2019-05-29, 09:34
Medlem
develis avatar
Pianolärarinnan ringde Hannas mor för att beklaga sorgen, fråga om hon hade cancer samt om hon trodde att Hanna var skyldig.

Anhöriga har som sagt fått fortlöpande information under förundersökningen.

Hannas mors ord är intressanta jämfört med att FuL betonade dvs:
båda kunde agera trots stora mängder läkemedel i kroppen.
Citat:
Ursprungligen postat av missan27
Nej Moas mormor sa inget om det. Jag frågade inte nåt om sånt heller.
Det enda hon sa om dådet var att ” polisen säger båda har gjort det ”.
Citat:
När jag sa till henne att jag inte trodde det var Hanna så sa hon ” dom har gjort det tillsammans , polisen säger det”.
Citera
2019-05-29, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Pianolärarinnan ringde Hannas mor för att beklaga sorgen, fråga om hon hade cancer samt om hon trodde att Hanna var skyldig.

Anhöriga har som sagt fått fortlöpande information under förundersökningen.

Hannas mors ord är intressanta jämfört med att FuL betonade dvs:
båda kunde agera trots stora mängder läkemedel i kroppen.

Du försöker som vanligt att vrida till det.

Kunde agera? En kunde strypa och den andra kämpa emot. Vi vet inte hur höga halter sömnmedel de hade i blodet heller. En insomningstablett en timme innan? Man ska t.ex inte köra bil förrän eftermiddagen om man tagit två sömntabletter kvällen innan. https://svenska.yle.fi/artikel/2013/10/08/kor-inte-bil-om-du-tagit-

Hannas mamma lät antingen oengagerad eller ”apatisk” tycker jag. Det var flera månader efter alla dött. Borde hon inte bett att få läsa brevet också? Å andra sidan så återuppstår ingen pga det och man kanske inte vill läsa.
Citera
2019-05-29, 10:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du försöker som vanligt att vrida till det.

Kunde agera? En kunde strypa och den andra kämpa emot. Vi vet inte hur höga halter sömnmedel de hade i blodet heller. En insomningstablett en timme innan? Man ska t.ex inte köra bil förrän eftermiddagen om man tagit två sömntabletter kvällen innan. https://svenska.yle.fi/artikel/2013/10/08/kor-inte-bil-om-du-tagit-

Hannas mamma lät antingen oengagerad eller ”apatisk” tycker jag. Det var flera månader efter alla dött. Borde hon inte bett att få läsa brevet också? Å andra sidan så återuppstår ingen pga det och man kanske inte vill läsa.
Vad Hannas mor läst framkom inte. Hon har sorg.
Skulle du pladdra på när det är en vilt främmande människa som ringer och frågar om Hanna hade cancer och diskuterar skuldfrågan?
Skulle du låta glad om Hanna sett till att hennes barn är döda?

” polisen säger båda har gjort det ”.
dom har gjort det tillsammans , polisen säger det”.

"Det" är mord på två barn.

Det vore helt ovidkommande och ointressant att betona att de varit kapabla att agera gällande annat än vad förundersökningen utreder:
mord på två barn.

" båda föräldrarna hade stora doser lugnande läkemedel i sina kroppar - dock inte dödliga doser, och dock inte så mycket så att de inte heller har kunnat agera."
Senast redigerad av develi 2019-05-29 kl. 10:25.
Citera
2019-05-29, 10:44
Medlem
Citat:
Vad Hannas mor läst framkom inte. Hon har sorg.
Skulle du pladdra på när det är en vilt främmande människa som ringer och frågar om Hanna hade cancer och diskuterar skuldfrågan?
Skulle du låta glad om Hanna sett till att hennes barn är döda?

"Det" är mord på två barn.

Det vore helt ovidkommande och ointressant att betona att de varit kapabla att agera gällande annat än vad förundersökningen utreder:
mord på två barn.

" båda föräldrarna hade stora doser lugnande läkemedel i sina kroppar - dock inte dödliga doser, och dock inte så mycket så att de inte heller har kunnat agera."

Du fortsätter fabulera. Polisen också i det här fallet. Läs obduktionsprotokollet istället. Där finns fakta. Där står att de hade SÖMNMEDEL i blodet.

Klart som f-n att mamman hade sorg. Större sorg än någon av oss kan sätta oss in i. När sorgen avtar uppstår frågorna. Det viktiga med iakttagelsen var att Hannas mamma INTE HADE LÄST AVSKEDSBREVET SJÄLV efter flera månader. Hon hänvisade till vad polisen påstått.
Citera
2019-05-29, 10:46
Bannlyst
Så du tänker dig att alla diagnoser, insatser och slutsatser som skånsk sjukvård, skola och polis producerar bör misstros?

Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tro det eller ej, men år 2018 hade utredarna också ett antal olösta mordfall från föregående år. Bland annat ett från januari 2017 på en 16-årig kille som man tror sköts ihjäl av misstag och som man säkert känner press att lösa.

Dessutom, precis som du säger, ett stort antal skottlossningar. Och överfallsvåldtäkter och sprängningar och åldringsrån och gaturån och gängkriminalitet och droghandel. Det ör trots allt Malmö ...

Ändå tror så många att polisen gjorde sitt yttersta just här, vände på varenda sten.

Och man tror inte på att flickornas hemundervisning var i fara, trots att skolan bevisligen stod inför stora besparingskrav.

Hur sorgligt det än är, så är det pengarna och tillgängliga resurser som styr. Alldeles för ofta.

Så även om någon utomstående hade gjort en orosanmälan är det inte säkert att den hade lett någonstans.

Även om föräldrarna hade sökt psykologisk eller psykiatrisk hjälp är det inte säkert att de hade fått någon - åtminstone inte inom rimlig tid.

De flesta borde väl ha hört talas om den allt sämre välfärden, om svårt handikappade barn som fråntas sina assistenter, om växande vårdköer.

Men som ändå tror att skolan, polisen, sjukvården osv gjorde helt oklanderliga insatser i just det här fallet. Med snabbdiagnos på Moa på Lunds lasarett osv.

Som jag känner till den landsänden är jag inte alls lika övertygad.
Senast redigerad av Krmkr 2019-05-29 kl. 11:11.
Citera
2019-05-29, 11:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Du fortsätter fabulera. Polisen också i det här fallet. Läs obduktionsprotokollet istället. Där finns fakta. Där står att de hade SÖMNMEDEL i blodet.

Klart som f-n att mamman hade sorg. Större sorg än någon av oss kan sätta oss in i. När sorgen avtar uppstår frågorna. Det viktiga med iakttagelsen var att Hannas mamma INTE HADE LÄST AVSKEDSBREVET SJÄLV efter flera månader. Hon hänvisade till vad polisen påstått.
Herregud vilket vilket patetiskt halmstrå.
Jag skrev läkemedel och du korrigerar helt ovidkommande med att det står sömnmedel?
Oavsett så HAR DE KUNNAT AGERA BÅDA TVÅ. Det är sensmoralen.
Avskedsbrevet diskuteras inte utifrån samtalet. Sluta ljug om att hon inte läst det.

Ja - mamman hade sorg. Hon känner inte missan heller. Därför sprudlade hon nog inte i samtalet som du kallade "oengagerad" samt "apatisk".

Samtidigt är allt detta luskande intressant om skuldfrågan och där Hannas mor snarare säger att de agerade tillsammans - "gjort det" vill säga:

Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Nu är jag lite för korkad som avslöjar sig själv.
Men jag är Missan och jag var Moas pianolärare innan Oskar mördade henne .
Pianoläraren anser att O är skyldig till trippelmord. Pianoläraren ringde Hannas mor och får inte bekräftat att Hanna är oskyldig.

Det samma som Solglittret frenetiskt har som agenda samt att det är Oskars anhöriga som styr och ställer gällande mörkläggandet kring skuldfrågan.
Solglittret:
Citat:
Men polisen vet nog vem som till slut utförde samtliga mord, men just det - vem som gjort vad - har polisen valt att inte gå in på. Istället berättar man rätt utförligt om analyser av namnunderskrift och genomgång av datorer.
Man sätter helt enkelt lyset på andra saker istället. Antagligen med anhörigas goda minne.

Ska man vara riktigt konspiratorisk och tolka polisens lyse på vissa saker och avsiktliga tystnad om annat kan man ju fundera över varför polisen inte vill uppge turordningen heller. Kanske H mördades först?
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Polisen hade kunnat säga som dom i o f s sagt att O och H har planerat detta gemensamt men det var pappan som ströp alla. Varför undviker man just det? Berätta för allmänheten som det är. Då hade dom flesta slutat spekulera.
Så drygt 1.5 månad efter den dialogen ringer pianoläraren till ACA och påstår att Solglittret och hon får samma information - att Hanna är rentvådd?
Citat:
Missan27:
Nej. Hon sa exakt samma sak till oss båda. Detta kommer att komma fram så småningom. Jag är glad för att Hanna rentvåddes. Jag har alltid vetat att Hanna aldrig skulle kunna mörda sina barn.
Solglittret kommer till märklig undsättning gällande diskussionen om att Hanna är rentvådd - med en förklaring om tre mordoffer? Samt att barnen mördats av endast en ensam person?
För "Åklagare" ACA har sagt det gällande Bjärred"målet":
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Senast redigerad av develi 2019-05-29 kl. 11:20.
Citera
2019-05-29, 12:26
Medlem
Citat:
Herregud vilket vilket patetiskt halmstrå.
Jag skrev läkemedel och du korrigerar helt ovidkommande med att det står sömnmedel?
Oavsett så HAR DE KUNNAT AGERA BÅDA TVÅ. Det är sensmoralen.
Avskedsbrevet diskuteras inte utifrån samtalet. Sluta ljug om att hon inte läst det.

Ja - mamman hade sorg. Hon känner inte missan heller. Därför sprudlade hon nog inte i samtalet som du kallade "oengagerad" samt "apatisk".

Samtidigt är allt detta luskande intressant om skuldfrågan och där Hannas mor snarare säger att de agerade tillsammans - "gjort det" vill säga:

Pianoläraren anser att O är skyldig till trippelmord. Pianoläraren ringde Hannas mor och får inte bekräftat att Hanna är oskyldig.

Det samma som Solglittret frenetiskt har som agenda samt att det är Oskars anhöriga som styr och ställer gällande mörkläggandet kring skuldfrågan.
Solglittret:

Så drygt 1.5 månad efter den dialogen ringer pianoläraren till ACA och påstår att Solglittret och hon får samma information - att Hanna är rentvådd?

Solglittret kommer till märklig undsättning gällande diskussionen om att Hanna är rentvådd - med en förklaring om tre mordoffer? Samt att barnen mördats av endast en ensam person?
För "Åklagare" ACA har sagt det gällande Bjärred"målet":

Varför dessa långa haranger? Om annat. Bevisa bevisningen med bevisningen. Jo, vi vet vad polisen sagt men ingen vet vad som stod i FUP:en eller brevet förutom några poliser. Hannas mamma verkade i alla fall ovetande flera månader efter allt hade hänt. Frågan är om alla eller ens någon anhörig fått se brevet i sin helhet.

Frågan handlade om varför polisen kallade sömnmedel för ”lugnande” istället?

Du väljer också att upprepa missinformationen. Varför gör du det? Obduktionsprotokollet visade på sömnmedel. Basta! En knapp timme efter en insomningstablett är du tung som bly men lite senare kan du agera. Ett exempel men ingen av oss vet faktiskt nivåerna!

Här fick polisen på sig ett år på att formulera sin slutsats. Det blev mest repetition men de verkade ha fått kravet på sig att redovisa dödsorsakerna. Löfte från journalistkåren om att glömma ärendet? Polisen följde ett manus och upprepade felet två gånger. Var de inkompetenta, missledande eller slarviga?
Citera
2019-05-29, 12:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Varför dessa långa haranger? Om annat. Bevisa bevisningen med bevisningen. Jo, vi vet vad polisen sagt men ingen vet vad som stod i FUP:en eller brevet förutom några poliser. Hannas mamma verkade i alla fall ovetande flera månader efter allt hade hänt. Frågan är om alla eller ens någon anhörig fått se brevet i sin helhet.

Du väljer också att upprepa missinformationen. Varför gör du det? Obduktionsprotokollet visade på sömnmedel. Basta! En knapp timme efter en insomningstablett är du tung som bly men lite senare kan du agera. Ett exempel men ingen av oss vet faktiskt nivåerna!

Här fick polisen på sig ett år på att formulera sin slutsats. Det blev mest repetition men de verkade ha fått kravet på sig att redovisa dödsorsakerna. Löfte från journalistkåren om att glömma ärendet? Polisen följde ett manus och upprepade felet två gånger. Var de inkompetenta, missledande eller slarviga?
Jag vet mer än väl vad som sagts på PT och vad som står i FUP. Så lägg ner ditt sidodravel:
Jag diskuterar att båda har kunnat agera och det är en mordutredning som handlar om två barn.

Haranger? Det löper ju samman som en röd tråd?

Missan påstår att O mördat barnen.
Missan kontaktar Hannas mor.
Missan vill få fram att Hanna är oskyldig.
Missan misslyckas.
Missan kontaktar ACA.
Missan påstår att Hanna är rentvådd.
Missan påstår sig ha fått samma uppgifter som solglittret.
Solglittret undrar vad som skiljer sig - för hon har samtalat med ACA likaväl.
Citat:
Löfte från journalistkåren om att glömma ärendet?
Missan kontaktar Höglund och med tanke på missans grundinställning om Oskar som trippelmördare så undrar jag likaväl vad Höglund spekulerar kring?
Hon tror ju att anhöriga och polisen döljer nåt:
"något fördolt som kanske polisen och de anhöriga känner till men som inte får komma ut."

Får väl hoppas att hon inte konspirerar så här pinsamt i boken iaf.
Senast redigerad av develi 2019-05-29 kl. 12:47.
Citera
2019-05-29, 16:26
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Jag vet mer än väl vad som sagts på PT och vad som står i FUP. Så lägg ner ditt sidodravel:
Jag diskuterar att båda har kunnat agera och det är en mordutredning som handlar om två barn.

Missan misslyckas.
Missan kontaktar ACA.

Missan kontaktar Höglund och med tanke på missans grundinställning om Oskar som trippelmördare så undrar jag likaväl vad Höglund spekulerar kring?
"något fördolt som kanske polisen och de anhöriga känner till men som inte får komma ut."

Att överhuvudtaget sitta och spekulera om saker, och inte säga att man spekulerar, när man är en namnkunnig journalist känns väldigt.... obskyrt. Om det är rätt ord. Om man gör det privat är det ju en helt annan sak. Men det känns som om det är en bra idé att granska boken.

Att också påstå att H är "rentvådd" är ju nys. Från vad? Polisen har ju klart och tydligt meddelat, flera gånger, att beslut och planering var i samförstånd. Hur kan man bli rentvådd då? Jag läste också att mormor sagt att "båda gjorde det säger polisen". Och ändå frångår man t o m mormors uttalande. Jag förstår inte. Begriper man inte vad som sägs eller är det enbart selektivt? Om man blundar så finns det inte. Det kanske är den metoden man kör med? Det är klart, vill man inte se så kanske man mår bättre, och ingen vill ju må sämre. Så är det nog.
Citera
2019-05-29, 16:35
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:

Riktigt så är det inte. Man kan ta en stor dos sömntabletter. Är man uppe och gör saker, och dessutom i den här situationen med (antagligen) massor av adrenalin, så är det inga problem att "agera". Det är först när man lägger sig ner och kopplar av som kroppen går i vila på tabletterna. Det tar inte så himla lång stund att ta livet av barnen. En kvart? Halvtimme? Sen är det ju så att de kan ju faktiskt agerat INNAN man tog tabletterna, och först därefter petat i sig en massa sömnmedel. Det var en STOR dos enligt polisen, inte bara spår vad gäller föräldrarna. De kunde ju inte ens se i vilken ordning de avlidit, förutom O då som dog sist.

EDIT: Sen kan man fundera på varför alla som är FÖR "fria-Hanna" är så otroligt tillitsfulla när det gäller "någons" uttalande om att en person dödat alla tre? Och tror stenhårt på detta. En uppgift som man dessutom får höra i andra eller tredje hand och inte ens går att verifiera. Samma tillitsfulla postare tvivlar starkt på att kriminaltekniker lyckats påvisa äktheten i namnteckningarna (vilket faktiskt är verierat på presskonferens och media), och därmed förvillat hela utredningen och dessutom mörklägger. "Lite" motsägelsefullt kan jag tycka.
Senast redigerad av Flashig78 2019-05-29 kl. 16:52.
Citera
2019-05-29, 16:59
Medlem
Citat:

Missan misslyckas.
Missan kontaktar ACA.

Jag förstår inte riktigt... diskuterar du med Missan? Missan har inte funnits med i tråden på VÄLDIGt länge. Inte Solglittret heller. Ändå handlar så många inlägg om dem...
Citera
2019-05-29, 17:06
Bannlyst
Citat:
Helt missat! Vet vi det?

Jag vet såklart inte vad du missat eller vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in