2019-05-27, 21:06
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det du länkar till är något annat. Det inlägg jag tyckte att du skulle svara på är alltså det här:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Citera och svara på inlägget, eller säg att du inte vill så skall jag inte be dig igen.

Men lär dig länka ordentligt, du länkar ju till en hel sida varje gång.
Citera
2019-05-27, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Håller med dig! Känner folk som jobbar med detta och de bekräftar detsamma. Måste vara en oerhört pressande situation för dem att veta att de aldrig räcker till.

Ja, och situationen har varit så i flera år. Hur dom än gnetar blir högarna aldrig mindre snarast ökar dom dagligen. Tänk att aldrig få känna sig nöjd och tillfredsställd över arbetet. Risken för att bli utbränd måste vara gigantisk hög!!!!

Polisen är väl medvetna om situationen men deras arbete försämras likväl då häktade måste släppas då svar på inskickat material aldrig anländer i tid. Polis och Åklagare försöker förklara att dom väntar på svar, men möts av misstro av den oinsatta allmänheten. *SUCK*
Citera
2019-05-27, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Förstod inte Lena att man kan få fiender av att ligga med andras män ?
Hade ingen aning om att hon levde så ?

Exakt hur sanningen ser ut vet ingen. För mig liknar det, jag ofta stött på, Blaiming-the-Victim, som inte kan försvara sig.

Skulden ligger alltid hos förövaren. Oavsett. Hittills handlar det mest om rykten och spekulationer av anonyma skribenter. Självklart har väl LW haft andra relationer än SD, men om någon fler varit gift återstår att bevisa.

Hur det förhåller sig visar sig nog. NU drabbar skitsnacket bara de efterlevande, någon nytta för att lösa mordet ger det inte då det inte innehåller något med substans.
Senast redigerad av Remark 2019-05-27 kl. 21:31.
Citera
2019-05-27, 21:31
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, och situationen har varit så i flera år. Hur dom än gnetar blir högarna aldrig mindre snarast ökar dom dagligen. Tänk att aldrig få känna sig nöjd och tillfredsställd över arbetet. Risken för att bli utbränd måste vara gigantisk hög!!!!

Polisen är väl medvetna om situationen men deras arbete försämras likväl då häktade måste släppas då svar på inskickat material aldrig anländer i tid. Polis och Åklagare försöker förklara att dom väntar på svar, men möts av misstro av den oinsatta allmänheten. *SUCK*

Exakt! De får tyvärr arbeta efter politiska (mycket dåliga och inte sällan utan verklighetsanknytning) beslut som tagits för flera år sen. Precis som med alla andra viktiga jobb: Polis, läkare, räddningsstjänst, försvaret, med fler, så ligger våra beslutsfattare 10-20 år efter den verkliga utvecklingen. Tyvärr tror många av dem (beslutsfattande politiker) att hela Sverige ser ut som Stureplan eller Danderyd. Vilket innebär att varken beslut, utbildningar eller resurser har satts igång i god tid.

Jag är övertygad om att det fortfarande finns viktiga svar de väntar på från NFC. Jag är lika övertygad om att Polis och ÅK är säkra på att de har rätt MGM. De VET att detta - tyvärr - tar tid och kan inte jaga upp sig för det, då andra fall löses under tiden de väntar.

Och även om det självklart inte är roligt att vänta och behöva hålla låg profil, så gör de med högst sannolikhet exakt det som är de ska göra, ur ett rättsligt perspektiv.

Jag, personligen, är säker på att de kommer att lösa detta.
Citera
2019-05-27, 21:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Det finns tydligen en risk för övertro på forensiska undersökningar nuförtiden. Fenomenet är känt som "CSI-effekten", eftersom det tros ha sitt ursprung i de nya populära kriminalserierna som ofta fokuserar väldigt mycket på teknisk bevisning:
However, the increased demand for forensic evidence can cause an unmanageable workload for forensic laboratories. Some crime labs process several thousand cases every year. Many law enforcement agencies have insufficient storage space for the increasing amount of physical evidence they collect. In some investigations, DNA evidence is not collected simply because there is not enough space to store it properly.
https://en.wikipedia.org/wiki/CSI_effect
Senast redigerad av Draifos 2019-05-27 kl. 21:54.
Citera
2019-05-27, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Exakt! De får tyvärr arbeta efter politiska (mycket dåliga och inte sällan utan verklighetsanknytning) beslut som tagits för flera år sen. Precis som med alla andra viktiga jobb: Polis, läkare, räddningsstjänst, försvaret, med fler, så ligger våra beslutsfattare 10-20 år efter den verkliga utvecklingen. Tyvärr tror många av dem (beslutsfattande politiker) att hela Sverige ser ut som Stureplan eller Danderyd. Vilket innebär att varken beslut, utbildningar eller resurser har satts igång i god tid.

Jag är övertygad om att det fortfarande finns viktiga svar de väntar på från NFC. Jag är lika övertygad om att Polis och ÅK är säkra på att de har rätt MGM. De VET att detta - tyvärr - tar tid och kan inte jaga upp sig för det, då andra fall löses under tiden de väntar.

Och även om det självklart inte är roligt att vänta och behöva hålla låg profil, så gör de med högst sannolikhet exakt det som är de ska göra, ur ett rättsligt perspektiv.

Jag, personligen, är säker på att de kommer att lösa detta.

Jag hetsar inte upp mig för att det tar lite tid. För drygt ett år sedan då Lena anmäldes saknad, DÅ var varje timme avgörande men NU när man kompletterat med ytterligare material så är det inte akut på det sättet. Får man bara in slutliga svar på det som återstår. Så kanske knuten löser upp något.

Bjärred-fallet, där samtliga i familjen var döda (familicide) var också icke-prioriterat ärende, där tog det NFC ett år att komma med analyssvar.
Citera
2019-05-27, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fräscha upp mitt minne.
Var det EGT som skrev något om att ML verkat reagera negativt på Läckö(?) eventet när hon hade varit där med B*hold*rX?
Och när var Läcköeventet?

Läcköeventet ska ha varit 21 - 23/4 -18, skriver EGT i ett inlägg.

Jepp, EGT har skrivit att ML var irriterad
över att LW skulle ha varit intim med
B*hold*rX under Läcköeventet.
(Uppgiften finns med i mitt inlägg från
igår, som du länkat till idag ;-))

Om det är fakta det EGT delger oss,
går jag dock ej i god för.
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2019-05-27 kl. 22:02.
Citera
2019-05-27, 21:58
Medlem
landbandys avatar
Det enda som gör mig lite fundersam är ju att SD är kolugn och lever vidare som vanligt som en person som inte är skyldig .

Så det kan ju faktiskt vara en random mördare som Lena råkade på .

För det vore ju helt åt fanders ifall SD blir dömd, om han är oskyldig.
Senast redigerad av landbandy 2019-05-27 kl. 22:02.
Citera
2019-05-27, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det finns tydligen en risk för övertro på forensiska undersökningar nuförtiden. Fenomenet är känt som "CSI-effekten", eftersom det tros ha sitt ursprung i de nya populära kriminalserierna som ofta fokuserar väldigt mycket på teknisk bevisning:
....the increased demand for forensic evidence can cause an unmanageable workload for forensic laboratories. Some crime labs process several thousand cases every year. Many law enforcement agencies have insufficient storage space for the increasing amount of physical evidence they collect. In some investigations, DNA evidence is not collected simply because there is not enough space to store it properly.
https://en.wikipedia.org/wiki/CSI_effect

Visst, sedan har ju detta med IT ökat helt naturligt med teknikens utveckling. Men skillnaderna mellan rättssystem, organisationer är så stora mellan USA och Sverige att det är svårt att jämföra fullt ut.
Citera
2019-05-27, 22:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ja, det måste verkligen kännas otacksamt.
Alla är irriterade på de långa väntetiderna, polis, åklagare och allmänhet.

Samtidigt kanske en del kan känna sig nöjda för sin egen del, när de kanske lyckats lösa ett problem med ett prov/analys och kunnat bidra med pusselbitar så att mord kunnat lösas. Alldeles säkert måste det kännas skönt att kunna bidra med att te x ett mord kan lösas tack vare deras fina jobb!
Citera
2019-05-27, 22:13
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det måste verkligen kännas otacksamt.
Alla är irriterade på de långa väntetiderna, polis, åklagare och allmänhet.

Samtidigt kanske en del kan känna sig nöjda för sin egen del, när de kanske lyckats lösa ett problem med ett prov/analys och kunnat bidra med pusselbitar så att mord kunnat lösas. Alldeles säkert måste det kännas skönt att kunna bidra med att te x ett mord kan lösas tack vare deras fina jobb!

Hur var det egentligen , SD kände ju en kriminalare på Örebros poliskår ?
Var det kriminalarna där som lyckades fjittla bort en del väsentliga prover ifrån mordplatsen ?
Någon som vet ?
Citera
2019-05-27, 22:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Läcköeventet ska ha varit 21 - 23/4 -18, skriver EGT i ett inlägg.

Jepp, EGT har skrivit att ML var irriterad
över att LW skulle ha varit intim med
B*hold*rX under Läcköeventet.
(Uppgiften finns med i mitt inlägg från
igår, som du länkat till idag ;-))

Om det är fakta det EGT delger oss,
går jag dock ej i god för.

Tack, jag säger ju att jag är glömsk

Nä, det är verkligen svårt att veta vad som stämmer och vad som inte stämmer.
Hm, detta skulle alltså vara så nära inpå som april. Bara tre veckor innan mordet.

Hur vet EGT att LW var intim med B*hold*rX och hur vet EGT att ML var irriterad över det? Ganska intima och privata detaljer som inte vem som helst får vetskap om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in