2019-05-08, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnitud
Menar inte att den alltid varit perfekt utan att den nu är defekt... alltså man skapar en perfekt värld och när den förstörs av de onda man skapat

Gud skapade inte människor onda, dom blev onda för att dom ville själva bestämma vad som var gott och ont.

Citat:
så är man alltså oskyldig när man skapade allt och visste vad som skulle hända..

Gud visste inte att dom första människorna skulle välja det onda. Dessutom finns det massor med människor som vill göra det goda, så Guds skapelse har inte varit förgäves. Jesus var det bästa exemplet på en människa som med fri vilja vill underordna sig Gud och hans lagar. T.o.m. även om man blir torterad.

Citat:
sen har man kraften att ändra på det när som men gör det inte... än

Gud har gjort mycket saker under historiens gång, t.ex. utrotade han nästan hela mänskligheten i en flod, när dom hade blivit så onda att dom inte längre kunde omvända sig till det goda.

Och han utrotade människorna i Sodom och Gomorra, han har gjort mycket, och kommer i framtiden utrota dom onda i vår värld. Så att dom som väljer att göra gott, kan i fred bygga upp den värld som Gud hade i åtanke när han skapade allt.
Citera
2019-05-08, 12:07
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Du är medveten om att det är olagligt att förneka Gud? Ska hållas ansvarig för det brottet på sista dagen..

Var du medveten nog för lagen, en annan vare bunden till lagen för all evigheten!

i princip, ja..
Citera
2019-05-08, 12:09
Medlem
Citat:
Vem är skyldig till att man faktiskt kan synda?

Gud är skyldig till det. På samma sätt som Gud är skyldig till att människan kan göra goda saker.

Fri vilja existerar inte om man inte KAN göra det onda.

Jag vet inte hur du vill vara skapt, men jag vill ha en fri vilja att kunna göra vad jag vill under dagen, och inte är styrd som en docka eller robot.
Citera
2019-05-08, 12:10
Medlem
godhetsapostelns avatar
Gud skapade en perfekt värld..tja han gjorde ett litet misstag...kvinnan som skulle hålla mannen sällskap.
men var det hans fel som gav oss frihet...eller vi som missbrukade den?

Med ditt resonemang gör jag fel om jag köper en bil eller en cykel eftersom du vill stjäla den? Men det är bevisligen du som gör fel inte jag.
Citera
2019-05-08, 12:11
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
Hur kan vuxna människor idag 2019 fortfarande tro att det finns en gud???? Om det mot förmodan skulle finnas en så skulle hen inte tillåta alla krig och sjukdomar och IS, samt alla oskyldiga barn som svälter, nej det finns ingen gud.
Ja gud finns ju inte och som du skriver, det hade inte varit krig och annat elende. Vet inte vad det är för fel på folk som tror att man hamnar uppåt när man dör då man hamnar neråt i stället
Citera
2019-05-08, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Vet inte vad det är för fel på folk som tror att man hamnar uppåt när man dör då man hamnar neråt i stället

Jag förstår inte heller, det står tydligt i bibeln att man hamnar nedåt och blir till jord:

"tills du vänder åter till jorden. Ty av den är du tagen, jord är du och jord skall du åter bli." (1 Mose 3:19 Bibel2000)
Citera
2019-05-08, 12:14
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Gud skapade inte människor onda, dom blev onda för att dom ville själva bestämma vad som var gott och ont.

Gud visste inte att dom första människorna skulle välja det onda. Dessutom finns det massor med människor som vill göra det goda, så Guds skapelse har inte varit förgäves. Jesus var det bästa exemplet på en människa som med fri vilja vill underordna sig Gud och hans lagar. T.o.m. även om man blir torterad.

Gud har gjort mycket saker under historiens gång, t.ex. utrotade han nästan hela mänskligheten i en flod, när dom hade blivit så onda att dom inte längre kunde omvända sig till det goda.

Och han utrotade människorna i Sodom och Gomorra, han har gjort mycket, och kommer i framtiden utrota dom onda i vår värld. Så att dom som väljer att göra gott, kan i fred bygga upp den värld som Gud hade i åtanke när han skapade allt.
Gud skapade möjligheten till ondska, utan gud finns väl inte heller mörker?

Visst han deltar inte i mörkret utan avstår men skapade ändå inställningarna som gör möjligheterna för allt som har skett att hända
Citera
2019-05-08, 12:20
Medlem
Citat:
Gud skapade möjligheten till ondska, utan gud finns väl inte heller mörker?

Visst han deltar inte i mörkret utan avstår men skapade ändå inställningarna som gör möjligheterna för allt som har skett att hända

Japp, föredrar du att människan skulle vara skapad utan fri vilja istället?
Citera
2019-05-08, 12:20
Medlem
Mycket bra fråga. Men han kanske inte kan göra så mycke. Han är som en politiker. Jag kan inte handla i enskilda fall .
Citera
2019-05-08, 12:29
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Gud skapade en perfekt värld..tja han gjorde ett litet misstag...kvinnan som skulle hålla mannen sällskap.
men var det hans fel som gav oss frihet...eller vi som missbrukade den?

Med ditt resonemang gör jag fel om jag köper en bil eller en cykel eftersom du vill stjäla den? Men det är bevisligen du som gör fel inte jag.

Tusan är det med alla dessa misstag? Är det perfekta misstag? Är alla mina misstag perfekta också?

Som Gud hade du väl kunnat göra så att jag inte ville stjäla den på flera sätt? Tillome utan att frihetsberöva mig.. skapa en bil till mig med?

Och varför friheten mellan gott och ont? Varför inte två eller fler andra möjligheter?
Citera
2019-05-08, 12:33
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Gud visste inte att dom första människorna skulle välja det onda. Dessutom finns det massor med människor som vill göra det goda, så Guds skapelse har inte varit förgäves. Jesus var det bästa exemplet på en människa som med fri vilja vill underordna sig Gud och hans lagar. T.o.m. även

Hur vet du att gud inte visste det? Han är väl allvetandes och ser allt både bak och fram i tiden?
Citera
2019-05-08, 12:42
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Det var en demon för att han har begått dödssynder och inget annat,

Sjuka tankar i huvudet, som besatt av det förbannade väsen!

Säger du att en demon fick mig råka skriva perfekt istället för defekt? Är det alltid demoner i mina stavfel?

Vilka sjuka tankar skulle det vara och hur visste du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in