2019-05-16, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Det är färre än 1% av aborter som orsakas av våldtäkter. Men givetvis ska kvinnor ha rätt till abort i sådana fall.

I Sverige görs abort i 25% av graviditeterna. Preventivmedel är till minst 95% effektiva. Det betyder att kvinnor slarvar med användning av preventivmedel och istället använder abort i stor utsträckning. Det är inte ok. Det är dags att kvinnor tar ansvar för sin sexualitet och slutar döda sin avkomma i onödan. Andelen aborter ska inte behöva överstiga 10% av graviditeterna. Vilken art som helst där honorna dödar 25% av avkomman har stora problem, det är sjukt.

Lagförslaget är troligtvis ett ställningstagande mot liberalernas ståndpunkt att abort ska vara fritt ända fram till födsel. Man siktar nog på att hitta en balanserad lösning i slutändan. Båda sidorna är mycket fel ute.

Bland svarta i USA så är aborter högre än Sverige, uppåt 50% om jag minns rätt.

Det bör inte vara en kvinnlig rättighet att döda sin avkomma, det är en kvinnlig skyldighet att inte bli gravid när man inte vill bli gravid. Det är inte ens svårt, använd preventivmedel, de funkar.

Förstår att det här med matte är svårt för många, men vi gör ändå ett försök så att du ska få en möjlighet att förstå.

Preventivmedel är 95% effektiva säger du.

Det innebär alltså att 5% av dem som använder preventivmedel blir ofrivilligt gravida.

I Sverige utförs årligen 35000 aborter. I landet finns ca 2 miljoner kvinnor i fertil ålder. Det innebär att ca 1,75% av de fertila kvinnorna gör abort. Betydligt mindre än 5% med andra ord. Alltså måste slutsatsen vara att svenska kvinnor antingen skyddar sig mer än med bara ett preventivmedel, eller i stor utsträckning utöver preventivmedel dessutom ägnar sig pt avhållsamhet.
Citera
2019-05-16, 17:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
I flera stater i USA är det nu tillåtet att göra abort upp till 9:e månaden, och även 1 dag efter att barnet har fötts. Vad tycker du om det?

Vilka stater då? I USA har läkare samma utgångspunkt som i Sverige vad gäller aborter - nämligen att när barnet kan överleva utanför kvinnans kropp ska abort ej utföras. I USA är denna tid just nu satt till maximalt 21 veckor och tre dagar.
Citera
2019-05-16, 17:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Om du anser att jag har ansvar för att du anser att jag har rätt att stoppa in min snopp, måste väl du anse att du har ansvar när du väljer att ge mig rätten att stoppa in den i din kropp?
Men skit nu i vad jag har för ansvar och förklara ditt eget.

Vilket ansvar följer med DIN rätt att själv bestämma om du vill stoppa in snoppen eller inte? Inget?
Citera
2019-05-16, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
vad en majoritet av befolkningen i Alabama tycker i saken vet vi inget om.

När opinionsmätningar, politiska resultat och förespråkare för enskilda frågor inte passar vänsterblivnas agendor så avskrivs det som att vi inte vet något om hur folk ställer sig till detta. SVT vägrade visa att det var en kvinnlig ledare som tog det slutgiltiga beslutet, som hon dessuttom förespråkade. Det finns mycket tydliga resultat som visar ett en majoritet av kvinnorna i Alabama stödjer beslutet, medan fler män är emot.
Citera
2019-05-16, 17:19
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Fast det går inte att jämföra länder som El Salvador med USA. Då kan vi lika gärna jämföra vår yttrandefrihet med Saudi.

Det behöver man inte göra. Det är bara att jämföra andra stater i USA som infört extrema inskränkningar i aborträtten och se vad som händer.

Läs gärna på lite här: https://ki.se/forskning/saker-abort-raddar-kvinnors-liv
Citera
2019-05-16, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej, har du sex, även om du skyddar dig så löper du en viss % risk att bli oönskat gravid.
Ja. Handlingar har konsekvenser. Är det ett argument för att man ska få släcka ett liv, bara för att du ska kunna ha det skönt en stund? Låter väldigt dekadent.

Citat:
För att just kunna välja att itne skaffa barn 100% säkert så krävas antingen total celibat eller aborträtt.
för en kvinna.
Varför inte aborträtt för mannen också? Du håller ju min unge som gisslan i din kropp.

Ungefär ett lika begåvat argument som från er som känner er invaderade av något ni själva skapat.

Citat:
Och nej, jag anser det inte vara värdigt ett modernt civiliserat samhälle som lever efter kunskap/ vetenskap och teknik att kräva sexuell celibat eller att människor ska tvingas ta hand om oönskade barn eller att barn ska behöva leva som just oönskade.
Du glömde "demokratiskt samhälle" i ditt ordbajsande.

Tror du de flesta barn i historien har varit helt planerade och från början önskade eller?
Citera
2019-05-16, 17:20
Medlem
Citat:
Röstade inte demokrater också för förslaget? Att det sitter mest gubbar i senaten är egalt. Vill ni kvinnor påverka får ni väl satsa på en sådan karriär.

jag kan inte hur det ser ut exakt i den alabamska senaten, du får kolla upp detta själv, men där lär vara republikansk majoritet, och säkerligen också att just dessa republikaner är extra fanatiska.
Citera
2019-05-16, 17:21
Medlem
Frågan är väl om lagen har någon betydelse annat än rent symboliskt?

Cytotec är ju snorbilligt att producera och borde vara relativt lätt att köpa av sin lokala langare eller få utskrivet för ”magsår” av pappas kompis som är läkare. Betydligt billigare än att åka flera mil till en klinik och tränga sig igenom horder av galna katoliker för att komma in genom dörren.

Svårt att hävda att dagens illegala aborter är osäkra när forskning visar att det är precis lika säkert att ta misoprostol hemma som på en klinik, och att abort med misoprostol/cytotec medför betydligt mindre risker än graviditet och förlossning.
Citera
2019-05-16, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Leach

Nu driver du?
Eller ?

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vilka stater då? I USA har läkare samma utgångspunkt som i Sverige vad gäller aborter - nämligen att när barnet kan överleva utanför kvinnans kropp ska abort ej utföras. I USA är denna tid just nu satt till maximalt 21 veckor och tre dagar.

https://www.lifenews.com/2019/02/04/8-states-now-allow-killing-babies-up-to-birth-after-new-york-legalized-all-abortions/
Citera
2019-05-16, 17:23
Medlem
enklistras avatar
Jag undrar hur detta påverkar kriminalitet i Alabama. Hur ser det ut där om 20 år? Finns det någon statistik som undersöker sambandet mellan ökad kriminalitet och hårdare abortlagar?
Citera
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men skit nu i vad jag har för ansvar och förklara ditt eget.

Vilket ansvar följer med DIN rätt att själv bestämma om du vill stoppa in snoppen eller inte? Inget?

Det är inte mitt ansvar som är det väsentliga utan ditt ansvar. Men jag anser givetvis även att jag har ett ansvar. Precis som du har.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InflationsNation
Ja. Handlingar har konsekvenser. Är det ett argument för att man ska få släcka ett liv, bara för att du ska kunna ha det skönt en stund? Låter väldigt dekadent.

Varför inte aborträtt för mannen också? Du håller ju min unge som gisslan i din kropp.

Ungefär ett lika begåvat argument som från er som känner er invaderade av något ni själva skapat.

Du glömde "demokratiskt samhälle" i ditt ordbajsande.

Tror du de flesta barn i historien har varit helt planerade och från början önskade eller?

Är det ett argument för män. för att få ha det skönt en stund så bör det ju även vara det för kvinnor, eller hur?

Män kan inte ha en aborträtt, eftersom nej där sitter inget foster i just deras kroppar som de kan abortera, män har dock i Sverige m.fl platser rätt avsäga sig praktiskt föräldraansvar för ett fött barn, den rätten kan jag ju lova dig dunstar illa kvickt om vi ska införa alabamas lagar i Sverige.

Foster "skapas" nu inte enkom av kvinnor, knappt 50% av "skapandet" ansvarar män för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in