:41
Medlem
Hiemss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Ok, jag kan säga en av dom. Han deltog i Idol- och kom väldigt långt där. Bor i Stockholm.

Inga namn, än.

Så inte vann med andra ord. Jag tror bara du lyckats sämre än ett gäng från din hemstad och du nu tänker att det måste bero på en konspiration och inte på talang.

Sannolikhetsmässigt är det ofta några stycken från varje generation i en stad som blir framgångsrika och kända. Ofta känner de varandra (om inte innan så efter) för att kontakter alltid är värdefullt och för att människor med viss status tenderar att vara på samma ställen och göra samma saker. I ditt fall verkar det ju inte ens vara speciellt högt upp på statusstegen, vilket betyder att nålhuvudet inte riktigt är så litet att kanske vara en person per stad kommer igenom.
Citera
2019-05-23, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiems
Så inte vann med andra ord. Jag tror bara du lyckats sämre än ett gäng från din hemstad och du nu tänker att det måste bero på en konspiration och inte på talang.

Sannolikhetsmässigt är det ofta några stycken från varje generation i en stad som blir framgångsrika och kända. Ofta känner de varandra (om inte innan så efter) för att kontakter alltid är värdefullt och för att människor med viss status tenderar att vara på samma ställen och göra samma saker. I ditt fall verkar det ju inte ens vara speciellt högt upp på statusstegen, vilket betyder att nålhuvudet inte riktigt är så litet att kanske vara en person per stad kommer igenom.

Jag snackar om landslagsmän i två sporter, och åtminstonde en som är med i de kulturella finrummen.
Det är inte så illa pinkat, om man kollar på hur, och på vilket sätt dom har kopplingar till varandra.
Det är en ganska snäv krets av människor dom kommer ifrån.

Sen är det inte bara storstäderna som producerar kulturfolk.
Citera
2019-05-27, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longballhitter
Du menar att alla de retards som jobbar på SR/SVT är inavlade eller har fått sina jobb via korruption och nepotism?

Lydia Farran-Lee arbetar med kultur på SvT såg jag i samband med Gardet-grejen när SvT kulturredaktionen var på tapeten. Och hon är väl troligen släkt med skribenten Stephen Farran-Lee? Kanske rent av dotter till honom och Åsa Beckman Farran-Lee. Syrran Eva Beckman på SvT.

Men ingen kan förstås bevisa att det isåfall varit nån variant av nepotism bakom att just Lydia fått en fast tjänst där. Vet f ö inte ens vem hon är, men efternamnet klingade ju bekant.
Citera
2019-05-27, 17:48
Medlem
Läs och lär!

http://isobelsverkstad.blogspot.com/2007/02/la-famiglia.html

/Johan
Citera
2019-05-29, 14:51
Medlem
Uncle Dukes avatar
Är du dum i huvudet? Du vill diskutera ett gäng kändisar, men vill inte avslöja vilka kändisar det handlar om! Vad fan förväntar du dig att folk ska skriva?
Citera
2019-05-30, 05:20
Medlem
Det finns så väldigt mycket att berätta om, som man inte kan berätta om.

Därför säger jag inget mer.
Citera
2019-05-30, 14:25
Medlem
tyco_hundens avatar
Eftersom ingen fri marknad inom kulturen existerar i Sverige blir ju kvaliteten lidande, de som kommer in gör det på kontakter och bara några få tar sig förbi nepotismbrandväggen, dessa är dock ofta briljanta och omöjliga att neka, dessutom lämnar de generellt Sverige ganska fort.
Måste man tävla med sina förmågor brukar det också ibland komma inbördes närstående grupper, då kompetens kommer främst från nära samröre med andra likartat kompetenta eller mer kompetenta.
Att avstå från svensk kultur har gjort mitt liv mycket rikare, så många fler kulturskapare internationellt som tvingats tävla sig till sina platser och kvaliteten gör sig tydlig.
Citera
2019-05-30, 19:26
Medlem
butofcourses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag vet hur det ligger till på kulturfronten, Det är så att en hel drös nyare kulturpersonligheter
i Sverige har band med varandra ur en ganska snäv krets av människor.
Jag känner till en sådan gruppering av människor. Det här är Sveriges svar på "Young Guns".
Den här kretsen av nyare kulturpersonligheter i Sverige, består av skådisar, sångare, fotbollsproffs,
poliser och ishockeyspelare. Alla har sin bakgrund i en viss förort i en
svensk stad. Några få familjer från den förorten har fostrat väldiga karaktärer inom den
svenska kulturen. De har numera ett visst inflytande, kan man säga.

Som exempel från USA så kan jag nämna Sheen familjen i Hollywood.

Tänkte ställa frågan: Är det likadant i flera andra länder? Alltså att ganska tongivande figurer inom
kultursfären kommer ur en ganska snäv krets av människor, som känner varandra, sen tidigare?

Diskutera

Dorsins?
Citera
2019-05-30, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butofcourse
Dorsins?

Dorsins visste jag inte om, men i det här fallet syftar jag inte på dem, utan på
två andra familjer, K.och S.

Men känner ni till andra grupperingar, kanske i utlandet?
Senast redigerad av pk2 2019-05-30 kl. 22:01.
Citera
2019-06-03, 14:34
Medlem
Det är inte hugget i sten, att det är Stockholmskultur, som ska gälla dom närmaste 200-åren.

Borde ni inte bejaka nya influenser?
Citera
2019-06-03, 14:39
Medlem
edit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in