2019-05-01, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Man behöver inte gräva särskilt djupt. Fy skam är det väl inte om barnen hade en infektion som orsakade ME och det behöver inte beskrivas med mer än 5 ord i så fall? Typ "barnen fick en svår infektion".

Det är just hemlighetsmakeriet får flera (däribland mig själv) att misstänka att det är något annat som kanske ligger bakom ME-diagnosen, eftersom ME även kan orsakas av annat än en infektion. Både vaccinationer och annat jag inte ens törs nämna här kan vara orsaken. Hård psykisk press av andra och/eller av sig själva är en annan. Att aldrig duga, att allt ska vara perfekt och att man ska vara på topp jämt. Den typen av krav har sänkt många människor in i dimman.

Sanningen kan dock aldrig vara fel. Man kan berätta sanningen om barnens ME och föräldrarnas/förälderns eventuella sjukdom utan att gå in på djupet och grotta. "Djup depression med psykotiska inslag" t.ex. Varför skulle någon tycka att det är fult i så fall? Det är ett mycket svårt lidande för de drabbade,

Gick man ut med lite mer info så att folk slapp stå som levande frågetecken så hade förhoppningsvis denna tråd dessutom dött ut.

Det vore väl bra för alla, inte minst för de anhöriga?
Det handlar ju inte om det är fult eller inte utan mest om journalerna fortfarande ska vara sekretessbelagda. Annars håller jag med att sanningen sällan gör skada.
75-80 % av sjukdomsfallen har föregåtts av en kraftig infektion - så det kanske inte är en så vild gissning.
Citera
2019-05-01, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Oh, my daaarling, oh my darling borderline.
Kom osökt att tänka på en sådan via det du skrev. Lääämna mig inte, jag tar livet av mig.

Från det ena till det andra så gjorde jag nyss ett varv i media och reagerade på ett datum:
"I mars 2016 hölls den första elevhälsokonferensen.
Det gällde 14-åringen och närvarande var skolans rektor, en specialpedagog, en mentor, skolpsykolog och en av föräldrarna."

Det ger väl ingenting men sammanfaller med när Hanna blir medlem i fb-gruppen "Databas ME/CFS".
Det var 31 mars 2016.

Undrar just om barnen någonsin fick vara med på möten och elevkonferenser utan föräldrarnas närvaro.
---
Apropå din första mening här: du tänker på borderline. Jag tänker i så fall snarare på en osjälvständig p-störning. Grunna lite på det och återkom gärna
Citera
2019-05-01, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Det handlar ju inte om det är fult eller inte utan mest om journalerna fortfarande ska vara sekretessbelagda. Annars håller jag med att sanningen sällan gör skada.
75-80 % av sjukdomsfallen har föregåtts av en kraftig infektion - så det kanske inte är en så vild gissning.

Anorexia är väl heller inte en helt ovanlig orsak till ME ? Eller vad säger du som har insyn?
Citera
2019-05-01, 21:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ännu mera trollsvammel.

Är risken stor att man somnar av sömnmedel? Hur visste polisen att de hade intagit sömnmedel innan barnen mördades?
Om jag förstår ditt resonemang rätt, tar H sin missberäknade dödsdos och går in till ett av barnen - somnar hon där och får O ta vid?

SS: Vi kan också vid den rättsmedicinska undersökningen konstatera att båda föräldrarna hade stora doser lugnande läkemedel i sina kroppar; dock inte dödliga doser, och dock inte så mycket så att de inte heller har kunnat agera.

En annan tolkning:

H blev strypt, dvs mördad av sin make och gjorde instinktivt motstånd (ev. vilja är underordnad instinkten) = kunnat agera - logisk slutsats.

O hängde sig och innan dess intog han en större dos sömnmedel = kunnat agera - logisk slutsats.
Helt ologisk slutsats snarare med tanke på vad Förundersökningen utreder:

mord på barnen och fullständigt ointressant hur mycket den suicidala Hanna skulle göra motstånd.

Däremot är det ett betydligt mer intressant uttalande som poängteras - att båda kunde agera - i relation till att båda är formellt misstänkta för att ha dödat sina döttrar.
Citera
2019-05-01, 21:42
Bannlyst
Citat:
Oh, my daaarling, oh my darling borderline.
Kom osökt att tänka på en sådan via det du skrev. Lääämna mig inte, jag tar livet av mig.

Från det ena till det andra så gjorde jag nyss ett varv i media och reagerade på ett datum:
"I mars 2016 hölls den första elevhälsokonferensen.
Det gällde 14-åringen och närvarande var skolans rektor, en specialpedagog, en mentor, skolpsykolog och en av föräldrarna."

Det ger väl ingenting men sammanfaller med när Hanna blir medlem i fb-gruppen "Databas ME/CFS".
Det var 31 mars 2016.

Jo, även om jag inte tror att H var fullblodsborderline, så är det nog inte omöjligt att hon uppvisade sådana tendenser under stress, depression, kris, hot om separation -> kraftfull regression.

Beträffande skolmöte och databas, tänker du dig att hon kan ha fått tips från skolan?
Citera
2019-05-01, 21:43
Medlem
Citat:
Anorexia är väl heller inte en helt ovanlig orsak till ME ? Eller vad säger du som har insyn?
Inget jag har noterat, men finns ju säkert några sjuka som haft det.
Citera
2019-05-01, 21:49
Medlem
Citat:
Har också tänkt på skolan vs föräldrarna, men har ingen insyn i skolans värld längre.

Kanske ville föräldrarna inte ha mer insyn i sitt privativ än genom hemundervisningen? O verkade vara en vältalig man, van att hålla föredrag och andra undervisningsformer. Van att få sin vilja fram i de flesta samanhang, kanske? Han (det var oftast han som höll i kontakten med skolan) kan ha "pratat sönder" rektorerna och övriga för att få sin vilja fram om noll insyn. Kanske med att de redan hade allt stöd de behövde?

Därmed kan man också fråga sig varför.
Fast nog skulle jag känt att jag blottade mitt privatliv mer om barnen undervisats hemma. En tonåring pratar nog inte så mycket om föräldrarna i skolan förutom med närmsta vännerna?
Citera
2019-05-01, 21:52
Medlem
Citat:
Inget jag har noterat, men finns ju säkert några sjuka som haft det.

Har kliniken eller föreningen nån statistik på insjuknande i ME ?

Vilka som har drabbats av ME efter vaccinationer, av infektioner eller annat? Vore bra om du kunde visa det här eller skicka en länk.

Såg ett reportage från Norge där antalet insjuknade har exploderat senaste åren och där det visade sig att flertalet av tjejerna som blev sjuka i ME (var nästan bara tjejer) hade haft en stor press på sig själva att prestera till 100% i skolan och i alla lägen. Vad de än företog sig. Sen brakade de ihop.

Har du följt det och kan du i så fall skiva här om hur du värderar den infon?
Senast redigerad av zilvereko 2019-05-01 kl. 21:56.
Citera
2019-05-01, 21:55
Medlem
Reviewss avatar
Citat:

mord på barnen och fullständigt ointressant hur mycket den suicidala Hanna skulle göra motstånd.

Däremot är det ett betydligt mer intressant uttalande som poängteras - att båda kunde agera - i relation till att båda är formellt misstänkta för att ha dödat sina döttrar.
Du gör en bokstavlig tolkning av ordet "agera" och sätter det i samband med morden; agera och mörda.

Suicidal eller ej - vid strypning reagerar kroppen instinktivt med kraftigt motstånd och sökande efter luft.
H agerar således minutrarna innan hon avlider.

O intar sin höga dos med sömnmedel innan han agerar, dvs hänger sig.

Båda två har kunnat agera, trots höga doser.
Citera
2019-05-01, 21:56
Medlem
Citat:
Fast nog skulle jag känt att jag blottade mitt privatliv mer om barnen undervisats hemma. En tonåring pratar nog inte så mycket om föräldrarna i skolan förutom med närmsta vännerna?

Så behöver det inte alls vara. Många barn är otroligt tubbade av att inte prata med utomstående. Men vi vet ju inte heller vad hemskolelärarna eventuellt fick veta av barnen.
Senast redigerad av zilvereko 2019-05-01 kl. 21:58.
Citera
2019-05-01, 22:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Ja, tillräckligt för att bli lagom avtrubbad. Den metoden ser nog poliser en hel del av i gängkriminalitet, att de bedövar sig för att palla med att utföra en grov våldsgärning.
Citera
2019-05-01, 22:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Du gör en bokstavlig tolkning av ordet "agera" och sätter det i samband med morden; agera och mörda.

Suicidal eller ej - vid strypning reagerar kroppen instinktivt med kraftigt motstånd och sökande efter luft.
H agerar således minutrarna innan hon avlider.

O intar sin höga dos med sömnmedel innan han agerar, dvs hänger sig.

Båda två har kunnat agera, trots höga doser.
Nej - jag gör en KOPPLING till barnamord som Fu utreder.

Det är liksom inte självmord som är huvudfrågan.
Hur intressant är det att O kan agera och gå och hänga sig? Det behöver man väl inte vara en raketforskare att inse, hur ointressant som helst att poängtera.
Eller att Hanna kippar efter luft?

Så då kan man undra varför han betonar att båda kunde agera trots intag av lugnande.
Senast redigerad av develi 2019-05-01 kl. 22:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in