2019-05-13, 13:36
Medlem
Först misstänkte polisen inget brott när en man hittades död utomhus. Men nu har man ändrat sig och utreder det hela som misstänkt mord eller dråp.
Det var vid halv sju på måndagsmorgonen som en man i 70-årsåldern hittades död i Östersund. Inledningsvis fanns ingen misstanke om brott.

Det har ändrats.

Vid 12.30 så skriver polisen på sin hemsida att det tillkommit saker som gör att polisen nu utreder dödsfallet som ett mord alternativt dråp.

Enligt Michael Lundberg, jourhavande förundersökningsledare, så är en person gripen. Ärendet flyttas också över till en åklagare som blir förundersökningsledare.

Kroppen hittades i anslutning till en skolgård bakom Klockhuset, Solliden. Polisen har spärrat av cirka 50 gånger 50 meter.

https://www.ltz.se/artikel/ostersunds-kommun/misstankt-mord-i-ostersund-polisen-har-gripit-en-person

Vem är det döde? Vem är den anhållne?
Citera
2019-05-13, 13:52
Medlem
Ludolfs avatar
I området Solliden finns det boende för personer med olika typer av problem. Är det i anslutning till det boendet?
Citera
2019-05-13, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludolf
I området Solliden finns det boende för personer med olika typer av problem. Är det i anslutning till det boendet?

Friggaskolan håller till i Klockhuset.
Citera
2019-05-13, 14:15
Medlem
Universells avatar
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=7218888

Citat:
En person är gripen och ärendet kommer att ledas av åklagare.

– Den gripne ska vara en man i 55-årsåldern och att de ska vara bekanta med varandra
Citera
2019-05-13, 16:01
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Tydlig funnen vid entrén till skolan och skolan håller öppet som vanligt trots avspärrningarna så nära inpå.

Citat:
Strax efter att polisen larmats om att en person hittats död på Solliden under måndagsmorgonen kontaktades Tommy Lundkvist, rektor på Friggaskolan, av polisen. Men trots att mannen hittades på skolans område menar Lundkvist att dagen flyter på bra för lärare och elever.

[...]

Enligt Tommy Lundkvist har eleverna tagit nyheten med ro.

– Det har varit förvånansvärt lugnt. En elev tyckte att det var lite jobbigt och valde att gå hem, men de flesta verkar tycka att det är lite spännande att det är poliser här med en polishund, säger han.

Förutom att man tvingats undvika entrén på baksidan har skoldagen flutit på bra menar Lundkvist.

Från föräldrarna har han inte nåtts av några uttryck av oro.

– Jag har inte fått några reaktioner, det är nästan ovanligt kan jag tycka men det är ingen som kommit med några synpunkter, säger Tommy Lundkvist och fortsätter.

– När polisen har varit här så har barnen varit utanför avspärrningarna och lekt och spelat fotboll så det har inte varit värre än så.

op.se
Senast redigerad av SkitArgDuva 2019-05-13 kl. 16:03.
Citera
2019-05-13, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Tydlig funnen vid entrén till skolan och skolan håller öppet som vanligt trots avspärrningarna så nära inpå.

op.se

Östersund = Jämtlands Rinkeby. Jag fattar inte att någon vettig människa vill bo i den skithålan
Citera
2019-05-13, 16:56
Medlem
yvdois avatar
Det låter väl inte helt otroligt om de är någon av alkoholisterna som är nere på som är BO/GM. Tänker att dom har ju någon form av boende där i närheten.
För kollar man googelmaps så är de ju en rätt avskild plats.

Dock finns de enligt mig bättre ställen i närområdet där man kan ha ihjäl nån.

Och de som jag har hört är GM i 55års åldern och BO är i 70års åldern.
Citera
2019-05-13, 17:00
Medlem
Finns väl åtminstone två missbruksboenden (eller vad man nu ska kalla det) inom ett stenkast i princip. Så min gissning är att det har någon koppling dit....
Citera
2019-05-13, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Östersund = Jämtlands Rinkeby. Jag fattar inte att någon vettig människa vill bo i den skithålan
Det där var en helt otroligt korkad kommentar. Antingen har du aldrig besökt Rinkeby eller så har du aldrig besökt Östersund. Antagligen har du inte besökt något av dessa ställen utan bor på ett gruppboende. Östersund kännetecknas av en stark inflyttning men absolut inte till stor del beroende på invandringen utan på grund av att många akademiker flyttar dit.
Solliden är definitivt inte ett dåligt område. I princip bara bostadsrätter och villor.
Det har absolut blivit stökigare i Östersund och en stor del kan tillskrivas ensamkommande men det känns inte som att detta beror på bråk mellan invandrare med tanke på att bo var 70 år.
Citera
2019-05-13, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Alla mindre orter/städer är invaderade av afrikaner och araber numera! Ö-sund var en trevlig stad en gång i tiden, har själv bott där även om det var länge sedan.
Citera
2019-05-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggrovator
Finns väl åtminstone två missbruksboenden (eller vad man nu ska kalla det) inom ett stenkast i princip. Så min gissning är att det har någon koppling dit....

Längre upp mot skogen är det ju nåt hem för bostadslösa vad ja vet.
Citera
2019-05-13, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xyzlll
Alla mindre orter/städer är invaderade av afrikaner och araber numera! Ö-sund var en trevlig stad en gång i tiden, har själv bott där även om det var länge sedan.

Jag har varit där i jobbet och nere i centrum ser det banne mig ut som i Afrika/ME det är så man hajar till om man ser en vit människa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in