Citat:
Ursprungligen postat av
Caspern50
OK, trevligt.
Länge sedan använde jag Gimp men den är gjord för Windowsanvändare och kändes plottrig för mig som iMacanvändare trots att jag hämtade den från Parthas Place som är gjord för dom som kör Macdatorer.
Affinity Photo kostar 1000:- och därför känns proffsig och jag är nöjd.
Jo jag tycker med att Gimp är lite plottrig. Jag hade det mest kvar sen gammalt, då hade jag Gimp 2.8 eller nåt (jag behövde ett program som var snabbt med att skala om storlekar och då dög det rätt bra.)
Sen började det krascha hela tiden och jag tänkte, det är gratis jag testar en nyare version (2.10 det har hänt en hel del emellan de två versionerna) sen dess har jag använt det rätt flitigt i andra sammanhang.
Det kändes rörigt som fan i början, nu när jag har vant mig är det fortfarande lite plottrigt men inte lika rörigt.
https://www.omgubuntu.co.uk/wp-content/uploads/2018/05/GIMP-2.10-dark-ui.jpg
Det finns säkert massor av verktyg och finesser som jag inte har ansträngt mig för att upptäcka än, de flesta jag känner till som pysslar med samma saker som jag, använder sig de flesta av PS (vilket gör att jag inte lika lätt kan dela användbara tips och verktyg)
Tanken var att även jag skulle gå över till PS istället för att grotta ner mig i Gimp,så blev det inte.
Det finns dock en hel del bra tutorials för Gimp på youtube som jag rekommenderar att söka efter om det är intressant.