2019-05-16, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Man äter inte mat var tredje dag om man är "fattig" i Alabama. Finns ingen fattigdom i USA (förutom knarkare som lever på gatan). Du har uppenbarligen aldrig varit i Alabama eller ens i USA.

Det är dessutom olagligt för en Alabama-resident att göra abort i en annan stat, så det är skit samma. Folket i Alabama vill ha det så här eftersom de röstat för det demokratiskt. Ifall man inte tycker om dessa lagar så kan man flytta.
En barnadödlighet på 17 av 1000 bland de utan sjukförsäkring i Alabama jämfört med 8 av 1000 bland de med sjukförsäkring lär ju betyda att fattig faktiskt verkligen innebär fattig och att inte ens ha råd med sjukvård under graviditet och för sina barn efter att de är födda
Citera
2019-05-16, 18:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Så du håller med demokraterna som vill tillåta abort ända fram till födsel då?
Visa mig en demokrat som vill detta.
Citera
2019-05-16, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Du kanske ska sluta gnälla och känna lite tacksamhet till alla oss smarta istället? Det är vi smarta som uppfunnit eld, medicin och överlag gjort att du lever som något annat än en loppäten jägar-samlare idag.

Kul för dig att du är med i ”lag killar”. Tror dock att du har väldigt lite gemensamt med de individer som är ansvariga för de prestationer du refererar till.

De som kommit på eld, hjulet o.s.v. var alla män. Kvinnor är inte tillräckligt intelligenta för att komma på något nytt.

Sedan har det inte bara med de män som "kommit på" nya saker att göra. Det handlar om fysisk kraft. Män som grupp är mycket starkare fysiskt än kvinnor och därför är det upp till män som grupp att bestämma vilka rättigheter kvinnor ska få. Så kvinnor som grupp bör vara väldigt tacksamma till att män som grupp har beslutat att ge er så pass många friheter.
Citera
2019-05-16, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HälsingeBocken
Eller också kommer en del kvinnor att använda den klassiska abortmetoden klädhängaren som republikanen Eric Barber skrev förra året när Brett Kavanaugh invaldes i Högsta Domstolen.

Så går det i en delstat som domineras av extremkristna idéer.
Läste att någon föreslog att Alabama borde kallas Talibama...

Finns det ens någon som vet hur man använder en klädhängare längre? De flesta som googlar hamnar nog rakt på en hemsida som säljer misoprostol...
Citera
2019-05-16, 18:16
Medlem
Citat:
Du kanske ska sluta gnälla och känna lite tacksamhet till alla oss smarta istället? Det är vi smarta som uppfunnit eld, medicin och överlag gjort att du lever som något annat än en loppäten jägar-samlare idag.

Kul för dig att du är med i ”lag killar”. Tror dock att du har väldigt lite gemensamt med de individer som är ansvariga för de prestationer du refererar till.

Och med fri abort hade alla dessa individer med stor sannolikhet aldrig existerat. Mänsklighetens största framsteg har kommit i en tid utan fri abort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Visa mig en demokrat som vill detta.

https://www.facebook.com/spucscotland/videos/146895162867625/?video_source=permalink

"Demokratisk" governör i Virginia.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
En barnadödlighet på 17 av 1000 bland de utan sjukförsäkring i Alabama jämfört med 8 av 1000 bland de med sjukförsäkring lär ju betyda att fattig faktiskt verkligen innebär fattig och att inte ens ha råd med sjukvård under graviditet och för sina barn efter att de är födda

USA är det land som har högst spädbarnsdödlighet av utvecklade länder.

Vilket är helt sjukt, då man borde börja i den änden. Att se till att oönskade barn föds och sen låta dem dö är barbariskt på många sätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
De som kommit på eld, hjulet o.s.v. var alla män. Kvinnor är inte tillräckligt intelligenta för att komma på något nytt.

Sedan har det inte bara med de män som "kommit på" nya saker att göra. Det handlar om fysisk kraft. Män som grupp är mycket starkare fysiskt än kvinnor och därför är det upp till män som grupp att bestämma vilka rättigheter kvinnor ska få. Så kvinnor som grupp bör vara väldigt tacksamma till att män som grupp har beslutat att ge er så pass många friheter.

Spännande att du var på plats når eld och hjulet uppfanns och kan gå i god för att det var män som kläckte idéerna. Du måste vara väldigt gammal. Eller bara inte särskilt smart.
Citera
2019-05-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Funderar hur de gör med p-piller då de också kan döda ett befruktat ägg. De har den funktionen också.

Någon som vet?

Abortpiller utgår jag från är förbjudet då det skulle vara abortförbud i alla stadier.

Bra fråga! Antar att endast kondomer får vara ok? Men då hindrar de ju flera spermier som kunnat hjälpa till att bilda ett barn. Eller ska kvinnor vara tvugna att ta ut och frysa ner alla äggen eftersom de försvinner ut vid mens om det inte är befruktat och då är det också fler barn som kunnat bli till?

Hela den här lagen är helt knäpp. Skäms över mina släktingar i Alabama.
Citera
2019-05-16, 18:17
Medlem
Citat:
Så att vi alla kan köpa misoprostol över internet istället? Det verkar väldigt smidigt. Då slipper man ta ledigt från jobbet för att åka till en vårdcentral och krångla.

Kämpa på du.

Du kan ju köpa abort-piller olagligt men det är fortfarande olagligt, precis som att jag kan köpa droger illegalt även om det är olagligt. Dumt argument.
Citera
2019-05-16, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
Det finns inget preventivmedel som är 100% säkert. Det kan vara hål i kondomen, den kan spricka (de har utgångsdatum) eller så kanske de inte kan eller har satts på helt korrekt. Då riskerar man att bli gravid. Hamnar sperma i kvinnan så kan den leva i flera dagar efteråt och alltså riskera att hon blir gravid.

Det finns andra preventivmedel men inte alla kvinnor kan ta dem. Jag som t.ex har endometrios (hemsk kronisk sjukdom) måste ha hormoner för att min kropo inte ska fp för sig dumma saker och att jag ska ha konstant ont. Men det betyder inte att jag mår bra av hormonerna. Det finns kvinnor som inte mår bra av något hormonellt preventivmedel och kanske inte heller kan ha kopparspiral. Då är kondom det enda de kan köra på.

Läs på om detta innan du yttrar dig om preventivmedel tack.

Läs hela inlägget innan du svarar, tack. Tills dess avstår jag från att besvara det du skrivit eftersom jag redan besvarade dessa punkter i inlägget du citerade.
Citera
2019-05-16, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benganbanan
Och med fri abort hade alla dessa individer med stor sannolikhet aldrig existerat. Mänsklighetens största framsteg har kommit i en tid utan fri abort.

Så du menar alltså att det är de individer som föds av ofrivilliga mammor som blir mest intelligenta, framgångsrika och bidrar mest till samhället...?

All forskning på ämnet tyder på det motsatta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in