2019-02-17, 11:34
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Vet nej, men som företagare skulle jag inte acceptera att inte få samma belopp som jag fakturerat tidigare.

Att du blir momsbelagd när du fakturerar för tjänster till landstinget tror jag inte är enkom negativt. Visst, böket med att redovisa osv, men du får ju tillbaka momsen på dina kostnader/utgifter. Parentetiskt är det nog vanligen väldigt ringa fasta kostnader. När det rör tjänster till privata vårdgivare *skulle det inte förvåna mig* om det redan filas på alternativ av olika slag.
Citera
2019-05-11, 16:50
Medlem
Tack för all fin input!
Lutar nu allt mer åt att bilda eget AB - tänker att 2-3v av att jobba som hyrläkare per år framöver bör räcka. Frågan är dock hur momsfrågan kommer slå? Eller ska man avvakta tills momsreglerna är mer klara innan man ger sig in i att styra aktiebolag?
Citera
2019-05-11, 19:52
Medlem
Starta AB, desto förr desto bättre. För varje år du har ditt AB aktivt så sparar du utdelningsutrymme att ta ut utdelning till förmånlig beskattning i framtiden. Det finns inget som slår detta, även om du bara jobbar några veckor om året.
Citera
2019-05-12, 01:05
Medlem
Du behöver väl vara ST-läkare för att vara hyrläkare? Om de exempelvis söker hyrläkare till en vårdcentral så måste du vara ST-läkare i allmänmedicin, söker de inom psykiatrin så måste du vara ST-läkare inom psykiatri osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in