2019-05-20, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ställer mig lika frågande till uttalandet:
"Sedan kan man undra varför det kokade över när hemundervisningen möjligtvis inte skulle komma till stånd. Ett ämne skribenterna undviker"

Varför i helvete ska man diskutera nåt som är en rent konspiratorisk ansats?
Påminner om samma dynga som fallskarmsjagaren försöker sig på via att transformera avskedsbrevet till ett hotbrev.

Eller hur och även om skolan faktiskt ville lösa undervisningen på något annat sätt än med hemundervisningen, vad har det för betydelse? Blir skolans skuld blir större då? Jag kan inte se det. Skolan har en skyldighet att ompröva beslut om hemundervisning.

Blir föräldrarnas skuld mindre? Nej, oavsett man dödar sina barn pga sviterna av ME eller om man gör det för att skolan vill dra in hemundervisning är föräldrarnas skuld precis lika stor.

Det är således ett rundgångresonemang utan relevans.

Extra fånigt blir det ju såklart när man dessutom försöker insinuera att det finns något dolt och skumt - undviker frågan - bara för att det finns några skribenter som förstått det irrelevanta i funderingarna.
Senast redigerad av Frank-Jesus 2019-05-20 kl. 17:29.
Citera
2019-05-20, 17:04
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Eller hur och även om skolan faktiskt ville lösa undervisningen det på något annat sätt än med hemundervisningen, vad har det för betydelse? Blir skolans skuld blir större då? Jag kan inte se det. Skolan har till uppgift att ompröva beslutet om hemundervisning.

Blir föräldrarnas skuld mindre? Nej, oavsett man dödar sina barn pga sviterna av ME eller om man gör det för att skolan vill dra in hemundervisning är föräldrarnas skuld precis lika stor.

Extra fånigt blir det ju såklart när man dessutom försöker insinuera att det finns något dolt och skumt - undviker frågan - bara för att det finns några skribenter som förstått det irrelevanta i funderingarna.
Varken skola el sjukvård dödade barnen. Ingen har skuld här förutom föräldrarna.
Citera
2019-05-20, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Varken skola el sjukvård dödade barnen. Ingen har skuld här förutom föräldrarna.

Så är det ju såklart men jag kan ändå inte låta bli att fundera över om hur det hade blivit om flickorna inte hade fått just ME, en diagnos där somliga läkare omvittnat nedlåter sig till ett mycket styvmoderligt alternativt pseudovetenskapligt förhållningssätt. Hur är det att vara patient eller förälder till en patient med ett sådant tillstånd? Hade familjen fått bättre stöd om flickorna hade fått en annan diagnos? Hade det gjort någon skillnad?

Kanske hade allt slutat på exakt samma sätt ändå.
Citera
2019-05-20, 17:31
Medlem
Citat:

Visst. Självklart är det föräldrarnas skuld att barnen är döda. Mördade. Men man har rätt att fundera över, även sätta på pränt (som jag) vad som ledde till diagnosen ME. Den damp inte ner från himlen utan orsak. Det är därför flera av oss undrar vad ME:n kan bero på: infektioner, injektioner, överkrav, anorexia, psykisk eller fysisk misshandel osv osv. Om det är och ska förbli sekretessbelagt och heller inte får diskuteras eller ventileras här, så får det förbli så.

Flera i tråden har funderingar över föräldrarnas psykiska status och självklart var de inte friska mot slutet, för då hade de inte mördat sina barn.

Vad EH kommer att skriva i sin bok kan jag undra över. Själv kommer jag inte köpa den. Lika lite som jag skulle köpa Tomas Bodströms bok om Johanna Möller och sommarstugemordet. Det räcker för mig med att öppna en av hans böcker i bokhandeln för att se att jag inte skulle orka läsa. Mycket pga hans sätt att skriva.
Senast redigerad av zilvereko 2019-05-20 kl. 17:34.
Citera
2019-05-20, 17:34
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Så är det ju såklart men jag kan ändå inte låta bli att fundera över om hur det hade blivit om flickorna inte hade fått just ME, en diagnos där somliga läkare omvittnat nedlåter sig till ett mycket styvmoderligt alternativt pseudovetenskapligt förhållningssätt. Hur är det att vara patient eller förälder till en patient med ett sådant tillstånd? Hade familjen fått bättre stöd om flickorna hade fått en annan diagnos? Hade det gjort någon skillnad?

Kanske hade allt slutat på exakt samma sätt ändå.
Om de läst på, de här föräldrarna, så hade de sett detta med ljus- och ljudkänslighet. Ingen musik längre. Katastrof för en musikalisk familj. De kunde glömma att spela levande musik hemma. Det finns en del hörselsjukdomar som också ger de symptomen. Ljuskänslighet - där finns också sjukdomar som ger de symptomen.

Jag tror inte det handlar om själva sjukdomen enbart. Utan vad man måste avstå. Rent filosofiskt vet jag när mitt liv inte känns värt att leva längre, om jag förlorade ett visst sinne eller viss kroppsdel-/ar. Och jag tror att det ligger lite i det. Klart man vänjer sig om man inte ger upp så snart man får diagnosen. Men föräldrarna gjorde inte det.

Detta handlade ju inte om barnen - det handlade om föräldrarna: De hade läst om de värsta fallen. Orkar vi leva så här med två sjuka barn i var sitt sovrum? Vill vi leva utan musik hemma? Vill vi leva med tystnad därför att våra barn får ont när de hör ljud? Aldrig kunna resa, barnen behöver oss hemma. Aldrig kunna ha en stor familjefest hemma, det orkar inte barnen med. Aldrig dra iväg med ungarna, för då kraschar de i en vecka. Osv osv. Delvis tror jag att det kan vara pudelns kärna. Kanske.
Citera
2019-05-20, 17:39
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Visst. Självklart är det föräldrarnas skuld att barnen är döda. Mördade. Men man har rätt att fundera över, även sätta på pränt (som jag) vad som ledde till diagnosen ME. Den damp inte ner från himlen utan orsak. Det är därför flera av oss undrar vad ME:n kan bero på: infektioner, injektioner, överkrav, anorexia, psykisk eller fysisk misshandel osv osv. Om det är och ska förbli sekretessbelagt och heller inte får diskuteras eller ventileras här, så får det förbli så.

Flera i tråden har funderingar över föräldrarnas psykiska status och självklart var de inte friska mot slutet, för då hade de inte mördat sina barn.

Vad EH kommer att skriva i sin bok kan jag undra över. Själv kommer jag inte köpa den. Lika lite som jag skulle köpa Tomas Bodströms bok om Johanna Möller och sommarstugemordet. Det räcker för mig med att öppna en av hans böcker i bokhandeln för att se att jag inte skulle orka läsa. Mycket pga hans sätt att skriva.
Thomas B skriver faktiskt bra böcker. Jag har läst två, och de är bra skrivna (subjektivt naturligtvis). Jag kommer nog köpa EHs bok också - enbart för att jävlas och leta fel. Hon skriver dåligt i bloggen, och skriver hon lika dåligt i boken kommer hon få veta det. Jag kommer nagelfara den. Inga problem, har jag gjort förr - fast inte i samma syfte.
Bjärredtjejerna och de anhöriga är värda en objektiv syn på hela den här biten. Ingen tjänar på en subjektiv lögnaktig bild av morden (utom författaren själv som behöver pengar). Nånstans behöver barnen upprättelse. Och då handlar det om sanningen, inte en subjektiv sanning som ger en skev bild utan research och dessutom direkta lögner.
Citera
2019-05-20, 17:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Eller hur och även om skolan faktiskt ville lösa undervisningen på något annat sätt än med hemundervisningen, vad har det för betydelse? Blir skolans skuld blir större då? Jag kan inte se det. Skolan har till uppgift att ompröva beslut om hemundervisning.

1. Det finns mailkontakt med föräldrarna i december. Möte flyttas till januari. Inget som ter sig annorlunda enligt rektorn.
2. Det finns en lärare som knackar på som vanligt vid start av ny termin.
3. Det finns en förundersökning som säger "där finns ingenting i utredningen som visar att det är just det här som gör att bägaren har tippat över" som utlösande faktor.

Det är två föräldrar som inte står ut med en flerårig sjukdomssituation. Sen får ytterligare en dotter får en diagnos.
Det rör sig om barns lidande och en situation som suicidala föräldrar inte står ut med.

De där förbannade överdrifterna om världsunikt och drama är rent bullshit eftersom PSEUDOALTRUISM som motiv inte är udda överhuvudtaget vid filicide eller familicide.

Det blir garanterat helt obegripligt och det lär inte underlätta om man på den mer paranoida fronten bestämt sig för att det är nåt mystiskt i klass med ett scoop som Höglund.
Hon har hamnat fel från start och DÄRFÖR är det ett evigt malande om att det skaver (i tråden) eller att Höglund gräver och inbillar sig att hon ska hitta nån skandal och tjäna pengar på tragedin.

Faktaresistens - i klass att blunda för det som sägs på PT eller förvanska - borde ha en egen ICD-kod, nåt som platsar med vanföreställningssyndrom eller dylikt.
Citera
2019-05-20, 17:47
Bannlyst
Från det ena till det andra - O var iklädd någon form av täckhuva.
Citera
2019-05-20, 17:55
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
1. Det finns mailkontakt med föräldrarna i december. Möte flyttas till januari. Inget som ter sig annorlunda enligt rektorn.
2. Det finns en lärare som knackar på som vanligt vid start av ny termin.
3. Det finns en förundersökning som säger "där finns ingenting i utredningen som visar att det är just det här som gör att bägaren har tippat över" som utlösande faktor.

Det är två föräldrar som inte står ut med en flerårig sjukdomssituation. Sen får ytterligare en dotter får en diagnos.
Det rör sig om barns lidande och en situation som suicidala föräldrar inte står ut med.

De där förbannade överdrifterna om världsunikt och drama är rent bullshit eftersom PSEUDOALTRUISM som motiv inte är udda överhuvudtaget vid filicide eller familicide.

Det blir garanterat helt obegripligt och det lär inte underlätta om man på den mer paranoida fronten bestämt sig för att det är nåt mystiskt i klass med ett scoop som Höglund.
Hon har hamnat fel från start och DÄRFÖR är det ett evigt malande om att det skaver (i tråden) eller att Höglund gräver och inbillar sig att hon ska hitta nån skandal och tjäna pengar på tragedin.

Faktaresistens - i klass att blunda för det som sägs på PT eller förvanska - borde ha en egen ICD-kod, nåt som platsar med vanföreställningssyndrom eller dylikt.
Vissa prostituerar sig, andra skor sig på barns död. Jag föredrar den första. Tragedin är hemsk. Och jag är fullständigt övertygad om att dessa mord var väl underbyggda i föräldrarnas tankevärld. Självklart visste det att de skulle bli offentligt avrättade i bildlig mening - men det var det kanske värt för att slippa den framtid de fasade för? Det viktiga för dom var att förklara sig för sin släkt och sina vänner. Och det gjorde dom såvitt jag förstått. Av dokumenten har vi fått, ... tre meningar typ, inkl underskrift 3 jan 2018 i avskedsbrevet ser vi samma datum som testamentet i underskriften. Därutöver finns ett USB-minne. Är det USB-minnet som rymmer instruktioner till anhöriga? Där finns troligen ytterligare förklaringar hur man kommit fram till denna slutliga lösning. Jag hoppas att dessa föräldrar är förlåtna. Ingen tjänar på att kasta skit på dom. Ingen av oss har fått veta detaljerna hur de tänkt. Men de som detta berör har med all säkerhet fått veta allt som finns för att förklara dessa handlingar. Säkert står de fortfarande med frågor - men inte på grund av polisens "mörkläggande" och "hemlighetsmakeri" som någon skrev i sin blogg.

Att döda barn är inte ok nånstans. Men kanske man kan begripa sorgen, beslutet, planeringen om man fått en förklaring? Det har de anhöriga med all säkerhet fått. Och de verkar ha funnit ro med det. Om de inte gjort det så hade det sipprat ut i både tidningar och annat.

Edit. Redigerat.
Senast redigerad av Flashig78 2019-05-20 kl. 18:07.
Citera
2019-05-20, 17:56
Bannlyst
Citat:
Agendarum neglect?
Delusional agendus?
Citera
2019-05-20, 18:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Om de läst på, de här föräldrarna, så hade de sett detta med ljus- och ljudkänslighet. Ingen musik längre. Katastrof för en musikalisk familj. De kunde glömma att spela levande musik hemma. Det finns en del hörselsjukdomar som också ger de symptomen. Ljuskänslighet - där finns också sjukdomar som ger de symptomen.

Jag tror inte det handlar om själva sjukdomen enbart. Utan vad man måste avstå. Rent filosofiskt vet jag när mitt liv inte känns värt att leva längre, om jag förlorade ett visst sinne eller viss kroppsdel-/ar. Och jag tror att det ligger lite i det. Klart man vänjer sig om man inte ger upp så snart man får diagnosen. Men föräldrarna gjorde inte det.

Detta handlade ju inte om barnen - det handlade om föräldrarna: De hade läst om de värsta fallen. Orkar vi leva så här med två sjuka barn i var sitt sovrum? Vill vi leva utan musik hemma? Vill vi leva med tystnad därför att våra barn får ont när de hör ljud? Aldrig kunna resa, barnen behöver oss hemma. Aldrig kunna ha en stor familjefest hemma, det orkar inte barnen med. Aldrig dra iväg med ungarna, för då kraschar de i en vecka. Osv osv. Delvis tror jag att det kan vara pudelns kärna. Kanske.
Exakt. Därför betonar jag ordet SITUATION hela tiden. Istället för sjukdomssitution (ordval pressmeddelande) kan man lika gärna skriva LIVSSITUATION med ME som sjukdom i centrum av hemmet och allt som det drar med sig:
Inskränkningar. Lidande. Avkall.

Snart tystnar musiken?

Det rör sig om när det uppenbart tar slut på livsglädjen - om det blir för mycket avkall för barnen och familjen som enhet.

Det är även en SITUATION som pågått sen före 2015 med överfokus på barn de bränner ut sig och går fullständigt vilse.

Att sen normalt folk inte mördar barn är givet - det är personlighetstyperna Hanna och Oskar det kokar ner i och deras patologiska allierande.
Senast redigerad av develi 2019-05-20 kl. 18:07.
Citera
2019-05-20, 18:14
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Exakt. Därför betonar jag ordet SITUATION hela tiden. Istället för sjukdomssitution (ordval pressmeddelande) kan man lika gärna skriva LIVSSITUATION med ME som sjukdom i centrum av hemmet och allt som det drar med sig:
Inskränkningar. Lidande. Avkall.

Snart tystnar musiken?

Det rör sig om när det uppenbart tar slut på livsglädjen - om det blir för mycket avkall för barnen och familjen som enhet.

Det är även en SITUATION som pågått sen före 2015 med överfokus på barn de bränner ut sig och går fullständigt vilse.

Att sen normalt folk inte mördar barn är givet - det är personlighetstyperna Hanna och Oskar det kokar ner i och deras patologiska allierande.
Missan och Moa hade ett samtal (om vi nu ska tro på det) att Moa sa att familjen trodde på "annat" än gud etc. Om man tror att man ses när man dör... om man tror på en annan dimension.. då kan man tro på att när vi är döda så träffas vi igen. Föräldrarna tänkte att, kanske, vi ses i döden - i en annan dimension, barnen friska och nytra. Och vi slipper den här skiten.

Fan vet. Jag har min tro. Andra har sin. Och ytterligare fler har sin tro. Men det kanske hör mer hemma i nåt forum för filosofiska diskussioner.

Vill S anmäla detta som 0.03, Trams, så får det vara så. Men Bjärredmorden bör kunna ses från alla synvinklar.
Senast redigerad av Flashig78 2019-05-20 kl. 18:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in