2019-05-23, 19:49
Medlem
TheodorKjellbergs avatar
Hej! På senaste tiden har jag börjat se fler och fler elscootrar i stan. De är speciella. De har tjocka hjul, designen är som en blandning mellan en vespa och en countrymotorcykel. Har kollat upp vad det är, och de går upp till 50 km/h och de går cirka 40 km på en laddning. De kostar runt 10 tusen. Tycker ni man borde köpa en? Har ni en sån här scooter?

Exempel på en modell: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/elfordon/elscooter/gyroway-fatbike-1000/1007138.16045/?origin=7____&gclid=CjwKCAjwiZnnBRBQEiwAcWKfYvxMG0 gBlIqAAOL3DCScl-GZ9onhWWYa2pWd4VJyAC6LZ6M8y7YAchoCvakQAvD_BwE&gcls rc=aw.ds
Citera
2019-05-23, 19:53
Medlem
franges avatar
Ett litet problem är ju att den vare sig får brukas på cykelbanor eller på allmän väg. Endast inom inhägnat område.
Citera
2019-05-23, 19:59
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Ett litet problem är ju att den vare sig får brukas på cykelbanor eller på allmän väg. Endast inom inhägnat område.

Kan det stämma? Finns ju att hyra i de flesta svenska storstäder...?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange

alla jag sett kört runt med scootrar har till 98% varit muslimer. Eftersom muslimerna kör på trottoarerna och inte kan lagar och sätter folk i fara undrar jag om det är försäkring inbakad i hyran av skiten med tanke på att de kör muslimska regler?

På publik area vid polishuset har man satt fyra scootrar och jag antar att det är till muslimerna eftersom de ränner där hela tiden och hetsar sig.
Senast redigerad av longballhitter 2019-05-23 kl. 20:34.
Citera
Medlem
Jag ser ofta liknande men dom är mopedregistrerade och ser lite grövre ut samt att dom skjutsas på dom. Dom ser coola ut, en sån skulle jag velat ha som tonåring.
Citera
2019-05-23, 20:03
Medlem
Antivalents avatar
Hade en elscooter för c:a 15 år sedan. Då var det råballt, man hörde enbart hjulens surr. Gick i typ 30 på plan mark, 40 i nedförsbackar och 5 i uppförsbacke. Blir riktigt sugen att köpa en när jag kikar runt.

http://www.elvespa.se/
Citat:
Elvespor som går i max 45 km/h och har en motoreffekt under 4 kW klassas som Mopedklass I och för köra denna elvespa behövs ett Mopedkörkort.
Citera
2019-05-23, 20:32
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Kan det stämma? Finns ju att hyra i de flesta svenska storstäder...?

Då är de registrerade som mopeder. En sån här som TS länkar till är oreggad och är att jämföra med en cross ungefär. Dessutom omöjligt att försäkra - det krävs utöver diverse EU-godkännanden och CE-märkning på själva produkten och grejer, förutom körkort/förarbevis även trafikförsäkring för att en sådan skall framföras på annat än inhägnat område.

Gissa varför Netonnet skriver längst ner på informationen om produkten
Citat:
Viktig information gällande ditt nya elfordon
Elfordon är miljövänliga, smidiga små fordon som snabbt blivit populära. De finns i en mängd olika tekniska varianter med olika specifikationer. Lagstiftningen har inte riktigt hunnit med i samma takt som tekniken och därmed finns vissa begränsningar att ta hänsyn till. Enligt trafikverket räknas elfordonet som en cykel om det går i max 20 km/h och har en motor på max 250W. Detta innebär att ett fordon med mer effekt än 250W eller ett som går fortare än 20km/h ej får framföras på allmän väg. Detta räknas då som ett elfordon som ska brukas ansvarsfullt på inhägnat område eller i enlighet med de lagstadgar som finns i det land den brukas.

För mer information angående aktuella trafikregler se www.transportstyrelsen.se.
Citera
2019-05-23, 20:41
Medlem
Varför väljer man elscooter som har maxhastighet på 20 km/h om man inte är handikappad? En elcykel måste väl vara mycket bättre?
Citera
2019-05-23, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheodorKjellberg
Hej! På senaste tiden har jag börjat se fler och fler elscootrar i stan. De är speciella. De har tjocka hjul, designen är som en blandning mellan en vespa och en countrymotorcykel. Har kollat upp vad det är, och de går upp till 50 km/h och de går cirka 40 km på en laddning. De kostar runt 10 tusen. Tycker ni man borde köpa en? Har ni en sån här scooter?

Exempel på en modell: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/elfordon/elscooter/gyroway-fatbike-1000/1007138.16045/?origin=7____&gclid=CjwKCAjwiZnnBRBQEiwAcWKfYvxMG0 gBlIqAAOL3DCScl-GZ9onhWWYa2pWd4VJyAC6LZ6M8y7YAchoCvakQAvD_BwE&gcls rc=aw.ds
Här har du en EU-moppe istället. Scogo C+

https://www.scogo.fi/?lang=sv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in