2019-04-27, 22:04
Medlem
__Alez__s avatar
Tänkte jag skulle börja med proteinpulver. Gör en hel del smoothies nu och tänkte börja ha proteinpulver i.
Ska också dricka det som mellanmål och som kvällsmål.

Tränar 3 ggr i veckan på gym.

Kollat runt och denna verkar populärast.
https://www.gymgrossisten.com/whey-80-mix-match-4x1kg

Läst att kasein finns också. Skulle någon kunnig kunna berätta vad ni tror skulle passa mig bäst ut efter hur jag ska använda det.

Tacksam för svar.
Citera
2019-04-27, 22:43
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __Alez__
Tänkte jag skulle börja med proteinpulver. Gör en hel del smoothies nu och tänkte börja ha proteinpulver i.
Ska också dricka det som mellanmål och som kvällsmål.

Tränar 3 ggr i veckan på gym.

Kollat runt och denna verkar populärast.
https://www.gymgrossisten.com/whey-80-mix-match-4x1kg

Läst att kasein finns också. Skulle någon kunnig kunna berätta vad ni tror skulle passa mig bäst ut efter hur jag ska använda det.

Tacksam för svar.
Kasein eller vassle spelar ingen större roll, båda är mjölkprotein och utmärkta källor. Kort sagt kan man säga att vassle är snabbt och kasein är långsamt. Det är antagligen dygnets totala intag av protein som är av betydelse, så välj det du själv vill. Visst går det att optimera, men att fokusera på dygnets totala intag är nog mer praktiskt för dom flesta. Jag personligen föredrar vassle 10 av 10 gånger framför kasein då jag inte gillar den tjockare konsistensen som kasein har och vasslet, enligt mig, tenderar att smaka godare. Köpte precis själv 4 kg nu under kampanjen.
Citera
2019-04-27, 23:41
Medlem
__Alez__s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Kasein eller vassle spelar ingen större roll, båda är mjölkprotein och utmärkta källor. Kort sagt kan man säga att vassle är snabbt och kasein är långsamt. Det är antagligen dygnets totala intag av protein som är av betydelse, så välj det du själv vill. Visst går det att optimera, men att fokusera på dygnets totala intag är nog mer praktiskt för dom flesta. Jag personligen föredrar vassle 10 av 10 gånger framför kasein då jag inte gillar den tjockare konsistensen som kasein har och vasslet, enligt mig, tenderar att smaka godare. Köpte precis själv 4 kg nu under kampanjen.

Grymt! Tack. Ska klicka hem och testa.
Citera
2019-04-28, 21:57
Medlem
Ljungeldens avatar
Är det någon här som provat på The Golden Ones produker från Jotunheim Nutrition? Och i så fall, vad tycker ni om hans proteinpulver?
Citera
2019-04-28, 22:04
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungelden
Är det någon här som provat på The Golden Ones produker från Jotunheim Nutrition? Och i så fall, vad tycker ni om hans proteinpulver?
Enda jag kan säga är att det var dyrt för ett koncentrat. Jag betalar knappt över 100 kr/kg.
Citera
2019-04-28, 22:12
Medlem
Ljungeldens avatar
Citat:
Enda jag kan säga är att det var dyrt för ett koncentrat. Jag betalar knappt över 100 kr/kg.

Mjo, det är väl lite dyrt kanske. Gissningsvis är det först och främst andra nationalister som köper hans produkter, så då kan man ju tycka att det är värt att betala lite extra.
Citera
2019-04-28, 22:20
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungelden
Mjo, det är väl lite dyrt kanske. Gissningsvis är det först och främst andra nationalister som köper hans produkter, så då kan man ju tycka att det är värt att betala lite extra.
Det lägger jag inte min åsikt vid. Gymgrossisten har just nu jättebra kampanj på deras Whey-80, och det fick toppenbra betyg i en stor rapport som sammanställdes, där proteinpulver bland olika märken testades. Men visst, du får givetvis lägga pengarna på vad du vill. Det ser inte ut att vara något "fusk" med det pulvret, inga tillsatta aminosyror och liknande.
Citera
2019-05-01, 19:39
Medlem
Citat:
Det lägger jag inte min åsikt vid. Gymgrossisten har just nu jättebra kampanj på deras Whey-80, och det fick toppenbra betyg i en stor rapport som sammanställdes, där proteinpulver bland olika märken testades. Men visst, du får givetvis lägga pengarna på vad du vill. Det ser inte ut att vara något "fusk" med det pulvret, inga tillsatta aminosyror och liknande.

Hur många ”portioner” tar du varje dag? Har ju köpt vassle nu och tar ett om dagen än så länge. På förpackningen står det ju 3 men det spelar väl ingen roll då det är det totala intaget som är det väsentliga som du säger. Skulle jag dricka 3 ggr så skulle det dock ta slut avsvevärt mycket snabbare (dyrare). Å andra sidan skulle 3 shakes ge mig ungefär 50 % av mitt proteinbehov förutsatt 2g/kg kroppsvikt.

Hur noggrann är du med g protein/kg kroppsvikt?
Citera
2019-05-01, 19:57
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Hur många ”portioner” tar du varje dag? Har ju köpt vassle nu och tar ett om dagen än så länge. På förpackningen står det ju 3 men det spelar väl ingen roll då det är det totala intaget som är det väsentliga som du säger. Skulle jag dricka 3 ggr så skulle det dock ta slut avsvevärt mycket snabbare (dyrare). Å andra sidan skulle 3 shakes ge mig ungefär 50 % av mitt proteinbehov förutsatt 2g/kg kroppsvikt.

Hur noggrann är du med g protein/kg kroppsvikt?
Givetvis är det inget måste att ta just tre portioner, det beror på, som du säger, hur dygnet i övrigt ser ut såklart. Jag är hyfsat noggrann men samtidigt försöker jag inte optimera varje % av livet. Jag ligger runt 2-2.5 g/kg och dag. 2-3 shakes om dagen, och jag följer inte doseringen exakt (Tar pulver som motsvarar runt 40 gram, inte 20-25 gram som en skopa brukar vara). Utöver kosten.

Beroende på kampanjer m.m så lägger jag kanske 500-700 kr i månaden på proteinpulver. Detta räknar jag in i pengarna jag lägger på mat.
Citera
2019-05-02, 11:23
Medlem
Om jag inte lyfter särskilt tungt på gymmet behöver jag verkligen kreatin då?
Citera
2019-05-02, 12:04
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Om jag inte lyfter särskilt tungt på gymmet behöver jag verkligen kreatin då?
Behövs och behövs. Det är billigt och välstuderat, så om det inte hindrar dig ekonomiskt kan du väl köpa det. Dock inget måste. Individuellt hur man svarar på det.
Citera
2019-05-07, 21:59
Medlem
Finns det någon rimlig förklaring till varför kaseinpulver i regel har en salt eftersmak? Till skillnad då från vassle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in