2019-05-27, 06:16
Medlem
wwrs avatar
Silkestass måste ha fått en del kryss?
Citera
2019-05-27, 07:38
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Men vad hände med det här gänget. De skulle ju in i Riksdagen och EU-parlamentet dessutom.

De har tappat både energi och pengar nu och inte ett skit fick dom för det.

Nu funderar väl Kasselstrand om inte det är dags att lägga ner och flytta till Finland istället.

Uppenbarligen lyckades SD lura sina väljare för att inte tala om KD, än en gång. Men varför skulle de lägga ner? AfS lär knappast vara ett stort projekt som slukar pengar. Att samla in några hundra tusen, åka runt på en Sverigeturné och tala på torg och gator ett par månader inför ett val är ju inget heltidsjobb som kräver speciellt mycket energi. Att ha sociala medier är inte heller något som kostar pengar.

Gissningsvis sker följande nu:
1. Ta lärdomar av vad som gjordes bra och vad som gjordes dåligt.
2. Återgå till vardagen, kommunicera med folk, bilda opinion. Lev sina liv så normalt det går.
3. Sveriges utveckling fortsätter, folk börjar sakta men säkert vakna upp ur masspsykosen. Verkligheten tränger sig på.
4. Sen kommer nästa val och då är vi troligtvis i en lågkonjunktur/kommunkris.

Så i det långa loppet är det enda som händer att arbetet fortsätter.
Citera
2019-05-27, 08:11
Medlem
Tercios avatar
När får vi resultatet?
Citera
2019-05-27, 08:25
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Tråkigt men ganska väntat. Får väl hoppas på 0,5% nu då. När redovisas övriga? Tveksamt om partiet orkar kämpa på fram till 2022. Tyvärr tror jag inte SD-pöbeln vaknar innan dom har fått se hur lite faktiskt SD-inflytande gör. Krävs nog att det "konservativa blocket" får styra i fyra år först och det lär inte ske innan 2026. Först då när invandringen är fortsatt hög och dom konservativa levererar icke-reformer som mer kameraövervakning och avdrag på hemlarm som åtgärder kanske SD:aren förstår att han blivit lurad.
Lider med Kasselstrand och gänget. Verkligen ett lovvärt försök. Fel land bara. Svensken är helt bortom räddning. Framtidens viktigaste fråga är inte längre att försöka rädda Sverige, ty det slaget är förlorat. Framtidens viktigaste fråga är att lyckas behålla länderna från det gamla östblocket vita.

Tror inte heller det finns något utrymme före "konservativa blocket" fått styra och det visar sig att det inte blir någon skillnad alls. Det har jag sagt i många år! Dock vill jag vara lite mer optimistisk än du i övrigt, jag måste vara det, och det finns länder som visar att en annan väg är möjlig. Italien t.ex.

2022 kan det "konservativa blocket" vinna, så valet 2026 kanske det finns ett utrymme för AfS. Vilket förvisso känns oerhört långt borta idag.
Citera
2019-05-27, 08:48
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
När får vi resultatet?

Skulle tro att det börjar rapporteras in idag (om några timmar?), och så går det att följa räkningen på val.se
Citera
2019-05-27, 08:54
Medlem
StillaHavets avatar
Börja direkt att boka in möten med alla distrikt och kretsar. Lägg örat mot marken och engagera alla i eftervalsanalysen. Få input på vad som nu är bästa vägen framåt. Lägg några månader på detta.

Jag har mina egna funderingar men avvaktar nu eftervalsanalysen då jag gladeligen kommer att delge mina synpunkter.
Citera
2019-05-27, 09:05
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
Är det på onsdag som "övrigt" presenteras? I och med onsdagsräkningen.
Övriga presenteras löpande varteftersom valdistrikten räknas färdigt under måndagen och tisdagen. Med bara ett val (inte riksdag, landsting, kommun) och lågt valdeltagande går det fortare än i höstas.
https://data.val.se/val/ep2019/slutresultat/E/rike/index.html

Övriga partier, varenda handskriven valsedel, kommer att redovisas med var sin rad nedtill på sidan, nationellt och per valdistrikt. Ifjol redovisades partier med färre än två (2) röster i ett Excel-ark man kunde ladda ned.
Senast redigerad av Fri 2019-05-27 kl. 09:09.
Citera
2019-05-27, 09:28
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traden
Uppenbarligen lyckades SD lura sina väljare för att inte tala om KD, än en gång. Men varför skulle de lägga ner? AfS lär knappast vara ett stort projekt som slukar pengar. Att samla in några hundra tusen, åka runt på en Sverigeturné och tala på torg och gator ett par månader inför ett val är ju inget heltidsjobb som kräver speciellt mycket energi. Att ha sociala medier är inte heller något som kostar pengar.

Gissningsvis sker följande nu:
1. Ta lärdomar av vad som gjordes bra och vad som gjordes dåligt.
2. Återgå till vardagen, kommunicera med folk, bilda opinion. Lev sina liv så normalt det går.
3. Sveriges utveckling fortsätter, folk börjar sakta men säkert vakna upp ur masspsykosen. Verkligheten tränger sig på.
4. Sen kommer nästa val och då är vi troligtvis i en lågkonjunktur/kommunkris.

Så i det långa loppet är det enda som händer att arbetet fortsätter.
Bra skrivet. Och som du säger, verkligheten kommer vara Afs största bundsförvant fram till nästa val. Spelar de sina kort rätt enligt din modell, har de en ljus framtid tror jag.
Citera
2019-05-27, 09:33
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Jag håller med. AfS har ju snarare överpresterat. Alltså gjort mer än vad man kunde vänta sig av dom. Enda missbedömningen vi alla har gjort är hur stark sektmentaliteten hos SD-väljarna faktiskt är. Fram till nästa val kommer ännu fler eftergifter ha gjorts men det spelar liksom ingen roll. Tron på "den hemliga planen" verkar förena gräsrötterna och resten av väljarna är i stort sätt moderater eller sossar ändå. Som sagt, tror att reellt inflytande är det enda som kan väcka sektmedlemmarna. Möjligtvis kan ett partiledarbyte ha effekt också men det ligger nog inte nära till hands.
Ser på SVT:s valstatistik att SD har många äldre väljare i detta val. Jag tror att många av dessa äldre upplever Afs som lite valpiga och skrikiga, om de ens känner till dem. Afs behöver nu visa sig lite mer vuxna och stabila och därför tror jag tiden talar för dem. Särskilt mot bakgrund av den utveckling som väntar Sverige.
Citera
2019-05-27, 09:38
Medlem
Det fattades många väljare den här gången, männen. I vallokalerna kom mest medelålders familjer lite Yupis betonade med "henne" i spetsen, att de skull rösta grönt på C eller Mp var tydligt. De unga har lite oväntat rösta på moderaterna men det märkte man inte av.

Även kvinnor i andra åldrar ramlade in för att rösta och där fick nog Kd lite extra men återigen Mp och C. Partier som behöver männens röst S, Sd, AfS, nej de låg hemma på soffan i Stockholm var det störtskurar som avlöste regnet. Även äldre var det sparsamt med i vallokalerna jämfört med vid förhandsröstningen det var inte till S fördel.

Hur fan mobiliseras denna slöa skara som bär kuk? Jag tror att AfS har ökat men det är många småpartier som ska ta del av det övriga rösterna. Spännande än då att se resultatet av kampen i denna gärdsgårdsserie av F!, PP, AfS, MED, Vändpunkt, samt den obskyra vänstern. Vinner AfS då finns det definitivt en framtid.
Citera
2019-05-27, 09:49
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tclaesson
Trevligt! Valresultaten har varit nedslående även om EU-valet var väntat. Det var bara nu på slutet som jag såg en del sympatisörer börja hoppas och tro på 1% men annars var nog de flesta beredda på att det skulle gå dåligt.

De har engagerade sympatisörer och aktivister, det är något att ta vara på utomparlamentariskt. Det är inte illa för ett 0,x% parti i total mediaskugga att lyckas skrapa ihop 10-20 sympatisörer i valfri småstad kl 12.00 en vanlig vardag när det är EU-val, 1000 personer under en valfinal eller att få ut valsedlar till så många vallokaler.

Hur kan det ha varit imponerande? Jag tittade på vissa sändningar och kunde se samma personer stå i publiken, oftast ett gäng på 5-6 killar med svarta hoodies, det var utan tvivel en del i publiken som "åkte efter" Kasselstrands bil till närliggande stad. Skulle gissa på att en och annan NMR sympatisör även tog det som ett uppdrag.

I chatten var det exakt samma 6-10 personer som skriver i varje stream, men de verkade nästan själva helt sakna insikt kring detta faktum utan behandlade varandra som främlingar och gick igång på varandras aktivitet "oj titta vad chatten flöder på, nu är AFS på gång!". Det var nästan bisarrt att beskåda ibland.

Detta parti existerar inte utanför Kasselstrand. Rent objektivt så finns det inte så fort sändningen har upphört och kameran slutar filmar. Nu har det snart gått 1 år och man har inte gjort några försök till att faktiskt etablera sig.
Istället är det samma personer som bänkar sig på youtube inför varje stream. några fysiska lokaler finns inte.

Även på flashback och andra kommentarsfält på nätet så börjar jag nästan misstänka att det är samma folk som reggar nya konton för att skriva att de "har precis bestämt sig för att rösta på afs istället".

Total sektbeteende bland dess anhängare. Nästan som att gå på ett Zoo och betrakta djurens fascinerande fasoner ur deras egen logik.
Senast redigerad av ReiseReise 2019-05-27 kl. 09:58.
Citera
2019-05-27, 10:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Det fattades många väljare den här gången, männen. I vallokalerna kom mest medelålders familjer lite Yupis betonade med "henne" i spetsen, att de skull rösta grönt på C eller Mp var tydligt. De unga har lite oväntat rösta på moderaterna men det märkte man inte av.

Även kvinnor i andra åldrar ramlade in för att rösta och där fick nog Kd lite extra men återigen Mp och C. Partier som behöver männens röst S, Sd, AfS, nej de låg hemma på soffan i Stockholm var det störtskurar som avlöste regnet. Även äldre var det sparsamt med i vallokalerna jämfört med vid förhandsröstningen det var inte till S fördel.

Hur fan mobiliseras denna slöa skara som bär kuk? Jag tror att AfS har ökat men det är många småpartier som ska ta del av det övriga rösterna. Spännande än då att se resultatet av kampen i denna gärdsgårdsserie av F!, PP, AfS, MED, Vändpunkt, samt den obskyra vänstern. Vinner AfS då finns det definitivt en framtid.
Har du några siffror på att männen hade lägre valdeltagande? Eller bygger du detta på egna obeservationer från en vallokal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in