2019-05-21, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Fläta och rulltårta är magiskt. Och så kaffe till.
Vilken rulltårta rekommenderar du?
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Gärna en vaniljstång. För jävla gott! Och fyller inte magen.
Fläta verkar vara ett vinnande koncept! Tack för svaren.
Citera
2019-05-21, 15:33
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
Ponera att ni ska bli bjudna på fika av någon. Ni kommer hem till personen och blir ledda ut till balkongen och det strålande vädret. Personen går in och hämtar fika och ställer det på bordet bredvid er, och det består av... ja, vad?

Vad skulle få er att känna "det här måste vara den bästa fikan nånsin!"?
Vad skulle få er att känna "vilken fattig fika, det här är ju vansinne"?

Vilka faktorer påverkar vad ni känner?
Är er relation till fikabjudaren betydelsefull?
Är fikan i sig det viktigaste?

Berätta gärna era egna erfarenheter av era fikaupplevelser där ni blivit glada/lyckliga/positivt överaskade respektive sårade/besvikna/apatiska inför fikan som ställts fram!

Jag hade varit tacksam över vad som tilldelades, även om det var Ballerina (som redan tagits upp), jag AVSKYR nougat, men det var vänligt menat från givaren.
Sämst hade varit nougat, men rulltårta hade funkat.
Rent generellt är jag "allergisk" mot fikabröd och bakar hellre själv, enorm besvikelse med torrt fikabröd.
Citera
2019-05-21, 15:50
Medlem
Qusimotos avatar
Kopp kaffe med en semla och en spliff så är jag nöjd
Citera
2019-05-21, 15:55
Medlem
vadsadusadus avatar
Absolut bästa är typ nybakade scones med god marmelad. Är ju inget sött fika som så, men oj vad jag älskar att bli bjuden på nybakta scones. Måste det vara sött så får hembakta, färska kanelbullar ett stort plus.

Sämst måste vara typ storpack småkakor som finska pinnar, havrekakor eller annan liten torr småkaka som mest smakar kartong och smular i tusen bitar.

Jag bryr mig dock mest om att personen faktiskt ansträngt sig och bjuder på fika, med goda intentioner. Sällskapet är viktigare än fikat. Kaffet är viktigare än tilltugget!
Citera
2019-05-21, 16:04
Medlem
Bästa fikat=Kanelbullar eller andra bullar bakade på RIKTIGT smör och inte margarin gift som de flesta bakeoffen består av i butikerna idag.
Eller kärleksmums bakad med riktigt smör.

Sämsta och snålaste fikat är dessa billiga 10kronors erbjudanden på allt möjligt skit som tillexempel 6pack små skräpmuffins.
Då vet man att personen snålat och inte ansträngt sig alls.
Citera
2019-05-21, 16:11
Medlem
Heauxms avatar
Te,kaffe och bakelser. Kakor och kex samt tilltugg typ ölkorv,kex, skagenröra avokado.
Citera
2019-05-21, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Jag hade varit tacksam över vad som tilldelades, även om det var Ballerina (som redan tagits upp), jag AVSKYR nougat, men det var vänligt menat från givaren.
Sämst hade varit nougat, men rulltårta hade funkat.
Rent generellt är jag "allergisk" mot fikabröd och bakar hellre själv, enorm besvikelse med torrt fikabröd.
Vad för fika brukar du baka själv? Har du förslag på nåt som går snabbt och inte kräver 20 olika ingredienser, 3 timmars förberedelser, 5 olika verktyg etc - samt är omöjligt att misslyckas med?
Citera
2019-05-21, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Bästa fikat=Kanelbullar eller andra bullar bakade på RIKTIGT smör och inte margarin gift som de flesta bakeoffen består av i butikerna idag.

Sämsta och snålaste fikat är dessa billiga 10kronors erbjudanden på allt möjligt skit som tillexempel 6pack små skräpmuffins.
Finns det nån köpfika som skulle få godkänt av dig?
Citera
2019-05-21, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Rulltårta är en höjdare, hembakad sockerkaka också(om det är någon som kan göra god sockerkaka), varma kanelbullar. Muffins, brownies, mazariner, t o m kubb funkar.

Det sämsta vore nog några euroshopperkex eller liknande. Dammsugare och liknande kondisbitar är inte heller lika bra som bjudfika som dom är att hemmafika på, vet inte varför men det är skillnad.
Det här är intressant det du skriver, att det är skillnad på bjudfika och hemmafika. Vad tror du det beror på?
Citera
2019-05-21, 16:21
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Vad för fika brukar du baka själv? Har du förslag på nåt som går snabbt och inte kräver 20 olika ingredienser, 3 timmars förberedelser, 5 olika verktyg etc - samt är omöjligt att misslyckas med?

Rulltårta är smidigt, ingredienserna drar man snabbt ihop, och den jag brukar göra, tar 5-8 min att gräddas, och gör man det dagen före, sparar man tid
Kommer någon o knackar på har man förhoppningsvis fika att bjuda på.
Brukar göra kladdkaka, den jag gör brukar bli hyllad och den får gärna "stå till sig" någon dag.

Omöjligt att misslyckas med, well, det beror ju helt och hållet på hur skillad man är i köket, finns säkert de som kan bränna vatten

Anledningen till att jag föredrar hembakat, är att man slipper all fabriksproducerad skit med diverse tillsatser.
Citera
2019-05-21, 16:21
Avslutad
Citat:
Måste det vara bakadt av personen som bjuder eller kan det vara "nybakat" från mataffären? Dvs ej sånt man köper som legat där två veckor, utan som bullar och sånt som ligger bland färska frallor?
Endast riktiga konditorier duger.
Citera
2019-05-21, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman

Verkligen, nybakade bullar är kung. Tyvärr så har jag aldrig nånsin bjudits på lika goda bullar som de jag bakat själv.
/Bullkungen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in