Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Det fetade: Det är det jag skulle vilja veta. Vad var det som ledde till ME-diagnosen? Men det verkar vara ett alltför känsligt ämne att diskutera för en del här i tråden och jag frågar mig varför inte heller ME-föreningen inte vill ta i frågan. De slår bakut direkt.
Samtidigt som jag undrar varför det är tabu att ens drista sig att ställa sig frågan om det också ibland kan ha psykiska orsaker såsom överkrav, psykisk misshandel, mobbing i skolan eller annat som har lett till utmattningen och sen diagnosen ME. Som en av de orsaker som kan vara tänkbara.
Att barnen i Bjärred var svårt sjuka är dock helt klart.
Du är faktiskt något på spåren där: överkrav. Men det kan vara egna överkrav. Eller krav som de TRODDE att föräldrarna hade på dom. Förväntningar som skulle uppfyllas, verkliga eller inbillade. Som man ett flertal gånger rapporterat om ang ME så är majoriteten som blir sjuka högpresterande. De flesta är akademiker, de som blivit sjuka i vuxen ålder. Moa och Agnes var uppenbarligen inga skolkare, utan pluggade gärna. Inga smitare. "Nyfikna på lärandet" om jag minns rätt, väldigt sociala, musikaliska. De hade många gåvor.
Jfr med anorexia. Högpresterande, vad gäller majoriteten av de insjuknade.