2019-05-19, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag tror det vore jättebra om du försöker läsa på väldigt grundläggande om vad Asperger kan innebära vad gäller språklig talang och förmåga att vara riktigt duktig på specialintressen man har. Skulle du kunna skriva cirka tio rader om där du resonerar kring varför barn med Asperger inte skulle kunna uppdatera sin facebooksida med sitt specialområde?
Halmgubbe, det jag skriver är att en 16 åring inte använder det språk som ” Greta” gör på Facebook eller Twitter.
Hur lättlurad är du på en skala?
2019-05-19, 09:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Halmgubbe, det jag skriver är att en 16 åring inte använder det språk som ” Greta” gör på Facebook eller Twitter.
Hur lättlurad är du på en skala?
Att det är någon annan som skriver inläggen begriper alla, även förespråkarna (utom de allra mest efterblivna) men att påtala det är "hat".
2019-05-19, 09:32
Medlem
Citat:
Skulle svensken sluta flyga och åka bil så skulle det leda till kraftigt sjunkande skatteintäkter och en kollapsad kollektivtrafik.
Greta förstår det inte, men hon är ett barn utan kunskap. Vuxna som är insatta i frågan fattar det.

Tyvärr inte alla vuxna som förstår det heller. Eller politiker.

Hörde att mängder av tyskar inte har råd att betala sina elräkningar pga höjda skatter.

Och när Tyskland lägger ner sin kolkraft och litar på rysk gas blir kanske många Wolfgang utan el till sin Tesla.

Men det är off topic.

Det trista är att så många är så naiva att de tror att en handskakning med påven eller ett foto på Times ser det som bevis på att vi är på väg mot en bättre värld med mindre temperaturväxlingar.

Eller att handlingar i panik leder till de bästa och genomtänkta besluten.
2019-05-19, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Men vad hjälper det om medvetenheten ökar (vi utgår nu från att Greta har rätt) och alla pratar om problemen, inklusive politikerna själva?

Från prat till handling är steget långt.

Lite skattehöjningar och utsläppsrätter och ”tillsätta utredningar”.

Som jag har skrivit tidigare. Varför går ingen hög politiker ut och utmanar alla andra att sluta flyga och köra/åka bensinbil från och med i dag?

Därför att det skulle bli för mycket obekvämligheter och försakanden för dem själva.
Du har helt rätt. Det är här Greta kommer in och kan snäppa politikerna på näsan.
Det håller så klart inte när den största förebilden för miljön i regeringen flyger för 1,5 miljon. Som man säger: Skit rinner nedåt.
2019-05-19, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Greta skriver att hon personligen är emot kärnkraft men samtidigt medveten om att det kan vara en lösning för fossilfri energiutvinning, särskilt i länder där man saknar möjlighet till fullskalig förnyelsebar energiförsörjning.

https://www.facebook.com/gretathunbergsweden/posts/793441724356983

Rätta mig gärna om jag har fel, men tror att Miljöpartiet mest grundades pga kritik mot kärnkraft. Utöver sol-vind-vatten propagerade man för odling av energiskogar och pelletsförbränning. Dvs ökade CO2-utsläpp...

Det är flera år sedan. Men det där med att CO2 skulle vara den värsta boven är något relativt nytt, trots att man känt till dess effekter i decennier.

Utan miljöaktivisterna hade vi kanske haft en renare värld med mindre koleldning?

Sorry for OffTopic men om 20-30 år kanske det finns andra undergångsscenarier.

Där Gretas övertygelser bara möts av hånskratt.
2019-05-19, 09:44
Medlem
Citat:
Skulle svensken sluta flyga och åka bil så skulle det leda till kraftigt sjunkande skatteintäkter och en kollapsad kollektivtrafik.
Greta förstår det inte, men hon är ett barn utan kunskap. Vuxna som är insatta i frågan fattar det.
Det är precis tvärtom. Greta fattar att något måste göras, medan vuxna politiker tror att det bara handlar om att höja bensinskatten.
2019-05-19, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brada2
Det är precis tvärtom. Greta fattar att något måste göras, medan vuxna politiker tror att det bara handlar om att höja bensinskatten.
Du sammanfattar det bra, något måste göras enligt Greta? Vad? Sluta släppa ut CO2! Konsekvenser för civilisationen?
- Vaaaa! Jag vet inte, jag är ett barn!
2019-05-19, 09:48
Medlem
Citat:
Du har helt rätt. Det är här Greta kommer in och kan snäppa politikerna på näsan.
Det håller så klart inte när den största förebilden för miljön i regeringen flyger för 1,5 miljon. Som man säger: Skit rinner nedåt.
Tror du verkligen att resande med tåg timme ut och timme in ger lägre CO2 utsläpp? Lite av problemet, folk förstår inte helheten. Att bygga järnväg och dessutom drifta densamma ger stora CO2 utsläpp.
Greta har ingen koll, det har ingen i den så kallade gröna rörelsen. Det är symbolpolitik hela vägen.
2019-05-19, 09:52
Medlem
Citat:

Precis, Brada, du slår huvudet på spiken tror jag.

Det håller inte alls med dubbelmoralen och hyckleriet, varken nu eller på sikt.

Men Greta har redan snäppt politikerna på näsan, på ett tufft och kraftfullt sätt måste jag medge. De skäms och säger att alla måste börja leva annorlunda. Likt förbannat fortsätter de själva att leva som vanligt.

Redan nu finns det tågförbindelser mellan t.ex Sthlm och Bryssel.

Tänk när Greta inser att det faktiskt inte händer mycket mer än att de säger tomma ord?

Hur ska hon då kunna tro på vuxenvärldens löften igen?

Och hur ska hennes oro över den förestående ”klimatkatastrofen” då kunna lindras?

Det är sånt som vi och andra Sk Greta-hatare oroar oss över. Men får mest hat tillbaka.

Trevlig helg på dig iaf! Intressant att ta del av dina åsikter.
2019-05-19, 09:53
Medlem
Citat:
Du sammanfattar det bra, något måste göras enligt Greta? Vad? Sluta släppa ut CO2! Konsekvenser för civilisationen?
- Vaaaa! Jag vet inte, jag är ett barn!
Precis sluta förbränna fossila bränslen!
Till att börja med så kan vi få ned förbrukningen 20 % lätt genom att bara tänka oss för. Cykla där vi kan, åka kollektiv där vi kan, jobba hemifrån när vi kan. mm.
2019-05-19, 09:56
Medlem
Citat:
Precis, Brada, du slår huvudet på spiken tror jag.

Det håller inte alls med dubbelmoralen och hyckleriet, varken nu eller på sikt.

Men Greta har redan snäppt politikerna på näsan, på ett tufft och kraftfullt sätt måste jag medge. De skäms och säger att alla måste börja leva annorlunda. Likt förbannat fortsätter de själva att leva som vanligt.

Redan nu finns det tågförbindelser mellan t.ex Sthlm och Bryssel.

Tänk när Greta inser att det faktiskt inte händer mycket mer än att de säger tomma ord?

Hur ska hon då kunna tro på vuxenvärldens löften igen?

Och hur ska hennes oro över den förestående ”klimatkatastrofen” då kunna lindras?

Det är sånt som vi och andra Sk Greta-hatare oroar oss över. Men får mest hat tillbaka.

Trevlig helg på dig iaf! Intressant att ta del av dina åsikter.
Trevlig helg själv.
Alltid trevligt att diskutera utan en massa raljerande.
2019-05-19, 09:57
Medlem
Citat:
Rätta mig gärna om jag har fel, men tror att Miljöpartiet mest grundades pga kritik mot kärnkraft. Utöver sol-vind-vatten propagerade man för odling av energiskogar och pelletsförbränning. Dvs ökade CO2-utsläpp...

Det är flera år sedan. Men det där med att CO2 skulle vara den värsta boven är något relativt nytt, trots att man känt till dess effekter i decennier.

Utan miljöaktivisterna hade vi kanske haft en renare värld med mindre koleldning?

Sorry for OffTopic men om 20-30 år kanske det finns andra undergångsscenarier.

Där Gretas övertygelser bara möts av hånskratt.
Mp fick sitt genombrott pga säldöden på 80 talet.
Ironiskt nog berodde den på att sälstammen växte kraftigt och återhämtade sig.
Alarmister tolkade virussjukdomen som miljöproblem istället för en naturlig företeelse.
Mp har inte kommit med ett förslag som faktiskt ger en bättre miljö, det är bara symbolpolitik och ökande kostnader.
Greta bär det arvet av faktaförnekelse på ett förväntat sätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in